Annons

Börja med gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Efter att ha sett några i mina ögon riktigt duktiga gatufotografer blev jag väldigt inspirerad.

http://www.nickturpin.com
http://www.mattstuart.com/

Jag har länge varit fascinerad av den sortens foto och funderar på att börja nu. Jag vet inte vad det grundar sig i men jag är lite "rädd" för att börja med detta. Jag vet inte hur folk kommer reagera och är därför speciellt rädd att börja med detta i min hemstad Skövde. Det är en liten stad och det är nästan så att alla känner alla.

Jag skulle vilja ställa lite frågor till er som håller på med detta.

Hur började ni?
Vilken sorts optik rekommenderas för att folk ska reagera så lite som möjligt? Skrämmer t ex ett 70-200 folk eller tror de att jag är en seriös fotograf och bryr sig inte lika mycket om mig?
Rekommenderar ni att börja i en större stad där man inte är igenkänd på samma sätt? T ex ta tåget till Göteborg där man dels inte är igenkänd plus att det finns större urval av människor?

Finns det andra små saker att tänka på eller är det egentligen bara att ta mod till sig och slita fram kameran?

Utrustningen jag har att tillgå är:
Nikon D80, MB-D80, SB-800, 18-70/3.5-4.5, 50/1.8, 70-200/2.8 VR.

MVH Niclas, en nervös blivande(?) gatufotograf.

Tele tycker jag inte är speciellt roligt att använda för gatufoto, det är kanske lite enklare, men ger inte samma känsla.

Jag började med ett 24-70mm f2.8, och nu ett 19-35mm 3.5-4.5, som jag tycker är en ganska lagom brännvidd. Tele tycker jag själv blir för opersonligt, och omgivningen suddas bort.

Sen att alla känner alla kan ju förstås vara jobbigt om man kanske är lite osäker. Man kan ju skjuta från höften också, man har inte samma kontroll i början och många bilder blir misslyckade. Fördelen med det är att det är lättare att ta spontana bilder, utan att folk "gör sig till", det är en smaksak.

åååh jag vet! Jag är likadan, ang utrustningen får du fråga ngn annan, det kan inte jag.

Men ang att man är lite nervös inför hur folk ska reagera, det är jag också, försöker ta med mig sambon men han tycker det är pinsamt för jag ser tydligen ut som en turist hahaha

Jag har också tänkt på det där med att börja ngn annanstans, i en större stad, i ett annat land kanske?

Jag tror nog jag ska börja på det viset sen får vi se hur det går här inne i malmö :D

Jimpawa skrev:
Tele tycker jag inte är speciellt roligt att använda för gatufoto, det är kanske lite enklare, men ger inte samma känsla.

Jag började med ett 24-70mm f2.8, och nu ett 19-35mm 3.5-4.5, som jag tycker är en ganska lagom brännvidd. Tele tycker jag själv blir för opersonligt, och omgivningen suddas bort.

Sen att alla känner alla kan ju förstås vara jobbigt om man kanske är lite osäker. Man kan ju skjuta från höften också, man har inte samma kontroll i början och många bilder blir misslyckade. Fördelen med det är att det är lättare att ta spontana bilder, utan att folk "gör sig till", det är en smaksak.

Borde jag kanske köra med min lilla väska och bara ta med mig 18-70 och 50/1.8 kanske? Du har nog rätt i det där med att tele suddar bort omgivningen. En lite vidare vinkel är aldrig dumt.

Vad gäller skjuta från höften är nog inte det min grej riktigt. Det är mest att jag vill ha full kontroll över kompositionen. Men det kanske kan vara en bra början och som sagt, få spontana bilder.

Vad anser du om att börja i en större stad då? Dels borde det väl finnas fler och roligare motiv samtidigt som man kan testa många olika tekniker. Om folk kollar snett är det inget att bry sig om då man troligen aldrig kommer träffa på dem igen :p

Man lär sig att få rätt bra kontroll på kompositionen även vid höftskott till slut, det handlar om övning helt enkelt.
Jag försöker göra både och, dels höftskott och fullkontroll med kameran uppe.

Att börja i en större stad är nog inget negativt, framförallt pga att det finns fler motiv, men också för att det är lättare om man inte är igenkänd av alla, speciellt i början.

Jimpawa skrev:
Man lär sig att få rätt bra kontroll på kompositionen även vid höftskott till slut, det handlar om övning helt enkelt.
Jag försöker göra både och, dels höftskott och fullkontroll med kameran uppe.

Att börja i en större stad är nog inget negativt, framförallt pga att det finns fler motiv, men också för att det är lättare om man inte är igenkänd av alla, speciellt i början.

Jag får väl helt enkelt köpa en billig tågbiljett till götet och driva runt där någon dag :)

Tackar så mycket för tipsen!

Om det finns fler fotografer här med tips är ni mer än välkommna att dela med er! Man kan aldrig få för mycket tips!

Hej Niclas!

Gatufoto är verkligen en skön del av fotolivet.
Din idé att åka till Göteborg är mycket bra. Gärna när det är mycket folk (turister) i farten.
Jag föreslår att du använder högst en 35 eller helst en 24-28 mm objektiv till din kamera och lär dig använda hyperfokalmetoden. (du kan söka på den här på fotosidan).

Men framförallt; lycka till och exprimentera!
/Gustaf

Jag hart tagit gatubilder ändå sedan jag började fotografera 1988.

Jag tycker inte alls om att ta gatubilder med tele och har nästan aldrig gjort det. Jag kan förstå att man kan känna sig trygg på avstånd.

En förldel med kortare brännvidder är att det är lättare att få ihop personer och miljö. Det är ju som regel kombinationen av fler människor, eller en människa i en viss miljö som gör bilden extra intressant.

Men innan man kommer dit måste man övervinna sin rädsla. Då är det bra att söka sig till en större stad eller till en festival eller liknande. I turiststäder och på festivaler tycker folk det är helt naturligt att man fotar, men på Konsum i Grästorp kan man uppfattas som mer konstig.

Bilagor

• tanter-_mg_6451.jpg
    tanter-_mg_6451.jpg
    67.5 KB · Visningar: 803
Fotar en hel del gatufoto när jag är ute och reser, senaste resan blev det nikons superzoom 18-200 för att även täcka in andra saker.

Utomlands får du känna av läget och fota med sunt förnuft även om det kan vara svårt ibland.

GustafE skrev:
Hej Niclas!

Gatufoto är verkligen en skön del av fotolivet.
Din idé att åka till Göteborg är mycket bra. Gärna när det är mycket folk (turister) i farten.
Jag föreslår att du använder högst en 35 eller helst en 24-28 mm objektiv till din kamera och lär dig använda hyperfokalmetoden. (du kan söka på den här på fotosidan).

Men framförallt; lycka till och exprimentera!
/Gustaf

Hyperfokal känner jag igen. Är inte det att om man med en viss brännvidd fokuserar på ett visst avstånd har man oändlig skärpa? Aja ska söka upp så man får mer fakta. Du har nog helt rätt i det du säger. Jag får väl köra med mitt 18-70 så länge . Senare ska jag tala om för mig att jag behöver ett ljusstarkare normalzoom.

Jag får väl ta en tripp till gbg när det blir fint väder och bara gå runt och fota folk. Tackar så mycket för tipsen!

Alla brännvidder funkar. Jag har använt 10-300mm men har kanske fått flest lyckade bilder med normalzoomen.

Det svåra är att sluta bry sig om att folk ser att man fotograferar. Fast det är lite av tjusningen också, det vore kanske tråkigt om det kändes helt hemtamt.

Självfallet regerar folk på att man tittar på dem med en kamera, de känner sig iakttagna. Jag tycker på ett sätt att det är mer ärligt att visa att man fotograferar än att smyga. Om de är iakttagna, och det är de ju verkligen, bör de väl få chansen att märka det?

En del ögonblicksbilder kan man bara ta innan någon märkt att man plåtar, sedan gör det inte mig något om de märker att jag tagit en bild. En del blir nyfikna och undrar vad man ska ha bilderna till. Det kan bli trevliga möten. Om man inte vill prata med folk är nog smygfoto med tele att föredra (kanske gömsle? ;) ). En enda har bett mig radera bilden jag nyss tagit. Det gjorde jag såklart. Om jag smygplåtat hade hon inte fått en chans att säga ifrån.

Jag har bara gatufotograferat i min egen stad Umeå. Här kan man vara ganska anonym.

Hoppas att du tar dig över "rädslan" och kommer igång...

lumor_ skrev:
Alla brännvidder funkar. Jag har använt 10-300mm men har kanske fått flest lyckade bilder med normalzoomen.

Det svåra är att sluta bry sig om att folk ser att man fotograferar. Fast det är lite av tjusningen också, det vore kanske tråkigt om det kändes helt hemtamt.

Självfallet regerar folk på att man tittar på dem med en kamera, de känner sig iakttagna. Jag tycker på ett sätt att det är mer ärligt att visa att man fotograferar än att smyga. Om de är iakttagna, och det är de ju verkligen, bör de väl få chansen att märka det?

En del ögonblicksbilder kan man bara ta innan någon märkt att man plåtar, sedan gör det inte mig något om de märker att jag tagit en bild. En del blir nyfikna och undrar vad man ska ha bilderna till. Det kan bli trevliga möten. Om man inte vill prata med folk är nog smygfoto med tele att föredra (kanske gömsle? ;) ). En enda har bett mig radera bilden jag nyss tagit. Det gjorde jag såklart. Om jag smygplåtat hade hon inte fått en chans att säga ifrån.

Jag har bara gatufotograferat i min egen stad Umeå. Här kan man vara ganska anonym.

Hoppas att du tar dig över "rädslan" och kommer igång...

Nu testade jag precis hyperfokalavstånd och fasen va fräckt det blev! Nu växte jag lite som fotograf känner jag!

Vad gäller smygfoto känns det för mycket spionage... Personligen skulle jag känna mig tryggare om jag såg hur någon trycker upp en kamera i ansiktet på mig än om någon står med en kamera på magen och jag sedan hör en slutare...

Ska bli kul att prova på denna fotoform! Tackar så mycket för tipsen hitills! Finns det fler får ni gärna ösa på!

MVH Niclas

Själv tycker jag att det hjälper att ha en ganska liten kamera. En stor sak med zoomobjektiv väcker bara uppmärksamhet. Jag använder Nikon FE med ett fast 50mm eller 24mm. Det finns ju lämpliga digitalkameror också men de känner jag inte till.

Jobbar man snabbt och ser ut som att man vet vad man gör så tänker folk inte så mycket på det. I början kunde jag istället titta skuldmedvetet på den jag just fotograferat, och fick då såklart också konstiga blickar tillbaks.

Erik P

Rockoholic skrev:
Jag får väl ta en tripp till gbg när det blir fint väder och bara gå runt och fota folk.

Du kan ju lägga upp en blänkare i Fotokompis om du vill ha sällskap vid ett sådant tillfälle. Jag skulle gärna hänga på.

Kijana skrev:
Du kan ju lägga upp en blänkare i Fotokompis om du vill ha sällskap vid ett sådant tillfälle. Jag skulle gärna hänga på.

Det har jag inte ens tänkt på! Helt klart vore det kul att åka fler. Då känner man sig förmodligen inte lika nervös! Kan förvarna om att det skulle kunna bli någon dag under vecka 25 då jag har ledig vecka.

Jag har också skrivit en hel del om gatufoto på min blogg här på FS som du kan kolla in om du vill.
-affe

Tycker det är kul att vara ute o fota i stan när folk kommer fram och pratar eller frågar om något. Sen är det väl kul om man kan locka fram ett skratt eller två om man ser lite fånig ut, det får man bjuda på tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto