Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa "walk around"-zoomen under 10000?

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Har idag en Sony Nex-6, och även om kameran i sig är bra så dras helhetsintrycket ner av den inte särskilt roliga 16-55 power zoomen. (Jodå, jag har några fasta objektiv, men framförallt när jag reser tycker jag det är en fördel att inte konstant behöva objektiv, om inte annat för att undvika problem med smuts i objektiv och på sensor).

Har tittat en del på Sony E 16-70/4,0, men då det objektivet får skiftande recensioner (för att uttrycka det milt), och även kameran snart kommer att behöva uppgraderas, tänkte jag att det kanske kunde vara vettigt att börja från andra hållet.

Så, vilka erkänt bra APS-C zoomar finns det under 10000 kr? Ser gärna att de går något vidare än 18, och inte mycket kortare än 50. Skulle så klart vara roligt med en något större bländare än 3,5-5,6, men att sätta krav på det skulle begränsa valmöjligheterna rejält.

Jag ser att Tamron, och Sigmas, 17-50/2,8, som finns för ett gäng fattningar, får väldigt bra recensioner, men är de bra även jämfört med lite dyrare objektiv, eller är de "bra för att kosta 3000 kr?

Några potentiella alternativ:
Sony E 16-70/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T*
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
Sigma 17-50/2,8 EX
Tamron AF SP 17-50/2,8
Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
Ricoh-Pentax DA 16-85/3,5-5,6 HD ED DC WR
Fujifilm Fujinon XF 18-55/2,8-4,0 R LM OIS (Egentligen vill jag inte ge upp de där sista millimeterna, men i kombination med X-T20 så blir det ett väldigt trevligt och prisvärt paket...)

läs på photozone.de dem har testat många gluggar och då får du uppgifter från samma källa vilket i sig är värdefullt

Jag har använt nikon16-85 i åratal och den levererar ständigt bra resultat med den begränsningen att ljusstyrkan inte är den bästa

Hej!

Ska du byta kameramärke vid uppbyte eller ska du ha adapter?

Min tanke är i så fall att byta kameramärke. Har ingen riktigt bra erfarenhet av adaptrar, framförallt när det kommer till fokushastighet. Och eftersom de flesta objektiven är dyrare än kamerorna jag tittar på så verkar det vettigt att börja titta på objektiven.

Håller också på Nikon 16-85, om man ser bildkvalitet o byggkvalitet vs vikt. Går man till 2.8 objektiv så ökar vikten och man har inte längre ett walk around objektiv tycker jag. Då bättre att köpa ett 1.8mm fast i den brännvidd man använder flitigast.

ANNONS
Götaplatsens Foto