Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autobracketing?

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
eller vad det heter...?
jag skriver om HDR, och skall även fota detta snart. men, det är ett problem. jag vet hur det går till mm, o att man skall ha olika exponeringar. det jag inte förstår är hur man ställer in kameran så att den tar tre olika exponeringar på ett klick. e rädd för att jag skall rubba kameran om jag går fram och vrider på rattarna hela tiden. är det nån som vet hur man gör detta? o det är väl så att d80 endast kan ta tre olika exponeringar på detta sätt?
jag o det tekniska går inte riktigt hand i hand. hittade en engelsk förklaring, men eftersom mina menyer e på svenska så va det svårare.

du kan ju ställa om menyerna till engelska om du vill...
tror du måste trycka tre gånger på kameran för att den ska ta tre bilder, så antingen behöver du väl ha ett stabilt stativ och ett säkert avtryckarfinger, eller så kan en fjärrutlösare vara bra att ha.

eller vad det heter...?
jag skriver om HDR, och skall även fota detta snart. men, det är ett problem. jag vet hur det går till mm, o att man skall ha olika exponeringar. det jag inte förstår är hur man ställer in kameran så att den tar tre olika exponeringar på ett klick. e rädd för att jag skall rubba kameran om jag går fram och vrider på rattarna hela tiden. är det nån som vet hur man gör detta? o det är väl så att d80 endast kan ta tre olika exponeringar på detta sätt?
jag o det tekniska går inte riktigt hand i hand. hittade en engelsk förklaring, men eftersom mina menyer e på svenska så va det svårare.

Ja du ska trycka tre gånger så tas ett foto normalexponerat, ett under och ett överexponerat.

På min canon ställer jag in att den tar tre exponeringar med upp till två steg + och - samt en "normal-exponering", men jag måste trycka för varje exponering och då använder jag en "no name" trådutlösare för ett par hundringar. Trådutlösare rekomenderar jag för detta och även uppfälld spegel om det blir långa slutartider.

ANNONS
Götaplatsens Foto