Annons

Bönepåse

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Kudde/påse

JAg har en påse/kudde som jag sitter på när jag paddlar. Den är fylld med små frigolitkulor. Finns billigt hos tapetserare. Skön som attan att sitta på och funkar utmärkt att lägga kameran på. Helt okänslig för fukt, väger lätt och kan användas som sittkudde. :)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag testade min nya bönepåse i helgen. Funkade utmärkt.

Köpte 4 paket gula ärtor från Sunda, kravmärkta...."i harmoni med naturen". Det låter det ;)

hällde ärtorna i två 3 liters fryspåsar och sydde en korv av grovt tyg.
sydde ihop två bitar tyg med måtten 40x20 cm och ihopsytt med sömnsmån å allt sånt är påsen 35x12 cm, vikt 2kg.
Klarar lätt min F2:a med 200/4, 1.5 kg och objektivet är 17 cm långt. Klarar nog också med bauta motorn på.... 900gr till.

Ska se om jag kan fixa en bild snart
 

null

Guest
hmm, två kilo... det är runt 50% av vad övrig utrustning väger, lol.

Varför inte en luftfylld plastpåse ihopsnörd på mitten för att ge liksom en klyka där objektivet ligger stadigt. Bara att fylla på/släppa ut luft för att justera höjden.

Finns tom färdiga: nackkudde!! 29kr på clas ohlsson. Finns även en Nalle Puh variant för de yngre fotograferna 98kr... :)

Se upp med läckage bara... risk för rörelseoskärpa ... lol
 

acke

Avslutat medlemskap
En luftfylld påse blir definitivt mer svajig än en påse fylld med ärtor eller liknande. Gör ett tankeexperiment:
Tänk dig att du sätter dig med hela din kroppstyngd på en stor säck med luft resp. en stor säck med ärtor. Vilken säck sitter du stadigast på?
 
ANNONS