Mankan G
Aktiv medlem
niklas_b skrev:
Hur många av alla som är kära i sina 30 år gamla fasta gluggar har verkligen jämfört dem med en riktigt bra zoom på en mer krävande kamera?
Jag har och resutltatet förvånade mig mycket. Som jag tidigare skrev så är ingen av mina gamla godingar (med några få undantag) skarpare än mina 17-55, 70-200 eller ens 18-70 för den delen (vi pratar om kitgluggen nu). För övrigt så fick FOTO högre upplösning med 17-55 än med AF-D50mm f13,4 när dom testade D200. Och då på "bästa" bländare....
Inte ens den på den tiden hyllade AI55mm f2,8 Micro som då det begavs sig ansågs vara en av de skarpaste som tillverkats är bättre eller ens jämförbar med 17-55 på någon bländare. Vad det beror på vet jag inte. Som någon skrev så är ju skärpeintrycket en illusion av upplösning och kontrast. Jag upplever dagens gluggar som mer konstrastrika. Framför allt har de högre mikrokontrast.
De gamla godingar eller andra fasta gluggar som jag upplever som skarpare eller likvärdiga i den arsenal jag har är Zeiss 50mm f1,4 ZF, AF-D 85mm f1,4 och Tamron SP90mm Macro samt AI24mm f2,8 på bländare 2,8. Redan på 4 är 17-55 bättre.
Mina övriga är AI28mm f3,5, AF-D35mm f2, AF-D50mm f1,4, AI-50mm f2, AI85mm f2 Inte ens AF-28mm f1,4 är lika bra som 17-55. Gemensamt är att de är alla i stort sätt ett bländarsteg "sämre" än ovan nämnda zoomar. Ie den fasta gluggen är lika skarp på 5,6 som zoomen är på 4. Det stämmer inte rakt av men i princip...
Ett exempel är just min fasta 35:a. Helt värdelös på min D2X fullt öppen men lika bra, nästan, som 17-55 på 2,8 men vad skall jag då med den till? 17-55 är större och tyngre men bra mycket mer mångsidig så 35:an stannar oftast kvar i vitrinskåpet.
Så i mitt fall så är några av mina fasta skarpare än mina zommar medan andra inte är det. Det varierar således beroende på vald glugg mer än konstruktionen, fast vs Zoom
Men som sagt: Skulle tillverkarna verkligen vilja tillverka det skarpaste objektivet så skulle det förmodligen vara ett fast sådant och inte en zoom.....
Senast ändrad: