Annons

Bästa råkonventerare för Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan7

Aktiv medlem
Jag använder PS CS3 och är nöjd med detta. Har dock börjat plåta lite RAW och kommer väl antagligen efter mycket lång startsträcka gå över till detta fullt ut. Har väl förstått att PS råkonventerare inte är den bästa. Jag är väl ganska nöjd, dock inte med brushanteringen i camera raw. Har kikat på Capture NX2 och Capture one version 5. Är dessa bättre på att hantera RAW filer? Isåfall på vilket sätt? Känns som det blir ett moment till först ett program och sedan PS. Jag antar att jag vill fortsätta i PS för detta program gillar jag. Men om "framkallningen - råkonverteringen" blir bättre så är det väl värt det. mvh Stefan Andersson

Gick själv från Lightroom till Capture NX och är ruskigt nöjd.
Blir en klar kvalitetshöjning på bilderna.
Har nu även testat Nik color efex som plugin till Capture nx och där finns många trevliga presets så nu måste jag köpa den med:)

Jag tycker också att Capture är bättre än PS egen rawkonverterare. Kör Capture 2.

En stor fördel är att capture tar in de inställningar man hade i kameran för bilden så att man startar med en likadan bil som man såg på kamerans display (skärpning, färgmättnad mm hänger med precis som vid jpg-foto alltså). Man kan såklart ändra de inställningarna i efterhand i Capture.
Mycket bra brusreducering i Capture, den är ju skräddarsydd för Nikonkamerornas brusegenskaper.

Interfacet i Capture kändes lite avigt i början men när man lärt sig utnyttja kontrollpunkter mm är det riktigt kraftfullt. Det händer att jag tar in jpg-bilder i Capture bara för att komma åt en del funktioner som jag tycker funkar smidigare där än i PS.

En sak som förresten är bättre i PS rawkonverterare är vitbalans-slidern. Fattar inte varför inte Capture har ett lika smidigt reglage för detta. Däremot har Capture ett annat sätt att ställa vitbalans som funkar mycket bra på många bilder (man tar ett sample från en yta i bilden som är ganska neutral, inte bara en punkt alltså).

De flesta bilderna som ska användas får givetvis en omgång även i Photoshop (bara skriver det så ingen missförstår och tror att capture kan ersätta PS).

Senast ändrad:
Tack för bra svar. Det verkar som det är bättre att använda andra RAW-framkallare än PS och sedan ta in bilderna där och fortsätta. mvh Stefan Andersson

Hej
Testa Nikons ViewNX! Den har samma raw-konverterare som Capture NX och den tror jag är gratis. Funkar perfekt ihop med Nikons Picture Control och kamerainställningarna. Vitbalans kan finjusteras med förinställningar och slider och man kan ställa svart och vitpunkt. Sedan är det bara att spara som Tiff eller jpeg och fortsätta i PS om man vill:)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto