Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Nikon normalzoomen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.X

Aktiv medlem
Skall köpa en normalzoom eller eventuellt en vidvinkel-normal. Vad rekomenderar ni? Har kollat på AF-S 28-70/2.8 men den är ju rätt dyr i jämförelse med 35-70/2.8D t.ex. Bör jag kolla på tredjeparts, kanske på tokinas grejor mm.?

Tacksam för tips.

/CM

Tycker definitivt att du ska fundera starkt på Tokina om du inte absolut ska ut och kriga i grejorna. Optiskt är de jämbördiga

Nikon-zoomen har ett rejält motljusskydd precis som Canon. Sigma har det inte, men jag vet inte hur Tokina har det på den fronten.

Nog för att jag gillar kvaliteten hos nikon men för 20 papp samt att objektivet fått mycket ris i dem tester jag sett. Kriga hade jag inte tänkt göra men nästan :) Det måste vara hållbart eftersom det troligen kommer att sitta på ena kamerahuset hela tiden. Någon som haft chansen att prova Nikongluggen?

Mr.X skrev:
Nog för att jag gillar kvaliteten hos nikon men för 20 papp samt att objektivet fått mycket ris i dem tester jag sett. Kriga hade jag inte tänkt göra men nästan :) Det måste vara hållbart eftersom det troligen kommer att sitta på ena kamerahuset hela tiden. Någon som haft chansen att prova Nikongluggen?
Jag har haft Nikons glugg i min ägo. Det är en kanonglugg med bra skärpa och fantastisk färgåtergivning. Har du råd så tror jag det är din glugg. Tamrons objektiv lär vara mycket bra men jag tvivlar på att den kan mäta sig med Nikons 28-70. Nikongluggen är också mycket gediget byggd.

Jag hade tidigare Nikon 24-85/2.8-4. Den var mycket skarp och klar. Det jag inte gillade var en viss distorsion. Mekaniska kvaliten var utmärkt!

Mr.X skrev:
Någon som haft chansen att prova Nikongluggen?

Jag har använt 28-70/2,8 AF-S i stort sett dagligen i flera år nu. Den är en av mina favoriter, en kanonoptik både mekaniskt och optiskt. Fin kontrast för att vara en zoom.

Den gamla 35-70/2,8D har jag inget bra intryck av. Jag använde en ett tag men tyckte aldrig att den riktigt snäppte till skärpmässigt, i synnerhet inte på full glugg. Fast mitt exemplar kan ha varit dåligt, sånt vet man ju aldrig.

/Göran

Tyvärr Göran..missade att kolla de när jag testade den.. Var lite stressad..för Christian från tid. FOTO var på väg hem med grejjorna, efter en lång kväll på fotoklubben.

objernulf skrev:
Nej, Tamron har inte FTM. För detta krävs USM, HSM, AF-S eller SSM.

Det är ännu en sak att ta med i beräkningen i såna fall.

Alla använder inte FTM, medan andra (som jag) blir FTM-junkies med tiden.

Gud vad jag saknar det på flera av mina D-Nikkor med fast brännvidd.

/Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto