Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avbildningsskala

Produkter
(logga in för att koppla)

Maradona

Aktiv medlem
Jag funderar om det är nån som kan förklara för mig vad som händer med avbildningsskalan vid brännvids förlängningen som sker i nästan alla digitala kameror. Till exempel så står det på min objektiv att skalan är 1:2 vid 300 mm i macro läge. Men eftersom brännviden, på grund av brännvids förlägningen(1,5 gånger), är typ 450 mm vad är värdet för skalan. Är mycket tacksam för svar!

närgränsen borde ju inte påverkas (kortaste fokusavstånd)
1:2 med film blir ju "bättre" med 1,5x

om jag inte räknar tokigt blir det 1:1,33

mvh
Martin

mitt resonemang ovan förutsätter ju att man med brännviddsförlängning menar att man efter fotograferandet låtsas att sensorn var lika stor som ett negativ. (vilket också blir effekten om man skriver ut hela bilderna på lika stort papper)

/martin

Det händer absolut ingenting med avbildningsskalan. Det är en egenskap hos objektivet och förändras inte för att man sätter en mindre sensor bakom.

1:2 betyder att ett föremål som är 2 mm i verkligheten blir 1 mm på sensorn. Och det blir föremålet oavsett sensorstorlek.

Sen innebär sensorstorleken naturligtvis att du inte behöver ha lika hög avbildningsskala för att göra närbilder som du behöver om du har en stor sensor. Men avbildningsskalan förändras inte.

Tack killar! Så om jag har förstått så blir bilden(förstorningen) större på en mindre sensor vid given avbildningsskala än på en större sensor vid samma skala.

Tänkte fråga en sak ang. "brännviddsförlängningen" man får med de flesta dslr:er.

Förändras objektivets brännvid med tex 1.5?
Alltså ett 20mm blir (20*1.5) 30mm

Eller är det så att det fortfarande är 20mm men att bilden jämfört med fullformat blir beskuren?

//Daniel.

Det är så som du skriver i sista meningen. Du får samma utsnitt som med ett 30mm objektiv på fullformat.

//M

Njae. Kameran kan ju aldrig påverka objektivets egenskaper rent fysiskt. Och dessutom heter det ju "crop factor" dvs beskärningsfaktor.

Du har rätt i att bilden blir beskuren. Det är ju därför som t ex ett fisheye-objektiv förlorar mycket av sin effekt på en DSLR.

Rätt eller fel?

ANNONS
Götaplatsens Foto