Annons

Bästa objektiv för bilfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohlin94

Avslutat medlemskap
Har en Nikon D3100 och är en ren amatör fotograf med ett 18.55 Objektiv och ett 55-200. Det som best intresserar mig att fotografera är bilevent och alla typer av bilträffar samt bilder på min egen bil o olika motiv samt med kompisarnas. Jag letar efter ett bra och schysst prisvärt objektiv. Samt om någon vet någon guide för att lära sig mer om kamerans funktion för en amatör och nybörjare. Tacksam för svar. /Oskar :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Motfråga

Vad saknar du med dina nuavande objektiv? Det enda jag kan tänka mig är mer vidvinkel dvs mindre än 18 mm.
 

Karl R

Aktiv medlem
Har en Nikon D3100 och är en ren amatör fotograf med ett 18.55 Objektiv och ett 55-200. Det som best intresserar mig att fotografera är bilevent och alla typer av bilträffar samt bilder på min egen bil o olika motiv samt med kompisarnas. Jag letar efter ett bra och schysst prisvärt objektiv. Samt om någon vet någon guide för att lära sig mer om kamerans funktion för en amatör och nybörjare. Tacksam för svar. /Oskar :)
Det är främst din förmåga som avgör. Använd 18-55 mm och gå nära. Huka dig ner och ta bilder med kameran lågt och alla tänkbara vinklar. Stäng av den inbyggda blixten och lär dig använda det ljus som finns. Blixtljus blir inte så kul. Det blir troligen inte bättre bara för att du skaffar den "rätta" prylen. Våga använda den kortaste brännvidden. Lär dig att använda mindre bländare. Läs någon, gärna äldre fotolärobok, om fotografiska elementa. Det handlar om samma saker nu som då. Hur du hanterar kameran framgår av manualen. Som lite äldre hävdar jag ju att det är roligare att använda kameran i manuellt läge. Lite kortfattat är det så här: Du har valt ISO-värde. Sedan är det tre saker: 1. mät ljuset 2. mät avståndet 3. håll kameran väldigt stadigt stilla när du trycker på knappen. Kameran har hjälpmedel till de två första, det tredje är det svåraste. Man ska inte tro att antiskakfunktionen löser alla skakproblem.//K
 

Rohlin94

Avslutat medlemskap
Vad saknar du med dina nuavande objektiv? Det enda jag kan tänka mig är mer vidvinkel dvs mindre än 18 mm.
Okej, Vill kunna få lite mer mjukare bakgrund bakom bilen som ett ex. då det är det som gäller för det bästa. Sen är det väll mycket att ha Photoshop och ändra lite med ljus där eller?
 

Rohlin94

Avslutat medlemskap
Det är främst din förmåga som avgör. Använd 18-55 mm och gå nära. Huka dig ner och ta bilder med kameran lågt och alla tänkbara vinklar. Stäng av den inbyggda blixten och lär dig använda det ljus som finns. Blixtljus blir inte så kul. Det blir troligen inte bättre bara för att du skaffar den "rätta" prylen. Våga använda den kortaste brännvidden. Lär dig att använda mindre bländare. Läs någon, gärna äldre fotolärobok, om fotografiska elementa. Det handlar om samma saker nu som då. Hur du hanterar kameran framgår av manualen. Som lite äldre hävdar jag ju att det är roligare att använda kameran i manuellt läge. Lite kortfattat är det så här: Du har valt ISO-värde. Sedan är det tre saker: 1. mät ljuset 2. mät avståndet 3. håll kameran väldigt stadigt stilla när du trycker på knappen. Kameran har hjälpmedel till de två första, det tredje är det svåraste. Man ska inte tro att antiskakfunktionen löser alla skakproblem.//K
Okej, Tack för svaret jag fått. Som sagt ska läsa igenom lite ikväll var tanken.

En bild på bilen som jag blev nöjd med :)
 

Bilagor

MrGoose

Aktiv medlem
Okej, Tack för svaret jag fått. Som sagt ska läsa igenom lite ikväll var tanken.

En bild på bilen som jag blev nöjd med :)
Hej Oskar, jag är inget proffs och har lite erfarenhet av bilfoto, men om du vill ha som du skrev en mjukare bakgrund så ska du använda så stor bländare som du kan (dvs så lågt f tal som möjligt) Fotar du med kit objektivet som inte erbjuder dom största bländartalen så prova att fota ditt motiv långt ifrån bakgrunden (ser på din bild att du parkerat väldigt nära högen bakom vilket gör att även den blir ganska skarp och störande)
Vill du åstakomma ett kort skärpedjup (väldigt oskarp bakgrund) så kika på ett 50mm f1.8 objektiv, väldigt fin bildkvalitet för nästan inga pengar alls..!! :)

Hoppas jag fick med något matnyttigt.. :)

Mvh. Henke
 

Pekå

Medlem
har ett 18-55 till min kamera. lånade hem ett vidvinkel från skolan och blev helt plötsligt mycket roligare foton! :)

med ett 18-55 får jag röra mig mer och svårare att hitta en snygg vinkel.. sen blir inte bilen så mycket i fokus som den blir med vidvinkel :)

jag skulle säga ett vidvinkel för vanlig stillastående och även ett med lite mer zoom till när dem börjar röra på sig :p


men, det hänger ju mest på fotografen :) går att få bra bilder även med ett 18-55 :)
 

Patrik68

Aktiv medlem
har ett 18-55 till min kamera. lånade hem ett vidvinkel från skolan och blev helt plötsligt mycket roligare foton! :)

med ett 18-55 får jag röra mig mer och svårare att hitta en snygg vinkel.. sen blir inte bilen så mycket i fokus som den blir med vidvinkel :)

jag skulle säga ett vidvinkel för vanlig stillastående och även ett med lite mer zoom till när dem börjar röra på sig :p


men, det hänger ju mest på fotografen :) går att få bra bilder även med ett 18-55 :)
Det är ju mycket svårare att fota med vidvinkel än med ett tele.
För det första så blir ju proportionerna oftast helt fel. Den del av bilen som är närmast kameran blir onaturligt stor. Ser kul ut med stora framhjul och små bakhjul :)
Oftast bättre att använda runt 50mm och uppåt.
Kan ju visa med två bilder vad jag menar.

[/url]
Porsche 911 by Patrik Karlsson 2002tii, on Flickr[/img]

[/url]
911 GT3 RS by Patrik Karlsson 2002tii, on Flickr[/img]
 

hornavan

Aktiv medlem
Okej, Tack för svaret jag fått. Som sagt ska läsa igenom lite ikväll var tanken.

En bild på bilen som jag blev nöjd med :)
Som någon annan påpekat så finns det oftast stora förbättringar att göra bakom spakarna.
Bilden du visar är felkomponerad, det skall vara mer luft framför än bakom bilen. Prova beskär den skall du få se att det blir bättre. Som det är nu känns det som bilen håller på att falla ur bilden och det blir störande att titta på den.
Det finns oändligt mycket att lära sig, det är det som gör fotografi så fantastiskt.
 

Pekå

Medlem
Ja jo Patrik. jag tänker så att är man oerfraren och inte så skicklig än (som jag själv) så kan man få bilden lite mer intressant med ett vidvinkel :) självklart går det att få fina bilder med ett fast 50mm men då får man ha lite mer fantasi med vinklar och bakgrund med ljus osv vilket inte alltid är lätt :)


den 911an du hade kort på var RIKTIGT fint tagen! hur farao får du bilden så skarp? bara att ha bra grejjer och ett stativ eller har du några knep hur man får bilen så skarp och detaljrik? :O skicka gärna ett pm :)

förövrigt tycker jag det är svårt i allmänhet att fota bilar. alla bilar har sina egna vinklar och linjer så dem bästa bilderna blir ju nästan dem som man inte hade förväntat sig haha :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Vidvinkel är inte det jag skulle välja i första han för att fota bilar eftersom den lätt förvränger proportionerna. Jag skulle ta till det som nödlösning ifall det är trångt om utrymme runt bilen.

Att stor bländare ger oskarp bakgrund är en välanvänd tumregel. Dessvärre ger det också kort skärpedjup vilket kan göra att stora föremål som bilar kan få svårt att få plats inom skärpedjupet. Oftast får man bättre resultat av att se till att bakgrunden är en bit bort från bilen, ju längre bort desto bättre.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Använd ett skarpt teleobjektiv och ta ut avståndet så att ditt objekt får rätt proportioner. Se till att bakgrunden är så långt ifrån ditt objekt så att det blir så suddigt som du vill ha det. De flesta kameror har en knapp vid sidan om objektivet som visar skärpedjupet när du trycker in knappen. De flesta objektiven har även en skala som visar inom vilket avstånd du får full skärpa. Ibland är det enklare att beskära bilden i efterhand och bara ta vara på det i bilden som du vill ha fram. Att använda stativ på fasta objekt är en självklarhet för att få bra bilder med perfekt skärpa. Kombinera gärna med en fjärrstyrd självutlösare!

Skarpa objektiv är t.ex. 85mm/f:1,8 eller 105mm/f:2,8 om du har Nikon system.
Zoom objektiv är oftast bara skarpa i ett läge, det du aldrig använder...
 

Pekå

Medlem
ska köpa ett objektiv nu. står mellan 35mm 1.8 och 50mm 1.8. vad tror ni blir bäst? ;)

känns som att jag vill ha ett 35mm för att få lite bredare vinkel och få lite sånt stuk som Patrik68 hade på den orangea 911an ;) inte lika mycket men ja ni fattar...


men som sagt. vad tror ni? 35mm eller 50mm?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
50mm/1,8 är det bästa alternativet av de båda du nämner.
Köp hellre ett begagnat 85mm/1,8 det kommer att ge mindre förvrängning av obkjektet du skall fota.
 

Pekå

Medlem
50mm/1,8 är det bästa alternativet av de båda du nämner.
Köp hellre ett begagnat 85mm/1,8 det kommer att ge mindre förvrängning av obkjektet du skall fota.
okej :)

frågan är ju på tex bilträffar osv när det inte finns allt för mycket plats.. vad farao ska jag göra då? :O då känns ju ett 35mm bättre tycker jag. men samtidigt så verkar ju ett 50mm ha bättre proportioner.. :/

Är det någon som har jämförelse mellan 35mm och 50mm? om det inte är allt för mycket skillnad så kanske ett 35mm är bättre..
 

M4Z

Aktiv medlem
Bilträffar är samma sak som en parkeringsplats med bilar och folk som strosar omkring?
Då behöver du vidvinkel för att slippa en halvtimme per bild, om du vill fota alla bilar, om du hellre vill ha bra bilder och kan nöja dig med färre bilder så skall du ha 50mm.
Hundra bilder tagna på två meters håll i ungefär samma vinkel är skittråkigt, fundera på varför du fotograferar och om det är för din egen skull eller för "folk på forum". Är det det tidigare så bör du hoppa över det utvecklingssteget och gå vidare direkt, är det det senare så tycker jag du skall sluta med det för det är inget som ger nåt öht. ;)
Om du verkligen vill ta intressanta bilder så skall du ta bilder på dom som är där och dokumentera vilka det är, bilar kommer och går men folket är det som är intressant.
 
ANNONS