Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bärbar med upplösning 1920x1200

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Finns det någon bärbar dator som har upplösningen 1920x1200, eller som har en utgång för det?

/Per

AnnaKarin skrev:
Testa denna länk... du bör få upp 51 st.

AnnaKarin,

Tack, jag ska kolla vad som finns på sidan. Bakgrunden är att jag vill ha en bärbar dator men kunna redigera bilder på en rejäl skärm när det behövs.

Har du en så'n bärbar själv?

/Per

Nej, jag har en HP Pavilion zd7000, visserligen 17" widescreen men med 1440x900 i upplösning. Den är ganska precis 3 år nu. Men skärmen fungerar fint för bilder.

Hej AnnaKArin,

Själv har jag en fast dator med två 17-tumsskärmar med upplösningen 1280x760, samt en bärbar. tre år gammal Acer med 15-tumsskärm och upplösningen 1440x768 (tror jag). Jag skulle vilja skaffa en ny bärbar med upplösningen 1920xnågonting för att kunna använda en riktigt bra 24-tumsskärm.

Fast det här är kanske mest ett lyx- och "vill ha"-problem så här i jultider... ;-)

/Per

jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tror bestämt att i princip alla bärbara klarar av att visa 1920xnånting på extern skärm...

Jag sitter på en Dell XPS (M1710) bärbar med 19" wide skärm med upplösning 1920x1200 just nu.
Den är grymt bra att jobba i photoshop med, både skärmen och hastigheten i datorn.

Men upplösning är för hög för annat än bild arbete, allt blir väldigt smått (man kan sänka upplösningen, men då blir kvalitén apa).
Jag fixade datorn för att kunna redigera bilder när jag reser, och till det har ingen annan laptop jag haft varit i närheten. Men datorn är inte direkt smidig, mer släpbar än bärbar.

Denna är också rätt ball om man vill ha stor skärm på en laptop.
HP skärmar är trevliga att titta på också, bra för bilder.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/52662?opendocument&markID=10-12-25

/Magnus

Per S skrev:
Hej AnnaKArin,

Själv har jag en fast dator med två 17-tumsskärmar med upplösningen 1280x760, samt en bärbar. tre år gammal Acer med 15-tumsskärm och upplösningen 1440x768 (tror jag). Jag skulle vilja skaffa en ny bärbar med upplösningen 1920xnågonting för att kunna använda en riktigt bra 24-tumsskärm.

Fast det här är kanske mest ett lyx- och "vill ha"-problem så här i jultider... ;-)

/Per

Laptopen behöver inte ha 1920x1200 för att du ska kunna ha 1920x1200 på en extern skärm. Koppla in den externa skärmen, ställ in vilken upplösning den ska ha i egenskaper för just den skärmen och kör hårt. Du kan då ha tex 1280x800 på laptopens egna, och sen samtidigt, ha 1920x1200 på den externa.

Kan man vara säker på att grafikkortet (eller kretsen) i datorn klarar högre upplösningar än för den inbyggda skärmen?

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto