Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avstånd med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Jag har en 420EX och undrar vad man kan räkna som maxavstånd till motivet när man använder den ute resp inomhus.
//Liza

Edit:
Anledningen till att jag frågar är att jag undrar om den fungerar som den ska eller om det är jag som ännu inte förstår mig på blixtfotografering....:D

Senast ändrad:
Det beror väldigt mycket på befintligt ljus och vad du har för ljusstyrka på objektivet. (eller bländare vid fotograferingsögonblicket över huvudtaget) filmkänslighet osv...

Även lokalen spelar roll... lokal med lågt vitt tak, eller bamsestor lokal med svarta väggar etc...

Men... Den räcker oftast långt... Det gör den! 420 är ingen dålig blixt...

Mvh //Peter

Erik Schalin skrev:
Har inte en 420 en display?
Med tanke på frågan blir svaret nej.

Då återstår RTFM.

RTFM?
Alltså, jag fattar att jag kan läsa av blixten på vissa sätt (dock ingen display), men jag undrade om det fanns nån liten "tumregel" eller så.... Jag har inte haft min blixt så länge så jag håller fortfarande på att lära mig dels den (rent tekniskt) och dels blixtfotografering i stort....//Liza

Du kan räkna ut avståndet med hjälp av följande formel. Blixtens ledtal är vanligvis angett vid ASA 100.

Motivavstånd=Ledtal/Bländartal

Bländartal=Ledtal/motivavtånd

Ledtal=Motivavstånd*Bländartal

Kanske bör påpekas att det effektiva ledtalet utomhus är lite lägre än innomhus där en del ljus når motivet via tak, väggar mm.

Olle

Ledtalet är också beroende på vilken brännvidd man använder (jag antar att 420ex zoomar blixthuvudet). Lägre ledtal när man använder vidvinkel eftersom blixten måste sprida ljuset mer än vid tele. Ledtalet brukar anges vid en speciell brännvidd, t ex 35mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto