Annons

Bästa macrolins för canon cropkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej , tänkte kolla om någon har någon koll på vilka brännvidder och objektiv som är bäst för macrofotografering. Vad jag läst mig till verkar tamron 90mm f2.8 di vc macro 1:1 vara en vinnare, men på en cropkamera (canon EOS M) kanske man hamnar för långt ifrån när man fotar insekter och fjärilar ?

Så valet står väl egentligen mellan den eller tamron 60mm f2.0 macro för apc format. Nackdelen med den är att man inte har någon stabilisator, men med en bländaröppning på 2.0 kanske man kan dra ner på slutartiden så man kan få bra bilder handhållet iaf.

Nybörjare så jag tar gärna emot alla synpunkter, kanske nåt annat objektiv som gäller, hur nära måste man gå rent fysiskt för att fylla ut hela sensorn med en normalstor citronfjäril med de olika objektiven.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,
Andreas

Snarare tvärtom

Du hamnar definitivt inte för långt ifrån med ett 90:a, snarare tvärtom. Med mitt Sigma 180 macro hamnar jag 75 cm från sensorn eller ca 40-50 cm från objektivfronten när jag ska fylla upp rutan med en stor fjäril med utbredda vingar (t.ex. citronfjäril). Det blir betydligt kortare med ett 90 mm macro.

Närgräns på ett givet macroobjektiv är ju samma oavsett om du har en crop eller ff sensor i huset. Cropsensorn ger ju en beskärning 'direkt i huset'. Har du en ff kan du göra den beskärningen i datorn för att få samma utsnitt som hos cropkameran. Som Tony skriver ovan...vill du fota skygga insekter går det åt brännvidd :)

egen erfarenhet

använder inte Canon längre men för något år sedan använde jag resp min fru Canon 100mm macro med den röda ringen samt Tamron 90mm macro för APS-C kameror.

Tamron objektivet är bra och skarpt. Canon objektivet bättre men inte säker på om det alltid var skarpare. Canon objektivet är definitivt premium/toppklass och inte billigt. MEN det är ett objektiv som överlever flera kamerahus

Canon objektivet kan man nog lika gärna kalla porträtt objektiv. Otroligt bra till många saker!

Tack för alla svar!

Förutom blommor och mer stillastående objekt så har jag mest sett fram emot att kunna fota fjärilar handhållet så jag antar att man borde satsa på tamron 90 mm objektivet ändå för att inte komma för nära och skrämma iväg de små liven , bra med stabilisator också.

Canon 100 L IS USM macro vet jag är strået vassare men kostar därefter , det ligger utanför min prisklass, hade tänkt att komma undan under 5000 kr.

Ska bli kul att vandra runt på landet i sommar med en makrolins 😀

Mer än bättre!

Tack för alla svar!

Förutom blommor och mer stillastående objekt så har jag mest sett fram emot att kunna fota fjärilar handhållet så jag antar att man borde satsa på tamron 90 mm objektivet ändå för att inte komma för nära och skrämma iväg de små liven , bra med stabilisator också.

Canon 100 L IS USM macro vet jag är strået vassare men kostar därefter , det ligger utanför min prisklass, hade tänkt att komma undan under 5000 kr.

Ska bli kul att vandra runt på landet i sommar med en makrolins 😀

Canon 100 L IS USM macro är inte bara bättre! Det är mycket bättre för fjärilar. Handhållet är lite knepigt så IS gör verkligen skillnad tillsammans med snabb autofokus som du kommer att behöva. Tamron är lika vasst skärpemässigt men utan IS och trögare autofokus gör det till nr 2. Dock, plånboken bestämmer trots allt!

Senaste

Senaste versionen av tamronlinsen har is och snabb fokusmotor typ usm men är flera tusingar billigare än motsvarande canonlins. Om den sedan har lika snabb AF tvivlar jag dock på,

Canon 100 L IS USM macro är inte bara bättre! Det är mycket bättre för fjärilar. Handhållet är lite knepigt så IS gör verkligen skillnad tillsammans med snabb autofokus som du kommer att behöva. Tamron är lika vasst skärpemässigt men utan IS och trögare autofokus gör det till nr 2. Dock, plånboken bestämmer trots allt!
Du blandar nog ihop de två Tamrongluggarna på 90 mm. Det senaste har bildstabilisering och matchar utan vidare Nikons och Canons "primegluggar". Så här skrev tidningen Foto i sitt test:

ett synnerligen prisvärt makroobjektiv! ifråga om bildkvalitet ett av de allra bästa som finns i brännviddsområdet 90–105 mm och dessutom får man bildstabilisering på köpet. Tack vare ultraljudsmotorn är fokuseringen snabb och tyst, en rejäl förbättring jämfört med föregångaren (Tamrons klassiska 90/2,8 Di Macro).
Hela testet av 27 makrogluggar finns att ladda ner här.
Min erfarenhet är att bildstabilisering visserligen är bra vid makrofotografering men har långt ifrån samma positiva effekt som vid fotografering på "normala" avstånd. (Det finns en del skrivet om detta på olika forum). Dessutom är det synnerligen svårt att plåta t ex insekter och annat smått handhållet, främst beroende på det korta skärpedjupet.
Till TS kan jag nämna att man bör blända ner så långt det är möjligt för att åtminstone få något skärpedjup att tala om. Bländare 2,0 för insektsfotografering är inte att rekomendera:).
Så mitt råd blir - köp ett Tamron AF SP 90/2,8 Di VC USD Macro och ett bra stativ som passar för makrofotografering. Objektivet kostar i dag ca 4 500:-, men blanda inte ihop det med den "gamla" Tamron 90 mm makro (som i och för sig är bra den med. Kolla testet jag länkat till ovan).
Anders W

Tack för infon Awid !

Länken till testet fick jag tyvärr inte att fungera, men jag har läst en del macrolinstester och tamron 90 /2,8 VC (nya med vibration control) har fått väldigt bra kritik precis som du säger så det blir nog den ändå.

Har 2 stativ , 1 vanligt stabilt 3 ben och en joby gerillapod, kanske att gerillapoden kan fungera bra. Man kan ju böja och bända benen hur man vill så den borde fungera bra om man ska ner på marken och fota smått.

Med vänlig hälsning,

Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto