Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Jag har kollat runt på lite olika kompaktkameror och slirar lite mellan bland andra:
Canon powershot G12, fujifilm finepix X10 och Sony nex-C3, alltså kameror som ligger på ungefär 4000-5000 SEK.
Det som gör mig lite fundersam är just vilken sensor som är bäst? Siffrorna "1,5" G12, "2/3" X10, samt "CMOS" Sony säger inte mig så mycket...jag vill ta kort med naturmotiv samt porträttkort i alla miljöer. Vilken sensor skulle ni som kan rekommendera? Tacksam för svar! Gurlis.

Jag har kollat runt på lite olika kompaktkameror och slirar lite mellan bland andra:
Canon powershot G12, fujifilm finepix X10 och Sony nex-C3, alltså kameror som ligger på ungefär 4000-5000 SEK.
Det som gör mig lite fundersam är just vilken sensor som är bäst? Siffrorna "1,5" G12, "2/3" X10, samt "CMOS" Sony säger inte mig så mycket...jag vill ta kort med naturmotiv samt porträttkort i alla miljöer. Vilken sensor skulle ni som kan rekommendera? Tacksam för svar! Gurlis.

C3ans sensor är mycket större och fångar mer ljus, bra om det är lite mörkt eller på motiv som rör på sig.

Ok, tack.
Vilken av dessa kameror skulle du rekommendera?
Eller kan du tipsa om nån annan i samma prisklass?

Sony nex-c3 är helt överlägsen gällande bildkvalité jämnfört mot dom kameror du nämner. Mycket större sensor är en anledning =)

Fast, relevant påpekande: Sony NEX-C3 är inte en kompaktkamera i ordets vanliga bemärkelse. Så om det är viktigt att det är en kompaktkamera - alltså en kamera man inte byter objektiv på - är den diskad från start.

Ok, tack.
Vilken av dessa kameror skulle du rekommendera?
Eller kan du tipsa om nån annan i samma prisklass?
Det kommer ju strax en mycket lovande kompaktkamera men den är ju lite dyrare. Mycket liten och kompakt men ändå lite större sensor men inte riktigt lika stor som C3ans; Sony RX100. Det är ju också fotomässa om hörnet (i september) så många av dagens kameror kanske får något sänkta priser om några veckor. G12 ser jag ingen stor anledning att köpa; liten sensor och rätt stor kamera men om man önskar lättare åtkomst av knappar etc är den bra och X10 har vissa problem med högdagerblänk som blir helt vita cirklar men det kanske inte är nåt stort problem.
Jag kör själv Olympus XZ-1 som är aningen bättre än G12 men ändå mindre/billigare fast jag funderar på att sälja den till förmån för RX100an.

Vilken sensor skulle ni som kan rekommendera?

Man ska inte hänga upp sig alltför mycket på vilken sensor som är bäst. Sitter den i en kamera som det är krångligt, obekvämt eller helt enkelt inte kul att fotografera med lär det inte bli speciellt många bra bilder i alla fall.

ANNONS