Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
bärbart lagringsmedia till Nikon och mac
- Trådstartare Monka
- Start datum
BempaS
Aktiv medlem
Är inte en CompactDrive PD70X ett bra alternativ? Har inte en själv men är itagen att införskaffa mig en. Står i forumet om den om du söker. Och varför den intresserar mig är att det är snabb att läsa in minneskort. Har idag en IAudio X5 och den är jääätteseg att skeppa över bilder till med USB-sladd.
/Benny
/Benny
Monka
Medlem
Hej Benny!
Jag förstår inte vad detta är för något. Gick in på länken du gav men jag fattar inte om denna compact drive är ett slags portabel hårddisk och hur stor i så fall - eller bara en mellanstation mellan kameran och en eventuell hårddisk. Vad jag fattar är att man kan köpa den med eller utan hårddisk - med kostar den runt 1100 kr plus lika mycket för hårddisken.
Tacksam för upplysning om detta.
Monica
Jag förstår inte vad detta är för något. Gick in på länken du gav men jag fattar inte om denna compact drive är ett slags portabel hårddisk och hur stor i så fall - eller bara en mellanstation mellan kameran och en eventuell hårddisk. Vad jag fattar är att man kan köpa den med eller utan hårddisk - med kostar den runt 1100 kr plus lika mycket för hårddisken.
Tacksam för upplysning om detta.
Monica
BempaS
Aktiv medlem
Hej igen Monica.
Det är en sk mellanlagringsenhet med hårddisk som man köper till, finns olika storlekar att välja, man behöver inte köpa just hårddisken från dem. Sök på PD70X så hittar du massa information. Läs omdömen här:Recensioner
Köp ev här: Säljes: CompactDrive PD70X 60GB
/Benny
[edit]menar att sök på fotosidan.se förstås.. =)[/edit]
Det är en sk mellanlagringsenhet med hårddisk som man köper till, finns olika storlekar att välja, man behöver inte köpa just hårddisken från dem. Sök på PD70X så hittar du massa information. Läs omdömen här:Recensioner
Köp ev här: Säljes: CompactDrive PD70X 60GB
/Benny
[edit]menar att sök på fotosidan.se förstås.. =)[/edit]
Gunnar D
Aktiv medlem
Monka skrev:
Hej Gunnar!
länken du gav gick till en tysk sida. Vilken slags affär kan man hitta digital Giga?
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sId=5491624
Mini har jag inte sett, men googla lite sâ kanske du hittar den i Sverige.
Anders Svensson
Aktiv medlem
Jag kan personligen inte tänka mig att betala flera tusen för en bärbar hårddisk med tittskärm, inte när en anständig brukslaptop kostar ca 5000.
På http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sId=4400897
finns det en mängd produkter, bland annat en Canyon 20 Gb disklåda med USB OTG-funktion (det är standarden som används för diskar som kan tömma ett kort på egen hand). Min var dock billigare (privatköp). Den fungerar bra som lagringsenhet, men man kan förstås inte spela musik eller titta. Som backup och "korttömmare" duger den finfint. Men priset per GB blir högt, och ett par extra SD-kort är nog ett bra alternativ, som så många sagt.
För sinnesfridens skull är det nog ett krav att lagringslådan åtminstone har en teckenskärm, så man ser att överföringen fungerar. Personligen känner jag stor olust inför att tömma ett minneskort innan jag VET att bilderna ligger i datorn - kanske det är allra bästa argumentet för en bildskärmsenhet.
Men varför inte en laptop?
På http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sId=4400897
finns det en mängd produkter, bland annat en Canyon 20 Gb disklåda med USB OTG-funktion (det är standarden som används för diskar som kan tömma ett kort på egen hand). Min var dock billigare (privatköp). Den fungerar bra som lagringsenhet, men man kan förstås inte spela musik eller titta. Som backup och "korttömmare" duger den finfint. Men priset per GB blir högt, och ett par extra SD-kort är nog ett bra alternativ, som så många sagt.
För sinnesfridens skull är det nog ett krav att lagringslådan åtminstone har en teckenskärm, så man ser att överföringen fungerar. Personligen känner jag stor olust inför att tömma ett minneskort innan jag VET att bilderna ligger i datorn - kanske det är allra bästa argumentet för en bildskärmsenhet.
Men varför inte en laptop?
Chet
Avslutat medlemskap
Jo fotokompis.
Har själv en iPod, men det känns då som den sista utvägen att använda den till att tömma korten.
* Batterierna tar slut ganska snabbt, vilket inte känns helt lytande.
* Visst går det att köra över Raw filer, men inte kika på dom i poden.
* Och sen tar det en jäkla tid att föra över ett kort, och med batteritiden blir det lite otäckt.
Annars gillar jag min Pood!
Har själv en iPod, men det känns då som den sista utvägen att använda den till att tömma korten.
* Batterierna tar slut ganska snabbt, vilket inte känns helt lytande.
* Visst går det att köra över Raw filer, men inte kika på dom i poden.
* Och sen tar det en jäkla tid att föra över ett kort, och med batteritiden blir det lite otäckt.
Annars gillar jag min Pood!
Monka
Medlem
Tack alla som har varit snälla och engagerat sig i mitt dilemma. Jag känner mig just nu lite snurrig av alla tips och info (Hasse Alfredssons Aftonbladet-Expressensyndrom). Laptops har jag två
men båda är av aluminium och väger rätt mycket. Dessutom ska jag bo på vandrarhem i london och måste nog kånka med mig mina prylar när jag går ut. Ska göra ett besök på Kjell o co och på Expert och hittar jag inget bra där så blir det väl fler minneskort och en vanlig extern hårddisk senare.
Måste lägga in bilder sedan fem år tillbaka på något hållbart. Att ha dem på CD känns inte längre säkert.
Så på Iomega en manick som man har flyttbara media - på 20 -40 gb stycket. Kanske ett alternativ. Någon som testat eller vet något om detta?
Monica
Måste lägga in bilder sedan fem år tillbaka på något hållbart. Att ha dem på CD känns inte längre säkert.
Så på Iomega en manick som man har flyttbara media - på 20 -40 gb stycket. Kanske ett alternativ. Någon som testat eller vet något om detta?
Monica
Anders Svensson
Aktiv medlem
Monka skrev:
Ska göra ett besök på Kjell o co och på Expert och hittar jag inget bra där så blir det väl fler minneskort och en vanlig extern hårddisk senare.
Ser att du bor i Malmö. Kjell har inget i den vägen (har kollat). Expert har jag inte kollat.
Däremot brukar Kjell ha bra priser på minneskort, och ett annat företag i Malmö är JME data. Båda har katalog på nätet, så du kan se vad som finns hemma.
Sandisk Ultra II, 2 GB (exempelvis) kostar 399 (JME) eller 349 (Kjell). Det motsvarar 175-200 kr/GB.
En "foto-lagringslåda" hamnar på ca 50 kr/GB
En separat HDD kan kosta så litet som 3-4 kr/GB, ungefär samma som en billig CD-ROM.
En billig DVD-ROM kostar ungefär 2 kr/GB
Bara så vi inte glömmer proportionerna
Anders Svensson
Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Det finns väl ingen anledning att göra det besvärligare för sig än nödigt?
Om nu JME Data finns i Malmö så tar de 169 riksdaler för ett 2GB SD-kort av märket Kingston.
Edit: T.ex 2GB Sandisk Ultra II kostar 269:- på JME.
Det är alldeles riktigt. Man kan få bättre pris av JME om man köper via nätet, men då tillkommer frakten och väntetiden. Den affärsmodellen är litet förvirrande. Jag utgick från att Monica vill handla NU! och inte senare
Rent allmänt skall man hålla sig borta från enkla minneskort i allmänhet med snabb kamera och stora bildfiler. De kan lätt bli flaskhalsar. Vill man "köpa billigt" är det en bra ide att ta med kameran och prova kortet på plats. 250 bilder orkar man förstås inte ta...
Karlsson
Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
Det är alldeles riktigt. Man kan få bättre pris av JME om man köper via nätet, men då tillkommer frakten och väntetiden. Den affärsmodellen är litet förvirrande. Jag utgick från att Monica vill handla NU! och inte senare![]()
Ja, det såg jag inte att det skilde sig så mycket mellan postorder och butik. Jag får ställa mig i skamvrån!
Anders Svensson
Aktiv medlem
Karlsson skrev:
Ja, det såg jag inte att det skilde sig så mycket mellan postorder och butik. Jag får ställa mig i skamvrån!
Nej, varför det?
JME skall kanske hellre fundera på om det är rimligt att ha olika priser för olika kunder. Räknar man frakt blir det IOFS hugget som stucket.
Karlsson
Aktiv medlem
Anders Svensson skrev:
Nej, varför det?
JME skall kanske hellre fundera på om det är rimligt att ha olika priser för olika kunder. Räknar man frakt blir det IOFS hugget som stucket.
Jag menade att jag inlett henne i en frestelse som inte visar sig vara riktig.
Håller förövrigt med om att de borde se över prissättningen med butikspris vs. internet.
Irriterar mig själv på detta.
Monka
Medlem
Ska kolla JME data Malmö på nätet och se vad de har.
Till de som undrar - jo jag är i tidsnöd - hinner/ vågar inte beställa via nätet i risk för att det skall anlända försent.
Anders S skriver: "Rent allmänt skall man hålla sig borta från enkla minneskort i allmänhet med snabb kamera och stora bildfiler"
Ursäkta en novis - men vad menas med enkla minneskort? Vad kallas de SD- korten jag har till Nikon D80? är de enkla eller finns det något som heter dubbla?
Ja ni hör hur okunnig jag är.
Monica
Till de som undrar - jo jag är i tidsnöd - hinner/ vågar inte beställa via nätet i risk för att det skall anlända försent.
Anders S skriver: "Rent allmänt skall man hålla sig borta från enkla minneskort i allmänhet med snabb kamera och stora bildfiler"
Ursäkta en novis - men vad menas med enkla minneskort? Vad kallas de SD- korten jag har till Nikon D80? är de enkla eller finns det något som heter dubbla?
Ja ni hör hur okunnig jag är.
Monica
Anders Svensson
Aktiv medlem
Monka skrev:
Gunnar sade det självklara; att inte köpa okända märken.
Jag menade egentligen att det finns flera klasser, de enkla och de litet dyrare, även inom kvalitetsmärkna. Framförallt kan tillräcklig läs/skrivhastighet vara viktig så att kortet kan ta emot minst lika fort som kameran sänder, när man gör serietagningar.
PMD
Aktiv medlem
Skillnaderna i hastighet spelar kanske mindre roll än man tror. Den här testdatabasen är välkänd och bra. Man väljer sin kamera i popupmenyn uppe till höger så får man en sammanställning av prestanda hos en massa kort tillsammans med just den kameran. Om siffrorna för två olika kort ligger inom 10% från varandra så lär man inte märka någon skillnad mellan dem i praktiken.