Annons

Autofokus låser inte

Produkter
(logga in för att koppla)

ftsKng

Ny medlem
I helgen råkade jag ut för att autofokusen på min D2Xs inte ville låsa sig, den "jagade" först till ena ändpunkten och så till den andra utan att låsa. Först trodde jag den hade gått sönder eftersom jag hade kraschat med en skoter in i ett träd och då slagit i bl a kameraväskan. Men efter att kameran fått ligga kvar i väskan till nästa dag fungerar den som vanligt igen.

Allt är i och för sig okej men jag undrar förstås vad som hände.

Under dagen (innan kraschen) var jag ute på fjället och fotade, det var kallt och mycket blåsigt. Efter den utflykten var jag inne i en stuga där det eldades och var varmt och antagligen rätt fuktigt. Är det nåt man ska akta sig för kanske?

Det skulle kunna ha varot något smuts eller kondens eller liknande på AF-sensorn eller på ena spegeln eller något...
Snabba temperaturväxlingar bör man undvika så långt det går, IMO.

Tack för svar!

Ja det var väl nåt sånt jag misstänkte. Jag har aldrig brytt mig om det förut och aldrig haft dylika problem. Men kanske kontrasterna blev för stora den här gången.

Jag vet inte vad orsaken är men min egna D2x har spökat några gånger, tex har AF slutat funka när jag haft 25% batteri 2-3 gånger.

Senaste tiden har den visat 25% batteri, jag slår av, slår på, 75% batteri. Nåt är skumt på den fronten!

Ska prova med en kalibrering av batteriet.

Kan vara något kontaktfel prova med att hålla in låsknappen och vrid objektivet fram och tillbaka några gånger.

ANNONS
Götaplatsens Foto