Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtonat gråfiler Hitech

Produkter
(logga in för att koppla)

mm_smurf

Aktiv medlem
Jag har tänkt att skaffa ett avtonat gråfilter märke Hitech (www.dito.se). Detta finns i olika tätheter och med mjuk och hård övergång (tror jag). Jag skall mest använda det för landskapsfotografering med småbildskamera. Vilket filter är mest användbart, hård eller mjuk övergång, vilken täthet?

Jag använder mest ND 0,6 som absorberar 2 steg (jag har 0,3 0ch 0,9 också). Mina filter (Lee) har mjuk övergång, jag använder dem för mellanformat. Jag kan tänka mig att hård övergång passar bättre för småbild.

Jag har hitechs avtonade gråfilter. Har också ND 0,6 med mjuk övergång.
Funkar bra för vidvinklar men lite längre brännvidder så behövs det en mer markant övergång.
Och även vissa motiv är inte mjuka i övergången.
Jag funderar därför på att komplettera med ett med hård övergång även om den mjuka är mest användbar för vidvinklar och småbild.

Jag har skaffat 5 hitechfilter, 0.3 med hård övergång, 0.6 och 0.9 med både hård och mjuk övergång. Hittills har jag använt mest hård övergång och 0.6-filtret är nog det mest använda också.

När man fotograferar i flacka landskap och över hav eller sjö, tror jag i allmänhet hård övergång passar bäst. Har man mer "uppstickande" saker i bilden, t.ex. träd eller bergstoppar, kan jag tänka mig att mjuk övergång kan vara bättre. Om man vill jämna ut andra kontraster i bilden, alltså inte bara mörka ner himlen, tror jag också att mjuk övergång kan behövas ibland för att det inte skall bli för uppenbart i bilden.

Till småbild så är hård övergång lämpligast då den mjuka övergången är så mjuk att man på ett objektiv med t.ex. 72 eller 77mm diameter nästan ej ser att det är en övergång.(Ännu svårare att se är det med t.ex. 58mm som diameter).

/Patrik

Diametern på frontlinsen har inte så stor betydelse, det är bildvinkeln som har betydelse, iaf så som jag tolkar det.

Med en vidvinkel kommer en mjuk övergång till rätta och med tele en hård övergång.

Filtrets avstånd från objektivets optiska centrum torde tillsammans med bildvinkeln vara de variabler som har störst inverkan. Format och linsdiameter kan jag inte se att det skulle ha någon betydelse.

Det är ju lite som att säga att man skall välja små motiv till småbild :)

Jag har för mig att jag läste nånstans att om man får hem ett Hitech-filter som har färgstick så kunde man skicka tillbaka det till Dito? och få ett nytt? Stämmer detta?

Är det någon här som använder Hitech's vidvinkel-hållare?

/Stefan

Merlin skrev:
Jag har för mig att jag läste nånstans att om man får hem ett Hitech-filter som har färgstick så kunde man skicka tillbaka det till Dito? och få ett nytt? Stämmer detta?

Är det någon här som använder Hitech's vidvinkel-hållare?

/Stefan

Låter som ganska normalt förfarande att returnera om det är fel på produkten

ANNONS
Götaplatsens Foto