arne strömberg
Aktiv medlem
Har börjat mina första försök med raw. Undrar om det finns något filformat som rekommenderas att spara i när man är färdig med bildredigeringen. Vill ju kunna titta på bilderna i vanligt bildvisningsprogram (använder ACDSee). Är det TIFF som gäller? Verkar finnas många alternativ, bla PSD som också funkar i visningsprogrammet.
Jag använder PS CS2, för bearbetning.
Jag tänker nu inte i första hand på web-publicering, jag vill spara mina bilder i ett format som ger bästa möjliga kvalitet, och som förhoppningsvis kan fungera i de flesta sammanhang i framtiden. Naturligtvis sparar jag även i raw de viktiga bilderna.
Undrar också om det rekommenderas olika format för visning på bildskärm och för kopiering på fotopapper.
Mvh
Arne
Jag använder PS CS2, för bearbetning.
Jag tänker nu inte i första hand på web-publicering, jag vill spara mina bilder i ett format som ger bästa möjliga kvalitet, och som förhoppningsvis kan fungera i de flesta sammanhang i framtiden. Naturligtvis sparar jag även i raw de viktiga bilderna.
Undrar också om det rekommenderas olika format för visning på bildskärm och för kopiering på fotopapper.
Mvh
Arne