Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

sjosward

Medlem
Jag funderar på att införskaffa en kamera just för filmbruk . Har tidigare använt mig av rena filmkameror i 50 000-kronorsklassen men för privat bruk står en prisvärdare variant högre i kurs. Då jag är helt ny på stillfotofronten behöver jag nu hjälp att hitta den kameran som funkar bäst.

De jag kikat på är framförallt Nikon D3100 + 18-55mm VR och Canon EOS 550D + 18-55mm, då jag kan tänka mig att betala runt 5000 för kameran. Nu undrar jag såklart - vilken av dessa kameror har egentligen bäst filmfunktion eller finns det t.o.m. något vassare i samma prisklass?

Det som ställer till det lite är att jag främst är intresserad av att filma dokumentärt, vilket gör det lite besvärligt när det inte finns autofokus. Jag behöver egentligen kunna hänga med någorlunda utan att ständigt behöva ställa in skärpan. Sedan är det även en förutsättning att det finns ingång till extern mick.

Har försökt läsa recensioner men mycket är rena latinet för en färsking. Någon som har något tips?

Vassare Bildkvalitémässigt i samma prisklass: Sony nex 5N
Pris: runt 5500:-
+har autofokus när man filmar
-ingen normal 3.5mm stereoplugg, bara deras egen externa mic funkar (man sätter den i samma uttag som man sätter fast blixten).

Överlägset vassast (när man hackar den): Panasonic GH2.
pris: runt 7000:-
+har autofokus när man filmar
+har extern stereoplugg
+brutal bildkvalité (väl hackad). Jämförbart med en del kameror som kostar 10ggr så mycket eller mer.

Det hacket gör är att den ökar maximala datamängden som går att skicka per sekund + en massa andra bra grejor. Dock kanske inte superanvändbart alltid när man filmar dokumentärt med tanke på hur mycket plats materialet kan ta och få slut på minneskortet är ju inte lajbans. Men det är som sagt ställbart och kameran är så mycket bättre så det är värt de extra tusenlapparna tycker jag personligen.

Hej Sven och tack för svar!
Panasonicen låter helt klart överlägsen som du säger. Vet du nåt om autofokus-funktionen båda kamerorna emellan, är Panasonic bättre på den fronten?

Och så är det det där med ljudet... bra bild med kass mick känns ju inte speciellt bra. Vet du något om Sonys mick?

OM film AF på NEX5N är den samma som NEX5 så är den bara irriterande. Fokuserar där jag inte vill, långsam att fokusera om. Men AF är tyst.

GH1 är föregångaren till GH2 och leverar också väldigt bra videokvalité hackad. Den går att köpa billig begagnad annars. Finns en här på fotosidan just nu för 2800:-

Angående autofokus på NEX så vet jag inte. NEX 5N har ny autofokus jämfört med nex 5 men jag tror inte den är superb den heller. Min vän har en NEX 5N men jag frågade honom nu och han har aldrig använt autofokus vid filmning. Vi gör sällan det till kortfilm och sånt.

Några personliga åsikter om ljud:

När jag tar ljud så använder jag nästan uteslutande extern bandare och det är det jag brukar rekommendera särskilt när man använder en dslr. Det är inte sällan kontakterna till dessa kan glappa och det kan vara svårt att övervaka ljudet som kommer in och filma samtidigt. Kvalitén är förstås inte heller den bästa och som ljudtekniker vill jag helst inte sitta ihop med kameran. Det är visserligen så att det blir lite extra jobb att logga materialet men nuförtiden så har man många hjälpmedel för sånt.

En mikrofon som sitter på kameran går dock att använda till att ta upp generellt miljöljud med, dvs inte dialoger. Till det fungerar säkert Sony mikrofonen bra eftersom att det är en stereomikrofon. Så därför ser jag personligen inte att det inte finns möjlighet att koppla in mikrofon till Sony NEX som ett stort problem eftersom de situationer där jag skulle tänkas använda mikrofon in i kameran är i det läget då Sonys mikrofon säkert fungerar rätt bra med liten risk för glapp och så. Det finns säkert bra tester på mikrofonen om du söker på internet, burkar finnas på youtube. Videos från alla kameror vi talar om finns på Youtube och Vimeo.

Men om du nu vill använda extern mikrofon in i kameran så är GH2 igen bättre än både NEX och GH1. Jag tror GH1 har en liten mini 2.5mm ingång men har inte vad jag vet möjlighet till manuell kontroll av nivåer.

Om det spelar någon roll så är Sony Nex 5N en betydligt kompetentare stillbildskamera än Panasonics GH2. Fantastiskt bra sensor på den, bilderna blir fina.

Den här GH1:an, vilket objektiv är att föredra till den? Inom en rimlig budget förstås (såg att annonsen bara avsedde kamerahuset)

Intressant med ljudet. Vad använder du för extern bandare? Är det med riktad mic? Har en kondensator mk390 och det står mellan ett kameraköp med möjlighet att koppla in den, och en extern typ H2:a - båda varianterna känns dock lite krångliga om man på egen hand ska sköta både filmning och intervjuer

Jag har nästan inga egna grejor utan hyr och lånar till projekt. Oftast använder jag en Roland edirol r-44 med lite olika mickar och minst en mygga. Oftast en Sennheiser mkh 416 men ibland också en mkh50. Dessa är båda väldigt riktade, "supernjure" som det kallas. För att spela in stereoatmosfärer använder jag ibland också en Sennheiser som är sidtagande i kombination med mkh 40, en såkallad 8:a. kommer inte ihåg modellnumret just nu. För intervjuer/dialoger rekommenderar jag förstås väldigt riktade mikrofoner alternativt myggor.

Vad som är mest värt är nog beroende på projektet, den enklaste setup som jag använder kostar över 20000 vilket förstås är för mycket pengar för de flesta och även för mig eftersom jag inte försörjer mig på det.

Det är inte så dumt att vara två men om du ska göra allt själv och köpa grejorna så är det helt beroende på vad du ska filma som vad du ska satsa på. Ofta använder ensamma dokumentärfilmare en professionell videokamera som har en mikrofon på kameran kombinerat med en mygga eller två för intervjuer. Jag har också sett att en del använder en digital systemkamera med en rigg som det går att sätta t.ex en Zoom h4n och en myggmottagare på. Har själv aldrig prövat denna lösning. Men ungefär nåt sånt här: http://vimeo.com/10838930

Om du ska göra ett dokumentärprojekt så finns det inte sällan möjlighet att söka pengar eller teknikstöd från lokala resurscentrum. Här i Umeå finns till exempel Film i Västerbotten. De kan säkert hjälpa dig bättre om vilken teknik att satsa på.

När det kommer till objektiv så är det väl bra att ha några att välja mellan. Panasonic har gjort några nya med motorzoom som jag tror är bra att använda eftersom att zoomar inte blir så ryckiga då. Men de kostar ju några tusenlappar. Annars passar det mesta via olika typer av adapters. För dokumentärt arbete skulle jag rekommendera en normalzoom eller en superzoom i första hand. kameran har en 4/3 fattning så det är bara att kika på t.ex. Cyberphoto vilka objektiv som passar.

Här är en liten och nätt normalzoom med motordriven zoom: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana1442pzsilv

ANNONS
Götaplatsens Foto