Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

sb45

Aktiv medlem
Jag har haft min 7D i lite mer än ett år, har inte varit riktigt nöjd med skärpan , lämnade in den på canon service, jämte ett 400/5,6 , 17-55 2,8 is, 70-200 2,8 is II , det visade sig att kamerahuset låg fel i focus, det justerade de på garantin, 400 /5,6 låg också fel i focus , ingen garanti kostade 1250:- de övriga kollade de och de låg också fel,men justerade inte , jag tyckte det var mycket att lägga 1250:- på varje objektiv , jag har själv gjort microjustering i kameran på övriga objektiv, jag tycker det är mycket dåligt att man ska behöva tänka på att objektiven inte focucerar rätt när man köper nytt. Canon är väl inte något udda märke. Jag har fått skarpare bilder , microjusteringen i 7D är en bra finess. Jag trodde att fick man kamerahuset justerat så var allt bra , men nix så enkelt var det inte, Har jag haft otur när jag köpt kamerautrustning eller vad är det, Hur många går omkring med Canon 7D som inte focucerar rätt. Någon som har kommentar till detta!

Jag har haft min 7D i lite mer än ett år, har inte varit riktigt nöjd med skärpan , lämnade in den på canon service, jämte ett 400/5,6 , 17-55 2,8 is, 70-200 2,8 is II , det visade sig att kamerahuset låg fel i focus, det justerade de på garantin, 400 /5,6 låg också fel i focus , ingen garanti kostade 1250:- de övriga kollade de och de låg också fel,men justerade inte , jag tyckte det var mycket att lägga 1250:- på varje objektiv ..

.... Någon som har kommentar till detta!

70-200/2,8 IS II är väl en L-glugg? I så fall justeras den på garantin inom 7 år (så länge som kameran är inom garantitid).

Petter ...

6 av 6 DSLR och 14 av 15 objektiv har varit inne på justering. Jag har Nikon så Canon är garanterat inte ensamma om detta. Några har varit en kantboll. Andra har haft en våldsam felfokus. Skillnaden mot dig är att jag aldrig betalt en krona för att få det tillfixat. Oavsett var jag köpt prylarna. I USA/Asien eller i Sverige. Inte heller nu senast när jag köpte en begagnad D700 kostade justeringen något..

För vad det nu är värt så är microjusteringen värdelös på zoomar och till viss del även på fast optik. Microjusteringen kan bara justera felen på en brännvidd (zoomar har som bekant fler och kan uppvisa frontfokus på vissa och bakfokus på andra brännvidder) och på ett enda avstånd. Vi fotograferar ju på ett oändligt många avstånd så hela "skiten" faller direkt.....

Jag tycker det är lite fel att kategoriskt dömma ut mikrojustering som "värdelös". Jag har mikrojusterat både zoomar och fasta som har blivit alltifrån perfekta till OK. Så att "hela skiten faller direkt..." håller jag inte med om. Det kan gå... ;)

Micojustering med ETT värde verkar för mig ganska värdelöst då man har både flera brännvidder (om zoom) samt fokusavstånd att ta hänsyn till.

Man ska nog ha bra flyt / ett "snällt" AF-fel om microjusteringen ska ha nån nytta.

Självklart är det så att om det inte fungerar så är det värdelöst, men om det funkar så är det bra. Jag vill bara poängtera att det finns fall där det har fungerat bra, och det är synd att döma ut det innan man har testat.

Jag har inte ens fått ordning på mina fasta objektiv med hjälp av microjusteringen. Inte heller på de Canonutrustningar jag har testat har det fungerat. Jag har inte heller stött på ett enda system oavsett fabrikat som inte lider av felfokus vid en riktigt kritisk granskning.

Nu har jag i och för sig nästan bara 1,4:eek:r (bland de fasta) och de har som bekant väldigt kort skärpedjup. Inga har fokuserat korrekt på olika avstånd efter microjustering. Däremot 100% efter justering på verkstad.

Givetvis skall ni testa först. Inte minst så slipper ni en resa till verkstad och kanske sparar pengar. Jag brukar dessutom påstå att börja inte leta efter fokusfel om det inte är uppenbart. Ni kommer bara att få gråa hår.

Tack för alla svar, intervision säger att gör man en microjustering på en zoom följer det med hela zoomomfånget ,jag ska testa lite mer, de säger också att man ska testa med en lutning av 20-30grader på en linjal eller liknande, jag har testat innan på 45 grader tydligen för mycket lutning, är det någon som har ett bra förslag på hur testet på autofocus ska ske.

Lutande linjaler är inte bra hur de än lutar. Man ska fokusera på nåt som är vinkelrätt mot optiska axeln. Linjalen får ligga vid sidan.

Tack för alla svar, intervision säger att gör man en microjustering på en zoom följer det med hela zoomomfånget ,

Självklart är det så.
Men det innebär oxå att fokusfelet måste vara konstant över hela zoomomfånget (och för alla fokusavstånd) om microjusteringen ska göra nytta.
Problemet är ju objektiv som behöver t.ex. -10 som justering på min-zoom och +10 på max-zoom.

Hej, jag skrev lite otydligt, jag menade inte att sätta focus på en lutande linjal ,linjalen ligger jämte där man avläser focus, jag har sett en illustration någon stans hur man enklast ställer in focus med microjustering men kommer inte ihåg var.

Självklart är det så att om det inte fungerar så är det värdelöst, men om det funkar så är det bra. Jag vill bara poängtera att det finns fall där det har fungerat bra, och det är synd att döma ut det innan man har testat.

intressant , Aspman och jag microjusterade i veckor och fann hela tiden avvikelser som inte gick att microjustera bort , se sedan tråden om hur Intervision ställer min glugg på 8 ställen genon zoomomfånget istället för en som man gör med microjustering .

Jag skulle vilja se och testa de objektiv du säger att de fungerar bra med microjustering , dvs testa på närområde upp till oändlighet, samt hur överkommer du de minor variations som uppstår i en serie av av bilder och med Canons AF som är beskrivna i deras vita papper och som Aspman och jag har redovisat efter ett antal tester.

Självklart är det så.
Men det innebär oxå att fokusfelet måste vara konstant över hela zoomomfånget (och för alla fokusavstånd) om microjusteringen ska göra nytta.
Problemet är ju objektiv som behöver t.ex. -10 som justering på min-zoom och +10 på max-zoom.

så kan det vara och därför ställs en zoom av tex Intervision på 8 olika punkter genom zoomområdet,( i vissa fall så ställs bara ytterändarna)

Ang AF punkterna, kan man styra dessa avseende att de skall visa/bekräfta med "rött" den/de AF punkter man valt eller inte när man trycker ner halvvägs på 7D?

jag köpte min 7D mars 2010, så det fick jag justerad på garantin, men 400 /5,6 är äldre det har jag köpt begagnat, så det fick jag betala 1250:- för justeringen verkar att det blivit bra, mitt 70-200 F/2,8 IS EF II USM är inköpt på B&H i USA , på det har jag bara ett års garanti på här i Sverige , likaså mitt
EF-S 17-55 1:2,8 IS USM är köpt på B&H ,är också äldre än ett år ingen garanti. Dessa objektiv köpta till ett bra dollarpris , men man blir väldigt besviken på Canon att man ska behöva betala 1250:- pr st ,för objektiv som knappt är använda, för att rätta till focusfel, att de säljer sånt skräp.
har köpt ett Beg 100mm F 2,8 L.IS USM Macro , nyinköpt 20100930, köpt i Sverige,hoppas jag får det på garantin den är väl två år ? det jag nu läst om Microjustering verkar inte vara någon höjdare att lita på

ANNONS
Götaplatsens Foto