NiklasÖ
Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Det går till exempel att fota ishockey med det på proffsig nivå i bra hallar med 2,8, f/4 räcker inte till det, jag har provat.
Det finns några saker att hålla i minnet när man väljer förutom hur skarpa gluggarna teoretiskt är.
- 17-55 2,8 är en kanonglugg men funkar inte om du skulle vilja ha ett FF hus framöver.
- Den extra känsliga mittfokuspunkten är bara extra känslig med gluggar på 2,8 eller bättre.
- Den påstådda bättre skärpan hos 70-200 4L IS framför 2,8 varianten är akademisk och kan kanske utläsas ur någon graf. Båda gluggarna är tokskarpa och ögat kan inte se någon brist på skärpa med någondera. När ljuset tryter är det dock 2,8 som ger skarpare bilder eftersom man kan få ner slutartiden mer.
- Man behöver inte nödvändigtvis IS på alla möjliga gluggar. I mina ögon är det starkt överreklamerat och folk köper IS gluggar utan att veta riktigt varför. Ofta tror folk att dom fått skarpa bilder pga IS när dom hade fått det även utan. Ett enbensstativ för några hundra gör samma jobb nästan gratis och för sportfoto är IS i stort sett värdelöst.
Köp inte för mycket på en gång, köp kvalitet i det du vet att du vill ha och vänta med resten tills du vet om du saknar det.
Tack för ett utförligt och konkret svar! Håller med dig till 100% att satsa på kvalité utifrån erfarenhet och att man nog inte skall handla allt möjligt på en gång!
Enda hjälpen jag ser med IS på en telezoom för sport (ex. 70-200/2,8 IS USM) är vid panorering. För om jag har förstått det hela rätt så kan man i regel ställa om stabiliseringen att ex. bara jobba i horisontalled om man så önskar!? Utöver detta hjälper väl bara IS vid egna vibrationer, dvs. ostadig på handen vilket avhjälps med ett enbenstativ motsv.
Mvh!
// Niklas