Annons

Avbildningsskala med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Selaya

Aktiv medlem
Jag vet att det finns tidigare trådar som behandlar mellanringar, men jag är antingen trög eller så finns inte svaret på min kommande fråga att finna i dessa. Jag har läst att om man har lika många millimeter mellanring som objektiv så ska man få skala 1:1.
Detta förstår jag inte, är det så oavsett objektiv? I så fall skulle ett zoomobjektiv med mellanringar, och med samma närgräns på alla brännvidder, ge mindre 'förstoring' när man zoomar in mer. Det känns som jag har missuppfattat något, är det någon som kan klargöra detta för mig?
Dessutom undrar jag om det generellt går att säga om man skulle komma närmare 1:1-skala med mellanringar eller konverter på tex ett 70-200mm objektiv. Och om det går att säga vilket av alternativen som skulle vara att föredra ur bildkvalitetssynpunkt.

Selaya skrev:
Jag har läst att om man har lika många millimeter mellanring som objektiv så ska man få skala 1:1.
Korrekt. Det gäller dock bara när objektivet är fokuserat på oändligt. Fokuserar du närmare med objektivet får du högre avbildningsskala, och att räkna ut hur hög är lite småkrångel med moderna objektiv.
Selaya skrev:
I så fall skulle ett zoomobjektiv med mellanringar, och med samma närgräns på alla brännvidder, ge mindre 'förstoring' när man zoomar in mer
Japp, så är det. Monterar du mellanringar blir dina möjligheter till stor förstoring som störst vid de korta brännvidderna.
Selaya skrev:
Dessutom undrar jag om det generellt går att säga om man skulle komma närmare 1:1-skala med mellanringar eller konverter på tex ett 70-200mm objektiv. Och om det går att säga vilket av alternativen som skulle vara att föredra ur bildkvalitetssynpunkt.
Det är ju inte riktigt praktiskt att arbeta med såna mängder mellanringar som krävs för att uppnå höga förstoringar vid långa brännvidder. En telekonverter underlättar och kan också kombineras med mellanringar. Störst effekt av en sån kombination får du om du sätter mellanringen mellan objektiv och konverter i så fall, eftersom den då jobbar med objektivets brännvidd istället för kombinationen objektiv-konverter.

Försättslinser är också ett alternativ.

Jag tackar så mycket för svaret, jag förstår dock inte hur detta går till rent tekniskt...
Men va'faan jag fattar heller inte hur ett jumbojet kan flyga heller, så jag kanske bara ska acceptera fakta.

ANNONS
Götaplatsens Foto