Annons

Avtryckarproblem på EOS 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix Neldemo

Avslutat medlemskap
Har använt en 30D sen i April ungefär, allt har varit frid och fröjd fram tills nu ungefär då avtryckaren har börjat krångla, ibland tar den ingen bild alls och ibland får man trycka in den och sen tar den bilden efter någon sekund och ibland fungerar den perfekt. Avtryckaren på batterigreppet som jag använder ca 90% av gångerna fungerar utmärkt. Är det någon mer som haft nått sånt här problem?

Okej, man känner hur man först kommer till läget när autofokusen normalt ställs sen läget som skall ta bilden sen får man trycka till lite extra så tas bilden.

Hur långtid tog det att byta ut den?

Vill inte skrämma upp dig men jag hade otur så själva bytet tog mellan 4-6 veckor (kommer inte riktigt ihåg), när jag sedan fick tillbaka den så hade dom missat någonting så jag kunde inte få upp menyn så det var bara att skicka tillbaks den igen. Den gången gick det betydligt snabbare, runt en vecka trots vår taskiga postgång.

Var inte rädd för att skicka in kameran om det behövs men ett STARKT råd är att ha järnkoll på kameran, både under transport (följ paketet på nätet) och när den är på plats hos verkstaden. Var inte rädd för att ringa till verkstan och kolla upp hur det går, är man bara saklig men bestämd brukar det gå att få bra hjälp. Tyvärr har dom haft mycket att göra men i månadsskiftet lät det som om dom skulle var ikapp och då har dom som mål att klara servicen på en vecka.

/Micke

Nu är kameran iväg skickad. Hoppas verkligen inte det tar tid att få den, Canon suport sa 3-4 veckor de på Stockholm Centralservice sa 1 vecka men hon hade kommit tillbaka från semestern idag så hon hade kanske inte världens kökk på läget.

Usch - det låter som riktigt usel kvalitet. Avtryckaren är ju det viktigast på hela kameran. Såna historier gör att man börjar tveka över om det var rätt att byta från Nikon till Canon 30D...

Jag börjar ångra mig att jag inte köpte en EOS-1D Mark II N istället, hade varit värt pengarna tror jag. Hoppas bara det var ett måndagsexemplar av avtryckare och att de byter den snabbt. Men hade det varit avtryckaren på batterigreppet hade jag fattat det mer, den på kameran använder jag knappt.

Har precis får erfara det här, men jag har haft min 20D i 1.5 år och är uppe i ca 17500 exponeringar. Jag fokuserar (trycker halvvägs) och när jag sedan trycker av så dröjer det någon del av en sekund mot det vanliga (direkt) när den exponerar, men i vissa fall (de flesta) så funkar det (direkt utlösning). Det är ett slitage av avtryckarknappen?

ANNONS
Götaplatsens Foto