Annons

Teknikokunnig söker tips på förstagångskamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

btls

Medlem
Hej!
Det här blir långt! :) Jag står i begrepp att inhandla en kamera. Jag skall till Japan i juni och segla hela resterande delen av sommaren (perfekta fotolägen), vilket gör att jag vill skaffa kamera innan dess. Dock inser jag att i det hav av modeller och märken som finns, är jag chanslös på egen hand. Därför behöver jag hjälp!

Jag:
Jag är duktig på själva bildskapandet. Jag har studerat måleri,design och skulptur och det är ett av mina intressen. Jag reser och seglar så ofta jag kan. Jag vill gärna kunna plocka med mig min kamera någorlunda enkelt, den får inte vara alldeles för ömtålig. Jag kan väldigt lite om teknik, och kameror i synnerhet.
Jag vet i princip inget mer än att om man vrider lite på en knapp kan det bli mörkare eller ljusare och om man trycker på den stora knappen tar kameran än bild (haha förlåt för detta orimliga krav på pedagogik från er). Dock har jag fotat med vänners kameror, allt från Canon 1000D till 5D och det har blivit fina bilder. Har haft en liten canon digitalkamera som jag använde flitigt i flera år tills den pajade.
Jag är ok på Photoshop men undviker helst större arbete med bildhanteringsprogram, men gör gärna småjusteringar om det tar fram det bästa i bilden.

Fotar:
Gärna porträtt. Gärna utomhus. Både dag och natt. Inget större intresse för eller budget till att filma.

Egna idéer:
Canon känns lättillgängligt eftersom jag lånat sådana kameror tidigare. Testade en kompis Fujifilm x100s som jag gillade mycket, passade nästan i fickan också, bra vikt. Vill gärna ha en bra kamera i bemärkelsen avbildar nära verkligheten. Är inte jättesugen på att plocka ihop kamerahus/objektiv på egen hand, men om det är ett bra alternativ så visst! En kompaktare kamera som Fujin ovan är ju nice så en slipper tippa framåt när en har den runt halsen ;) Men det är inget krav.
Köper mycket gärna begagnat.

Budget:
2000-5000 kr. Är student som undviker lån, så gärna högt kpk-värde (kamera per krona hähä). Räds dock ej begagnat.



STORT tack till den som eventuellt orkar svara på den här väggen av text!!
Trevlig kväll!
 

Kiboko

Aktiv medlem
Jag ska försöka fundera ut något förslag till dig. Men undrar först: Seglingen hur säker är den för kameran? Vill du ha en vattentålig kamera?
/Jonas
 

btls

Medlem
Tack så mycket!! Väntar med spänning!

Seglingen är faktiskt relativt blöt. Det är oftast blött på däck under dagarna, men går att undvika. Vattnet är också salt, och det tär ju en del. Kameran behöver inte vara rolex-tät, men det skulle inte funka om den inte tål någon fukt över huvud taget. De fetaste fototillfällena är ju också när sjön går över däck, men kan låna någon annans kamera då om det blir för dyrt att ha en egen vattentålig.

Tusen tack igen!
 

btls

Medlem
Jag har alltid fotat, så länge jag kunnat lägga vantarna på någon annans kamera för en stund. Jag hade en digitalkamera, men till slut gick den sönder. Jag har målat och skapat så länge jag minns. Enda kruxet är att jag aldrig haft en egen, bra kamera. Och nu är det väl dags tycker jag.
 

Bessel

Aktiv medlem
Fujikameran du har provat finns i tre varianter. Den äldsta heter X100, den du sett är X100s och den nyaste heter X100T. Alla tre kostade minst tiotusen när de var nya.

En begagnad X100 kan du få för runt tretusen nu. Mycket mer kamera per krona är svårt att få. Den är inte jättebra på att filma, och du kan varken zooma eller byta objektiv. Men vill du ta bra stillbilder är den riktigt bra.
 

btls

Medlem
Fujikameran du har provat finns i tre varianter. Den äldsta heter X100, den du sett är X100s och den nyaste heter X100T. Alla tre kostade minst tiotusen när de var nya.

En begagnad X100 kan du få för runt tretusen nu. Mycket mer kamera per krona är svårt att få. Den är inte jättebra på att filma, och du kan varken zooma eller byta objektiv. Men vill du ta bra stillbilder är den riktigt bra.
Ah! Tack! Riktigt värdefull info. Jag är helt okej med att det inte går att filma så bra. Skulle du säga att X100 är i princip likvärdig X100s? Är det möjligheten att filma som är skillnaden? Om den är ungefär lika bra så låter det ju som ett kap.

Tack igen!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En kamera, allt sitter ihop med bra bildkvalite och flexibilitet. Tycker en bra kompaktkamera låter som mest kamera för pengarna, varför inte Sony RX 100 II som ligger inom budget. Eller motsvarande Fuji. Använder själv Canon DSLR men skulle välja förslagen ovan innan Canon kompakt.
 

btls

Medlem
En kamera, allt sitter ihop med bra bildkvalite och flexibilitet. Tycker en bra kompaktkamera låter som mest kamera för pengarna, varför inte Sony RX 100 II som ligger inom budget. Eller motsvarande Fuji. Använder själv Canon DSLR men skulle välja förslagen ovan innan Canon kompakt.
Tack!! Menar du att du också tycker att Fuji X100 är en bra idé? Ja, jag har förstått att andra märken på kompaktkameror är att föredra innan Canon. Skall absolut kolla upp Sony RX II.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Kamerorna som rekommenderats tidigare är det inget fel på.
Men en sådan här kan rädda kameran på båten:
http://www.cyberphoto.se/foto-video/category/1000303/undervattenshus-mjuka

Vattentäta kompakter är inte alltid lika bra i andra sammanhang. Så ett bra hus för torra situationer och ett skydd vid blöta kan vara lika bra. Om du har lite större budget kan många av Canons kompaktkameror fungera, de har ofta ett hårt anpassat UW hus som tillbehör.
Som till exempel:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007151578/canon/undervattenshus-wp-dc54-till-powershot-g7-x
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007136185/canon/powershot-g7-x
 

btls

Medlem
Kamerorna som rekommenderats tidigare är det inget fel på.
Men en sådan här kan rädda kameran på båten:
http://www.cyberphoto.se/foto-video/category/1000303/undervattenshus-mjuka

Vattentäta kompakter är inte alltid lika bra i andra sammanhang. Så ett bra hus för torra situationer och ett skydd vid blöta kan vara lika bra. Om du har lite större budget kan många av Canons kompaktkameror fungera, de har ofta ett hårt anpassat UW hus som tillbehör.
Som till exempel:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007151578/canon/undervattenshus-wp-dc54-till-powershot-g7-x
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007136185/canon/powershot-g7-x
Tack! Skönt att veta att det finns alternativ, så jag slipper tumma på bildkvalitén för att ha en vattentät. Om jag skulle satsa på en Fuji X100 (jag antar att den inte är helt och hållet jättekänslig för fukt om den kostade 10 lax från början), så kunde jag bara se till att ha ett vattentätt etui att förvara den i när jag ej fotar. Det tror jag nästan hade räckt.
 

filip71

Aktiv medlem
Hej!
Det här blir långt! :) Jag står i begrepp att inhandla en kamera. Jag skall till Japan i juni och segla hela resterande delen av sommaren (perfekta fotolägen), vilket gör att jag vill skaffa kamera innan dess. Dock inser jag att i det hav av modeller och märken som finns, är jag chanslös på egen hand. Därför behöver jag hjälp!
Om vattentät är viktigt så kanske du ska överväga Nikon AW1, den bräcker tyvärr din budget om du inte hittar den begagnat, och kameran är en kompromiss på allt möjligt, men bättre vattentät stillbildskamera hittar du inte just nu. Och det är faktiskt en systemkamera med allt vad det innebär i möjligheter (och problem).
 

btls

Medlem
Om vattentät är viktigt så kanske du ska överväga Nikon AW1, den bräcker tyvärr din budget om du inte hittar den begagnat, och kameran är en kompromiss på allt möjligt, men bättre vattentät stillbildskamera hittar du inte just nu. Och det är faktiskt en systemkamera med allt vad det innebär i möjligheter (och problem).
Hm. Om Fuji X100 är ok fukttålig (någon som vet?) så verkar den både lätt att få tag på begagnad, och ligger runt 3000 kr vilket känns bra. Nikon verkar rätt svår att få tag på. Jag uppskattar dock dit förslag mycket!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tack!! Menar du att du också tycker att Fuji X100 är en bra idé? Ja, jag har förstått att andra märken på kompaktkameror är att föredra innan Canon. Skall absolut kolla upp Sony RX II.
Absolut, Fuji gör bra grejer. Det är lite en smaksak och vilka detaljer som man tycker är viktiga. Jag skulle välja en Sony, du kanske kan hitta en begagnad RX100 III. Tycker generellt att moderna digitaltkameror är bra, och utbudet är enormt. Det kommer hela tyden nya generationer som gör att modellen året innan blir väldig prisvärd.
 

btls

Medlem
Fett! Tack! Får jag lov att fråga om du kan jämföra dessa du skickat med en Fuji x100s? Skulle du säga att den är ett värt köp? Vad skiljer x100s mot x30?

Update: Hittade en x30 på blocket, i min hemstad, precis. Är det värt att köpa en sådan för 3000 kr? Eller är det smartare att lägga samma pengar på x100?
 

HenryB

Aktiv medlem
Fett! Tack! Får jag lov att fråga om du kan jämföra dessa du skickat med en Fuji x100s? Skulle du säga att den är ett värt köp? Vad skiljer x100s mot x30?

Update: Hittade en x30 på blocket, i min hemstad, precis. Är det värt att köpa en sådan för 3000 kr? Eller är det smartare att lägga samma pengar på x100?
Inget illa om X100-serien, dom är väldigt populära och har fått mkt bra kritik. Dom har dock ingen zoom vilket kan vara begränsande på en båt där du inte kan zooma med fötterna. Personligen skulle jag eftersträva rejält med vidvinkel men det är svårt att få i en kompakt.

X30 har en zoom.
X30 är 4 år nyare
X30 har ett 4:3 bildsnitt
X100 har ett 3:2 bildsnitt
X100 har en större sensor än X30 (dock äldre generation)
 

btls

Medlem
Inget illa om X100-serien, dom är väldigt populära och har fått mkt bra kritik. Dom har dock ingen zoom vilket kan vara begränsande på en båt där du inte kan zooma med fötterna. Personligen skulle jag eftersträva rejält med vidvinkel men det är svårt att få i en kompakt.

X30 har en zoom.
X30 är 4 år nyare
X30 har ett 4:3 bildsnitt
X100 har ett 3:2 bildsnitt
X100 har en större sensor än X30 (dock äldre generation)
Tack så mycket för jämföringen! Jag har turen att segla en jättestor skuta, så där kan jag fint nog faktiskt zooma med fötterna. X30 är dock betydligt billigare, så jag får se över ekonomin och kika på vilken jag har råd med.
 

ErlandH

Aktiv medlem
För den som är van vid zoom kan det nog vara svårt att föreställa sig hur begränsande och utmanande det är att fotografera med en kamera med fast brännvidd. Jag skulle aldrig rekommendera en relativt oerfaren fotograf att som första och/eller enda kamera skaffa den på många sätt utmärkta X100. Speciellt inte som enda kamera till en once in a lifetime-resa.

Det har redan nämnts en radda utmärkta och prisvärda kompaktkameror som skulle vara lämpligare: X30, G7X, P7800, DSC-RX100 och min personliga favorit DMC-LX100.
 
ANNONS