Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bästa papper för inramning med glas

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Har precis skaffat en Epson 38000 för att kunna göra riktigt bra utskrifter av färgbilder. Tanken är att bilderna ska ramas med glas och skulle vilja veta vad som är bästa papper med tanke på:
1. Färg
2. Beständighet
3. Känsla av kvalité dvs pappret i sig ska kännas rätt.

Pris är inte så noga som prestanda.

Jag har även möjlighet att skapa egna profiler för pappret så även om profilerna från Epson eller papperstillverkaren inte är bra så kommer jag att skapa egna.

Så är det Innova, Hahnemühle, Museo eller nåt annat.
och vilket av deras papper.
Storlek ca 40x50, A2 i ark.

Nån som har testat och har förslag?

inramat

välj ett inte för glossy papper då det mot glas efter en tid klibbar fast, när det gäller ljusäktheten så är det ofta ligninet i pappret som gulnar så leta efter papper som på något sätt är märkta som arkivbeständiga..

Japp,tänkt ett matt alt semi matt papper med arkivbeständighet.
Några jag funderar på:
Innova FibaPrint Semi-Matte eller Matte
Hahnemüle Photo Rag
Museo Portfolio Rag , Max

Så sant, men passepartout får kunden ordna med. Men oavsett det så tycker jag att bakom glas så ser det bättre ut med en mattare yta.

Åter till ordningen -> är det nån som testat de olika pappren och kan dela med sig av erfarenheter när det gäller:
1. Färg
2. Beständighet
3. Känsla av kvalité dvs pappret i sig ska kännas rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto