Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kamerautrustningen för 40000:- ??

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Det går till exempel att fota ishockey med det på proffsig nivå i bra hallar med 2,8, f/4 räcker inte till det, jag har provat.

Det finns några saker att hålla i minnet när man väljer förutom hur skarpa gluggarna teoretiskt är.

- 17-55 2,8 är en kanonglugg men funkar inte om du skulle vilja ha ett FF hus framöver.

- Den extra känsliga mittfokuspunkten är bara extra känslig med gluggar på 2,8 eller bättre.

- Den påstådda bättre skärpan hos 70-200 4L IS framför 2,8 varianten är akademisk och kan kanske utläsas ur någon graf. Båda gluggarna är tokskarpa och ögat kan inte se någon brist på skärpa med någondera. När ljuset tryter är det dock 2,8 som ger skarpare bilder eftersom man kan få ner slutartiden mer.

- Man behöver inte nödvändigtvis IS på alla möjliga gluggar. I mina ögon är det starkt överreklamerat och folk köper IS gluggar utan att veta riktigt varför. Ofta tror folk att dom fått skarpa bilder pga IS när dom hade fått det även utan. Ett enbensstativ för några hundra gör samma jobb nästan gratis och för sportfoto är IS i stort sett värdelöst.

Köp inte för mycket på en gång, köp kvalitet i det du vet att du vill ha och vänta med resten tills du vet om du saknar det.

Tack för ett utförligt och konkret svar! Håller med dig till 100% att satsa på kvalité utifrån erfarenhet och att man nog inte skall handla allt möjligt på en gång!

Enda hjälpen jag ser med IS på en telezoom för sport (ex. 70-200/2,8 IS USM) är vid panorering. För om jag har förstått det hela rätt så kan man i regel ställa om stabiliseringen att ex. bara jobba i horisontalled om man så önskar!? Utöver detta hjälper väl bara IS vid egna vibrationer, dvs. ostadig på handen vilket avhjälps med ett enbenstativ motsv.

Mvh!
// Niklas

Allemyr skrev:
Har 2.8 IS detta IS läge för panorering?

Vet inte! Måste ta reda på det! Är kanske lite blåögd och trodde det i alla fall!

När kom IS på 2,8:an resp. på 4,0:an? Dvs. är det en helt ny IS-konstruktion på 4,0:an? Någon?

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Vet inte! Måste ta reda på det! Är kanske lite blåögd och trodde det i alla fall!

När kom IS på 2,8:an resp. på 4,0:an? Dvs. är det en helt ny IS-konstruktion på 4,0:an? Någon?

Mvh!
// Niklas

OK, följande står i Canon´s magazine 2006/2007:

70-200/2,8 IS USM
1.) USM

70-200/4 IS USM
1.) Ringformad USM (Manuell fokus alltid möjlig)

Och på den svenska hemsidan står bara:
Vissa EF-objektiv har två IS-lägen där det ena fungerar för panoramabilder, så att du får ännu större frihet som fotograf.

Ingen hjälp där inte!

// Niklas

Enicar skrev:

Den har "Mode 2" för panorering

Vad innebär detta? Finns det olika mode´s för panorering eller innebär det att Mode " = Panorering (dvs. bildstabilisering endast i ett plan)?

Innebär det i så fall att Mode 1 = IS både horisontalt & vertikalt?

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Vad innebär detta? Finns det olika mode´s för panorering eller innebär det att Mode " = Panorering (dvs. bildstabilisering endast i ett plan)?

Innebär det i så fall att Mode 1 = IS både horisontalt & vertikalt?

Mvh!
// Niklas

Just det. Mode 1 är stabilisering hor. och vert.
Mode 2 är endast vertikalt

Alltså inte flera panoreringsinställningar

NiklasÖ skrev:
OK, bra! Då har du möjlighet att på fältet göra backup direkt från minneskorten!?
Archosen är på 20Gb och har en CF slot. Tror inte den klarar att visa RAW men det är enkelt ordnat om man samtidigt plåtar med små Jpeg.

NiklasÖ skrev:
Har själv en iPod men kan, så vitt JAG vet inte föra över bilder direkt från minneskort och än mindre titta på bilder med Raw-format! Men det finns kanske en lösning för detta som jag inte känner till, vilket vore suveränt för då slipper ju jag i framtiden när jag har pengar över fundera på om jag skall investera i en dylik pryl! Finns en lösning för detta menar du? Var/hur i så fall?

Mvh!
// Niklas
Vet inte om iPoden kan fungera som en extern lagringsmedia för kameror i fält... jag bara antog det eftersom det är en hårddisk med bildskärm... men nu när du säger det så ska man aldrig anta något när det gäller Apple produkter...

BugEyes skrev:

Köp inte för mycket på en gång, köp kvalitet i det du vet att du vill ha och vänta med resten tills du vet om du saknar det.
Tycker nog att ett hus plus två zoomobjektiv som täcker ca 17-200 (och ev en blixt) är en bra start.

Nicc skrev:
Archosen är på 20Gb och har en CF slot. Tror inte den klarar att visa RAW men det är enkelt ordnat om man samtidigt plåtar med små Jpeg.

Det viktigaste (som jag ser det, utöver att man har kul :) ) är att backup:en har lyckats. Om man bara är säker på det behöver man ju igentligen inte kunna titta på bilderna...men det är ju rackarns trevligt! ;-)

Vad gäller din Archos är det kanske på sin plats att du (innan du åker på jorden runt resan i alla fall ;-) kollar så det verkligen går att kopiera från ditt CF-kort och därefter från Archos:en till din pc.

// Niklas

NiklasÖ skrev:

Vad gäller din Archos är det kanske på sin plats att du (innan du åker på jorden runt resan i alla fall ;-) kollar så det verkligen går att kopiera från ditt CF-kort och därefter från Archos:en till din pc.

// Niklas
Inga problem. En kompis har lånat den tidigare för det ändamålet och var riktigt nöjd.

;)

ANNONS
Götaplatsens Foto