Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Ef objektiv för fotografering i svagt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Darktrace

Medlem
Hej

Ja funderar på att köpa ett objektiv till min Canon Eos 50d men kan lite om det här.
Jag vill att det ska vara bra i dåliga ljusförhållanden. Jag fotar artister och om jag skruvar upp iso talet så blir det bara grynigt.

Jag behöver verkligen hjälp med detta. Jag fotar Hardstyle artister som spelar på events och det är nästan alltid dåligt ljus. förut så har jag kört med blixt på andra ridån och någon sekunds slutartid för att kvittera ut en bra bild men nu vill jag utveckla mina bilder då jag såg en fotograf fota utan blixt och fick sinnesjuka bilder.

Tar mer en gärna emot tips på teknik också.

tackar på förhand

På en 50D skulle nog ett Canon EF 50 1.2 L USM funka klockrent. Definitivt ett av det bästa för att jobba med i svagt ljus.

EF 50mm f/1.4 USM eller EF 85mm f/1.8 USM är riktigt snabba utan att ha de fasta L-objektivens prislappar eller vikt.

Är du ute efter något vidare är Sigmas 30mm f/1.4 riktigt trevligt, och från Canon finns förstås 28mm f/1.8 USM och 35mm f/1.4L eller f/2.0 USM.

Och om du är ute efter något riktigt billigt men användbart är ju Canon EF 50mm f/1.8 en klassiker.

Kontentan är väl att ska man ha ljusstarka objektiv är det enbart fasta objektiv som gäller, och de håller alltid bra optisk kvalitet. Vad man får om man går upp i pris är ännu mer ljus, mer vikt och bättre konstruktionskvalitet.

På en 50D skulle nog ett Canon EF 50 1.2 L USM funka klockrent. Definitivt ett av det bästa för att jobba med i svagt ljus.

har nu tittat lite på Canon EF 50mm f/1.2L USM. Är det ett så kallat fast objektiv? ett sådant som man inte kan zooma med utan sitter fast på 50mm.

Ursäkta om jag låter newb med mina frågor men så är tyvärr fallet

har nu tittat lite på Canon EF 50mm f/1.2L USM. Är det ett så kallat fast objektiv? ett sådant som man inte kan zooma med utan sitter fast på 50mm.

Ursäkta om jag låter newb med mina frågor men så är tyvärr fallet

Ja, det stämmer. Är det ljusstyrka man vill ha så bör man satsa på ett fast objektiv då dessa är ljusstarkast. De ljusstarkaste zoomarna som finns har största bländare 2.8.

Tittar du på 50mm så glöm inte sigma 50mm f/1.4. Den är lite klumpig och kräver ofta focusjustering, men är bättre än ef50 fullt öppen.

Ja, det stämmer. Är det ljusstyrka man vill ha så bör man satsa på ett fast objektiv då dessa är ljusstarkast. De ljusstarkaste zoomarna som finns har största bländare 2.8.

Ja Canon EF 50mm f/1.2L USM är väldigt lockande. Men det är lite väl dyrt för min plånbok. Finns det något billigare alternativ där man inte förlorar så mycket prestanda?

Är det detta du syftar på?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8054685

För det är lite mer i min prisklass. Har du någon erfarenhet av det objektivet?

Skulle du kunna beskriva "hur bra" det är i form av en situation på något sätt vore jag väldigt tacksam.

tackar på förhand

Hej
Två länkar där du kan läsa om objektivet.
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1202/cat/30
http://www.photozone.de/canon-eos/392-sigma_50_14_canon
Finns också info om objektivet här på fotosidan.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17368
Björn

Bästa objektivet för att fota i svagt ljus skulle jag säga är 35/1.4 L. Sen beror allt på hur nära man kan komma också, men det är en fördel att brännvidden är ganska kort för att kunna ta bilder utan skakningsoskärpa med lite längre slutartid. Jag använder det massvis inomhus/på konserter. Ett billigare alternativ är ju sigma 30/1,4.

Är det detta du syftar på?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8054685

För det är lite mer i min prisklass. Har du någon erfarenhet av det objektivet?

Skulle du kunna beskriva "hur bra" det är i form av en situation på något sätt vore jag väldigt tacksam.

tackar på förhand

Ja jag använt det ganska mycket och ka n också jämnföra med f50 f/1.4 som jag har fotat väldigt mycket med genom åren (och är inne på mitt egna andra exemplar av). Sigman vinjeterar mindere och klart skarpare fullt öppen. Det är ett mycket bra objektiv, nästan i klass med ef 50 f/1.2, men med några nackdelar och dessa handlar främst om kvalite på focusjustering. Jag har inte pratat med någon som inte behvövt juster sitt objektiv innan det blivit så där bra som det är om det är friskt.

ef85 f/1.8 och kusinen ef 100 f/2.0 är bra vettigt prisade alternativ om du behöver mer brännidd. Samyang 85 f/1.4 är jätteroligt, men lite svårt att använda då det är rent mf.

35/1.4 L har jag ingen erfarenhet av, men bilder ifrån det och betygen det får talar tydligt om att det ett riktigt riktigt bra objektiv, om än något dyrt

ANNONS
Götaplatsens Foto