Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokusens upphörande med extender

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Jag har nyss köpt ett Canon EF 400/5.6 L och jag visste redan innan jag köpte detta objektiv att autofokus inte går att använda om man kopplar på en extender till det objektivet, eftersom objektivets största bländare redan är 5.6. Hade jag däremot köpt ett 500/4 IS så skulle det gå att köra med autofokus, eftersom bländaren just är f4.

Men, jag undrar varför det är så att det inte går att använda autofokus om största bländaröppning överrstige 5.6 med extender?

Är det så med alla kameror? Läste nånstans att Omar Brännström kan köra med 500/4 IS + 2x extender (alltså största bländare f8) med bibehållen autofokus. Emellertid klagade han på att det bara var den mittersta autofokuspunkten som fungerade på. Men, det är ju bättre än ingen alls...

Vore bra om nån kunde reda ut begreppen lite.

För övrigt tycker jag själv att det är väldigt svårt att ställa in skärpan manuellt på motiv i rörelse, såsom fåglar...

Det är proffsmodellerna (1Ds, 1Ds markII, 1D, 1D mark II) som klarar AF på f8. Det finns visserligen "hack" du kan göra för att få AF att fungera på f8 på konsumentmodellerna (20D, 350D, 300D osv) men då får du räkna med en seeeg AF.

Följande finns att läsa på fredmiranda.com "Tips & Techniques".

1) How to activate auto focus (AF), when using 1.4x or 2.0x teleconverters with f/5.6 or slower lenses.

It is simple. Just place a small transparent piece of tape on the last 3 pins of the converter. The tape should be placed on the left hand side of the converter when looking at it from the lens connection side. With these three left pins covered, the converter continues to operate on the D30 with the AF activated. It works great with the Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS.

http://www.fredmiranda.com/TipsPage/

ja, det funkar ju faktiskt. Den blir ju lite seg och labil autofokusen, men det funkar!! :)

Det stod att det skulle vara genomskinlig tejp. Har satt en vit isoleringstejp där nu - går inte det lika bra? Eller är det bättre med genomskinlig tejp?

Hej

Nikon och Canon verkar ha lite olika strategier. Kommer ihåg när jag fotade med Nikon F100 och Nikkor 500mm f/4 + 2XTC så stod det i manualen att det skulle inte fungera med f/8 men det fungerade med alla 5 AF, men så klart inte lika snabb och säker. Så Nikon stänger inte av möjligheten.

Canon verkar ha låst den möjligheten på modeller under 1-serien. Och på 1 serien så fungerar bara den mittersta AF-punkten.

Men något som facinerar mig är att AF även fungerar med mitt Canon 500mm IS USM + 1.4XTC + 2.0 XTC + Mark2. Till och med går det att fota flygande fågel med denna kombination.

Inga superbilder men helt OK, det är en ovanlig art. På full exif står det bara bländare 8 fastän jag använt dubbla telekonvertar.

Flygande Aftonfalk med Canon 500mm IS USM + 1.4XTC + 2.0 XTC + Mark2

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38796413

Sittande Aftonfalk med Canon 500mm IS USM + 1.4XTC + 2.0 XTC + Mark2

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38796412

Hälsningar
Omar Brännström

Antagligen så tappar kameran kollan om man fäster mer än en konverter på kameran.

Spärren finns för att autofokusen inte ska bli för osäker och långsam, inte för att det skulle vara omöjligt med konverter. En del priatkonvertrar funkar med autofokus, om än lite osäkert.

Trodde att vi hade diskuterat detta innan.. men men :).

Ja, kopplar man två extendrar så får kameran bara information från den som sitter närmast huset (tror jag det var). Detta beror på kontakterna på extendrarna. Med vissa piratkonvertrar så "funkar" AF.

Kontakterna på gluggar som kan kopplas med Canons extendrar består av en rad som ser ut såhär:
8 små, 1 stor och en liten.

Kontakterna på gluggar som inte kan kopplas med extendrar ser ut såhär:
5 små, 1 stor och 1 liten.

Kontakterna på huset är totalt 8 st, vilket ger förbindelse med de 5 små, den stora och den lilla, dvs. alla kontakter på gluggar som inte kan kopplas med extendrar.

En EF-Extender har mot objektivet 11 st, vilket ger full koppling mot gluggar som kan kopplas mot extendrar. I andra änden (mot huset) har den 8 st, vilket ger full koppling mot huset. När kameran känner av att de tre första kontakterna är "inkopplade", vilket de är, när man använder en extender. Så får kameran information att extender används.

Kopplar man då två extendrar på varandra så sätter man de tre första kontakterna ur spel, eftersom de tre kontakterna på den första extendern inte är kopplat mot objektivet, utan mot en annan extender (som jue saknar dessa extra kontakter) således går informationen rakt igenom den konvertern som sitter mellan konverter och glugg.

Pust.. nu blev det tungt.. men hoppas ni greppar bilden.. Ta fram era gluggar och extendrar annars och fundera ;)

Som sagt var har jag tejpat för de tre första kontakterna nu. Så nu funkar min autofokus på min 20D när jag använder 400/5.6 + 1.4 extender.

Autofokusen är understundom oerhört slö och labil. Ibland tar det typ 5 sekunder innnan den har hittat fokus. Men, ibland går det betydligt snabbare.

Det jag undrar över nu är om man utsätter kameran för slitage genom detta hack att tejpa för tre kontakter på extendern så att autofokusen kan användas? Jag menar förkortar jag kamerans livslängd om jag kör hårt på detta viset nu framöver?

Så småningom ska jag väl försöka få ihop slantar så att jag kan köpa ett 500/4 IS - så att jag slipper det där problemet... Men, till dess fortsätter jag nog med hacket. Så ansträngande att fokusera manuellt tycker jag. Krävs så mycket koncentration att man nästan får ont i huvudet efter ett tag...

Vinner även ett bländarsteg!

Det kan vara värt att notera också att med tejpbitens hjälp bibehålls även största bländare f5.6 och inte som utan tejpbit f8.
Så man vinner även ett bländarsteg! :)

Re: Vinner även ett bländarsteg!

FredrikArvidsson skrev:
Så man vinner även ett bländarsteg! :)
Nej, det handlar bara om att kameran visar fel effektiv bländare. Skruvar du på en 1,4x på ett f/5.6-objektiv så får du f/8 oavsett hur mycket du tejpar. Skall bländaren bli större måste du öka bländaröppningens storlek.

FredrikArvidsson skrev:

Men, jag undrar varför det är så att det inte går att använda autofokus om största bländaröppning överrstige 5.6 med extender?
Det blir helt enkelt för mörkt för att AF-sensorerna ska kunna göra ett bra jobb. Det är ljuskänsliga linjesensorer av CCD typ.

Re: Re: Autofokusens upphörande med extender

Linmajon skrev:
Det blir helt enkelt för mörkt för att AF-sensorerna ska kunna göra ett bra jobb. Det är ljuskänsliga linjesensorer av CCD typ.

Eftersom det, som tidigare nämnts, går att köra autofokus med proffshusen så innebär väl det då att dessa proffshus har bättre och känsligare linjesensorer?

snarare för snäv strålgång

Då skulle man ju inte kunna använda autofokusen när det är ett steg mörkare ute. Nej, snarare är det så att den optiska strålgången blir för snäv dvs vinklen mellan centrumaxeln och den yttersta strålen blir för liten när bländaren minskar.

Jag har ett 100-300 1:4,5-5,6
Om jag skulle koppla på en konverter, vad skulle hända då? Skulle det överhuvudtaget fungera?

Eller måste jag köpa annan glugg och konverter, provade nämligen att plåta lite fåglar men ojojoj vad små de blev :) Jag köör med en eos 5 så ingen 1.6X här inte

Förresten...naturligtvis är det ettt 75-300, försökte bara lätta upp stämningen såhär en södagkväll ;

Har testat

och det funkade inte ! Är det bara för mej som det inte funkar ? Fokuseringen kom bakom motivet som jag ville fokusera på ...

ANNONS
Götaplatsens Foto