Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

SLUSSBRUDEN

Aktiv medlem
Jag köpte mig canon eos 450d med det medföljande kitobjektivet för snart ett år sen och trivs bra med kameran, dock känner jag att objektivet begränsar mig.

Jag tar mycket porträtt, men även en hel del på mat och liknande. Har någon ett tips på vad man ska tänka på när man väljer objektiv?

Jag studerar och har lite mer än fem år kvar av utbildningen, jag är beredd på att lägga ut en del, men csn tillåter en såklart inte att ta i allt för mycket.

Alla tips är verkligen välkomna! Känner mig helt lost!

Ljusstarkt! Kanske inte i första hand för ljusstyrkan i sig som det du får med stor bländare, nämligen kort skärpedjup vilket kan vara mycket välkommet i porträttbilder.

Vad gäller brännvidd så borde 60-80 mm bli ganska lagom för porträttfotografering på en kamera med 1,6x crop, och det känns som att det skulle fungera bra även på matbilder. Så jag skulle titta i första hand på objektiv som täcker in det området. Eventuellt kan du gå ner på 50 mm om du hittar en ljusstark fastglugg i bra skick, men prova först.

Köp ett kort makroobjektiv, 50-70mm. Det passar till porträtt och till matbilder. Det finns fleramen min favorit är Canona 50mm 2,5 som är ett av Canons skarpaste och utan distorsion och vignettering. Dock bara inte full 1:1 makro men på en cropkamera som din blir det 80mm brännvidd och 1:1,3 dvs nästan helmakro. Autofokusen är lite långsam och låter lite men det är inget problem med porträtt och mat. du borde kunna hitta det för 2-2500 kr begagnat. Nytt kostar det drygt 3000 kr. Många rynkar på näsan åt objektivet, men det användes bl a som testobjektiv för kameratester av tyska Color Photo.

Men det finns en hel del andra makroobjektiv som är mycket bra och mitt råd är att köpa ett makroobjektiv till det du har beskrivit.

EF-s 60 är ett säkert kort. Om jag inte missminner mig så behöver man en konverter för att att 50 2.5 ska få skala 1:1, utan är det skala 1:2.

... Dock bara inte full 1:1 makro men på en cropkamera som din blir det 80mm brännvidd och 1:1,3 dvs nästan helmakro. Autofokusen är lite långsam och låter lite men det är inget problem med porträtt och mat. du borde kunna hitta det för 2-2500 kr begagnat.
...

Men 1:2 blir väl fortfarande 1:2 på en APS-C sensor?
Dvs det minsta som kan fylla bilden/sensorn är på långsidan ca 44 mm.

Ett begagnat 50 mm macro finns på blocket för 1900.

Det är väl inte så viktigt, men jag hänger inte med. Skala 1:2 borde väl i så fall reultera i en avbildning som är 2x36mm dvs 72mm?

44mm/36mm blir väl dessutom ungefär det jag påstod dvs cirka 1,2?

Men 1:2 blir väl fortfarande 1:2 på en APS-C sensor?
Dvs det minsta som kan fylla bilden/sensorn är på långsidan ca 44 mm.

Ett begagnat 50 mm macro finns på blocket för 1900.

Det är väl inte så viktigt, men jag hänger inte med. Skala 1:2 borde väl i så fall reultera i en avbildning som är 2x36mm dvs 72mm?

44mm/36mm blir väl dessutom ungefär det jag påstod dvs cirka 1,2?

Klart att det som kan avbildas 1:2 blir mindre på en APS-C, relationen är till filmen/sensorn. Blir det meningsfullt att relatera avbildningen till 135 format när detta inte används, det intressanta torde vara vad som kan fyllas på den tagna bilden. 1:1 kan avbilda något som är lika stort som sensorn/filmen.

Det är rörigt nog att försöka håll reda på 135 brännvidder för objektiven relativt olika sensorstorlekar. ;-)

Men som sagt endast petitesser för diskussionens skull.

ANNONS
Götaplatsens Foto