Annons

bästa sättet för skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
När man ska skärpa en suddig bild - vilket är bästa sättet att göra detta på? (photoshop cs)

(Jag gör så här: skarpt ljus-filter-annat-högpass.
3.0 ska vara ett medelvärde.)

Hur som helst så tycker jag ändå inte att det blir så bra om jag sen vill skriva ut A3 och A4.

Vet inte riktigt vad du menar med suddig bild, men det går egentligen inte att skärpa upp en riktigt suddig bild så att det blir bra, däremot går det att hjälpa hyffsat men inte helt skarpa bilder på traven med en uppskärpning. Bilder som t.ex. blivit något mjuka p.g.a. att man skalat om dem ellet p.g.a. att kameran/raw-konverteraren gör en viss interpolation när den räknar ut bildpunkterna ur RAW-filen etc.

Själv är jag lite lat när jag skärper upp mina bilder, använder oftast PS CS2:s Smart sharpen. Ibland (dock kanske allt för sällan) kombinerat med händelsepenseln.

Det jag gör då är följande:

1) Skärp bilden med Smart Sharpen. Ta i rejält, typ 150% och en radius på ca 0.4-1.2 beroende på användningsområde för bilden. Bilden ska se rejält överskärpt ut.

2) Backa tillbaks i History-paletten ett steg.

3) Klicka i den tomma rutan till vänster om Smart Sharpen i Händelsepaletten. En liten pensel med en pil ska nu dyka upp där.

4) Välj History Brush-verktyget från verktygspaletten.

5) Måla fram skärpan på motivet med opacity och flow runt 30-70% (här får man prova sig fram) på de detaljer där du vill ha skärpa. Var försiktig vid kanter runt t.ex. mörka detaljer mot en ljus bakgrund eller tvärt om, då man lätt får halos runt dem med för mycket skärpning.

Ovanstående fungerar ganska bra för mig när jag orkar anstränga mig med en bild, men om bilden är riktigt suddig, t.ex. pga kraftig rörelseoskärpa eller att motivet inte är i fokus så är det inte så mycket att göra åt. Efterbehandling kan aldrig fullt ut kompensera för slarv (eller att man överskattat sin/utrustningens förmåga) vid fototillfället.

Det är med andra ord - enligt mig - bättre att träna på att ta skarpa bilder än att sitta och experimentera med att träna på att skärpa upp bilder på optimalt sätt i efterbehandlingen.

Ja, jag håller med! Det är bättre att ta bra bilder från början så klart. :) Men ibland blir en bild (som kan vara bra för övrigt) inte riktigt skarp och då vill man ju kunna förbättra på det bästa sättet.

Ska försöka fixa en bild tagen på dottern nu i sommar. Bilden är underbar men lite oskarp och mesig (grådimmig) i färgerna.
Konstigt nog blev dom andra bilderna, tagna samma tillfälle, jättebra. Men hon är sååå fin på just denna bilden så därför vill jag testa vad som går att göra.

Så, jag ska testa din modell.

Hej Susanna.

Ett annat tips att prova med.

1. Skärp med USM, 300% och radie 0,2. Kan ibland ta bort "grå hinna".

2. Övriga efterbehandlingar. Här brukar jag ofta börja med en justering i "Nivåer". Öppna "Nivåer, håll ner "Alt", vänsterklicka (och håll kvar)på den lilla svarta triangeln under histogramet. Bilden blir nu helt vit. Dra reglaget med muspekaren åt höger tills du ser de första svarta prickarna framträda. Släpp alla reglage, du har nu satt svartpunkten.
Upprepa samma procedur med den vita triangeln för att sätta vitpunkten (bilden blir svart istället). På detta sättet tycker jag att man får en helt annan lyster i bilderna.
Fortsätt med dina övriga efterarbeten.

3. Slutlig efterskärpning i USM. Jag kör ofta 100-150%, 0,5-1,5 radie för papperskopior. För webben oftast inte mer än 0,6-0,8 i radie. Man får prova och se vad som ser bra ut. Är det porträttbilder kan man med fördel skärpa ögonen separat, det gör mycket för intrycket av bilden tycker jag.

/Arne

Ja, tack! Tipsen utskrivna och satta i pärmen i väntan på fredag.
Nu har jag lärt mig en ny sak idag oxå. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto