Annons

Bära med sig alla dessa !#@^*$@^£ prylarna

Produkter
(logga in för att koppla)
---Själv så har jag problem att spänna stativet på ryggan även om den enligt reklamen skall bära det stabilt,, Photorecker AW + M,otto-055CB med liten kulled...

Jag bär det i händerna/över axlarna--- På ryggan sitter ofta ett lätt liggunderlag + en liten minisovsäck som hänger under/på ryggan..

---En liten tupplur i gräset är aldrig fel eller mitt i vintern när man vill sita stilla lääänge= om jag önskar detta på en fototur så bär jag gärna stativet hela dagen i händerna...:)/Niclas.

Hittade just detta fodral/väska till stativet så man kan skydda det om man vill.. verkar praktisk.

info:
Travelbag 95 och 120, stativvväska med handtag, blixtlås och yttre ficka. Lätt och tålig. Mått: 95/RD1638 i23 x 95 cm, 120/RD1648 i23 x 121 cm.

denna sidan: http://www.dito.se/redwing.html

Bilagor

• stativbag.jpg
    stativbag.jpg
    5.6 KB · Visningar: 539
Re: Om jag forsätter tråden..

Smajly skrev:
..med att fråga er hur ni gör med stativet. Klart man kan bära det i handen men om man vill ha händerna fria.. Finns det särskilda väskor till enbart stativ eller nån hållare man kan knäppa på en ryggsäck att ha det på??
Hur gör ni själva? Kanske tillverkat en egen hållare just för detta på ryggan,,?

Mitt 9 kilos Manfrotto 161 bär jag i en Manfrotto stativväska. Mitt Manfrotto 055 bär jag i handen. Hade tidigare en rem till det, men det är mest krångligt.

Eftersom jag har reumatisk värk har jag vant mig vid att:

1. ha minimalt med utrustning = kamera och enbensstativ med infällbar tredelad fot och multiledat huvud(manfrotto)
2. bagagekärra med korg där ryggan ligger i och stora Manfrottot fästs med bagageremmar när både små, mellan och storformataren ska med (fungerar lika bra i stan som i skogen)
3. min underbara lilla bil där framsätesstolen viks till ett förvaringsbord eller rubb och stubb kan omdisponeras till gömsle/sovutrymme om så skulle behövas (valde just denna modell pg dessa egenskaper)

Det gäller att vara uppfinningsrik om man inte ha fysiken :)

Legendariske fotografen Henri Bresson-Cartier reste världen runt med en Leica M3 och en normalglugg och skapade oförglömliga bilder.

Wolfgang skrev:
Legendariske fotografen Henri Bresson-Cartier reste världen runt med en Leica M3 och en normalglugg och skapade oförglömliga bilder.

David Alan Harvey på National Geographic kör med liknande koncept. Två st Leica M7 med 28 mm och 50 mm.

Anders Petersen kör med en liten svart Domke F-3 väska med en eller två Nikon FM2, 28, 35 och 50 mm.
Numer tar han 40 procent av sina bilder med "grisen" - en GR-1s

froderberg skrev:
Tvingas man använda en begränsad utrustning kan man också tvingas till nyskapande bildlösningar som man inte hade tänkt på annars då man lätt fastnar i en rutin - ett visst objektiv för en viss kategori bilder.
Javisst, det är så det fungerar.

---Nu är det ju så att inte alla fotografiska aktiviteter är lika, såklart!!
---Jag med mitt sära intresse hade inte kommit så långt med leica mätsökare,,,
---I övrigt så håller jag helt med föregående talare!
(---Wolfgang-- det är en lite mer exklusiv kompakt med lite manuella inställningar..)

Mvh Niclas.

Ps, Nu är det ju så att dessa bilder av tex nämnda Cartier är just det, tagna. Dessa bilder är fotograferade i sin tid. Visst kreateras idag liknande bilder men dessa når sälla denna status och det pga av att tiden redan sett dessa mästare skapa för framtiden. Nya grepp skall till för att återskapa denna status, kanske med lika begränsad utr,stn men inte nödvändigtvis!..ds

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Wow! Det låter spännande. Tack!

---Själv så valde jag mellan den kameran och Konica Hexar med fast 35 2,0 (svarta modellen). Tycker att den känns ännu mer välbyggd samt att den är lite mer att hålla i med mina lite stora händer och långa fingrar. Jag tycker bättre om 35mm än 28mm, den kan skötas helt manuellt och att den har "silent mode"= nääästan ljudlös.. Detta är ju till stor del en smaksak såklart!

Här har vi info om ngn är intresserad,,,:)/Niclas.

http://www.photo.net/equipment/point-and-shoot/konica-hexar

Ps, Här drar man också paralleller mellan Konica Hexar och leica M6/Contax G1 mfl..=spännande eftersom Konican kostar "billiga pengar" till skillnad från ex,vis leica.....ds

Senast ändrad:
Jag är otroligt förtjust i min GR-1v som jag alltid har med mig om jag inte har andra kameror.

Det jag gillar är att den är otroligt liten, byggd i metall, superprestanda, den avancerade autofokusen gör att man vet om man fått skarpt där man vill eller inte, den exponerar kalas, många inställningsmöjligheter osv.

Här är en tyspisk GR-1v bild för mig tagen påväg hem från jobbet när solen plötsligt lyser in på stationen:

Bilagor

• div-41.jpg
    div-41.jpg
    35.9 KB · Visningar: 477
---Helt klart läckert resultat den kameran ger!!
---Tack för att ni lade upp den bilden som föresten var mkt fin:)Niclas.

Senast ändrad:
---Förstår nu vad ni menar med portabel och smidig kamera, detta blir konseptskapande kritierier för begreppet "smidig kamera"!:)

Får lite lust på den kameran, men jag menar fortfarande att den känns lite för liten.../Niclas.

Ps, Fina svart/vita gråskalekontraster i bilderna!

Hej,

Trevliga bilder, Magnus F.
Även Helmut N har tagit en liknande sjukhusbild, fast inte med en så fin kamera som din.

Jag kan bara instämma med tidigare inlägg om det här med små smidiga kameror.
Jag jobbar ju som fotograf och jag har en massa fotoprylar och olika kameror. På jobben blir det ganska mycket att kånka på. I förmiddags var jag ute på plåtning och fick t.o.m fälla baksätet i min kombi för att få plats med allt det nödvändiga. Och ändå har jag en STOR kombi-bil (Citroën XM).
Det sjuka är ju liksom att jag behöver allt. Allt används och det kan bli lite kris om något är kvarglömt hemma.

Så när jag är ute på helgen i skogen, eller är och fiskar, eller gör ngt med barnen är det oftast som jag bara tar med mej min Konica Hexar. Den är bara för grym. Synd bara att jag inte har möjligheten att slänga på en lika ljusstark t ex 90mm glugg. Nåja man kan ju inte få allt.

Jag har provat några gånger att ta med mellanformataren, men så blir man plötsligt petig och så ska alla gluggar med. Gitzo-stativet också. Förvisso är det i aluminium men det väger sk-tmycket. Och helt plötsligt så finner jag mej själv kånka runt en massa utrustning. På min lediga tid (och obetalda, dessutom).

Jag har provat med en hel del olika väskor men inte hittat någon som ALLTID funkar. Det är kanske en utopi. Skaffade en LowePro S&F Reporter väska. Den är jättebra - men den är för liten till mellanformataren. Jaha, så då hittade jag en jättestor Billingham väska. Den är också helt toppen. Men den väger 2,5 kg (bara väskan) och småbildsutrustningen druknar, och försvinner i den.

Har man mycket grejjer så har man ju samtidigt som man skaffat sej en massa möjligheter, också skaffat sej en del problem. Ett av dom är att kunna bära runt allt på ett vettigt sätt.

Nä, är jag hemma och ledig så skippar jag kameraväskan -orna och hänger min minsta kamera över nacken. Det får räcka så!

/Jacob

ANNONS
Götaplatsens Foto