Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bärbart lagringsmedia till Nikon och mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt för många alternativ

Själv är jag sugen på något enkelt/billigt i stil med den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=35050

På prisjakt finns dock en hel drös med alternativ:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=613

Så nu har jag gjort ditt väl ännu svårare eller

Minneskort som jag använder är TwinMOS Ultra-X 150x
Har jag köpt hos www.komplett.se för 275:-
Det är snabbare än vad D80 kan trycka ur sig data.

(Komplett är ruggigt snabba på leverera)

/Kjell

Senast ändrad:
Hej Kjell!
Idag har jag varit ute på stan och handlat... :)
En extern hårddisk 250 gb (My Book Essential) och två nya 2 gb minneskort till kameran (á 199kr hos JME-data) (nu har jag totalt 8 gb minneskort).
Den Amitech ser ut som den manicken jag tittade på hos JME idag, men de sa att den var inte bara avsedd för bilder och skärmen var blåtonad så det verkade inte som något alternativ direkt.
De andra apparaterna du hade länkat till visar hur mycket det egentligen finns. Något att fundera på inför längre resor. 8 gb lär inte räcka när jag väl ger mig på rawlagring av bilder. Men där är jag ju inte riktigt än.
Monica

Monka skrev:

Den Amitech ser ut som den manicken jag tittade på hos JME idag, men de sa att den var inte bara avsedd för bilder och skärmen var blåtonad så det verkade inte som något alternativ direkt.

Amitechen är samma enhet som min Jobo, vad man skulle använda den till förutom att spara bilder på undrar över, iofs kan man ladda in vad som helst på disken, men det just för bildmellanlagring den är avsedd.
Däremot är den inte utrustad för och visa bilder på skärmen, den visar endast filöverföringsförloppet och lite annan info.

För sitt pris är det en utmärkt enhet, tycker jag.

Billig lösning

Jag har en mycket billig liten enkel "låda" som man kan koppla in USB enheter i. Jag sätter kameran i ena sidan och ett USB minne i andra. Trycker på "Copy". Bilderna kopieras till USB minnet. Kostar ca 260 kr plus USB minne i den storlek man tycker att man behöver.

Bilagor

• imagebinary.jpg
    imagebinary.jpg
    10.4 KB · Visningar: 122
Är USB-minnen (som ju är flashminnen precis som minneskort) billigare per byte än minneskort (som t.ex. SecureDigital och Compact Flash)?

Re: Billig lösning

Klas Sjöberg skrev:
Jag sätter kameran i ena sidan och ett USB minne i andra. Trycker på "Copy". Bilderna kopieras till USB minnet.
Nackdelen med det där är att kameran är upptagen medan man kopiera bilderna från minneskortet i kameran. Med en lagringsenhet som har inbyggd kortläsare så byter man raskt kort i kameran, och kan fortsätta att fotografera medan det fulla kortet kopieras till lagringsenheten.

Re: Pris USB minne.

Klas Sjöberg skrev:
1 Gb Kingston USB minne kostar idag ca 99 kr.
Jag tittade lite hastigt på prisjakt.nu och jämförde USB-minnen på 1 och 2 GB med SD-minnen på 1 och 2 GB, och priset per GB var ungefär detsamma.

Frågan är alltså om det är nån större vits att flytta över data från SD-minnen till USB-minnen om de kostar ungefär detsamma.

Har inte lyckats hitta usb-minne som är störe än 4 gig. Finns det?
Monica

Senast ändrad:
Kolla här:
http://eshop.datacompagniet.se/PartDetail.aspx?q=p:831618;c:36140
för data om en sådan låda Klas talade om. Jag svarar dock inte för kvalitet eller funktion på just denna.

Tips till Monica: Med denna har du en koppling mellan din lösa hårddisk och kameran (eller, ännu effektivare, en kortläsare för en hundring). Frågan är väl bara om tre enheter och två nätdelar blir så smidigt som man kan önska om man vill resa "lätt".

Anders Svensson (Anders Svensson) skrev:

Tips till Monica: Med denna har du en koppling mellan din lösa hårddisk och kameran (eller, ännu effektivare, en kortläsare för en hundring). Frågan är väl bara om tre enheter och två nätdelar blir så smidigt som man kan önska om man vill resa "lätt". [/B]

Tack Anders! Det är ju en sådan jag har efterlyst och frågat efter i flera affärer men bara fått huvudskakningar till svar... :)
Monica

ANNONS
Götaplatsens Foto