Multireporter och opinionsbildare. Det som står i min blogg är mina högst privata tankar och åsikter.

Gatufoto för nybörjare del 2

Har du ännu inte läst den första artikeln i serien så kan du komma dit genom att trycka på följande länk: Gatufoto för nybörjare del 1

Låt dig inspireras!

Ett bra sätt att lära sig gatufoto är att titta på mycket gatufoton och därigenom låta sig inspireras av dem. Det har tagits många fantastiska gatufoton genom åren och många av gatufotopionjärernas fotografier finns till beskådan på internet. Kolla gärna min favoritlista där finns många av de gamla och nya gatufotohjältarna representerade! Nästa steg är att köpa fotoböcker och gå på utställningar för inspirationens skull, för dem som bor utanför Stockholm, Göteborg och Malmö så är det tyvärr snålt med fotoutställningar och då är det bra att internet finns! På internet finns det mängder av bra fotoutställningar att ta del av. Våga vidga vyerna och plocka in influenser från konstvärlden. Jag brukar ta med mig min lilla dotter och gå och titta på utställningarna i Galleri Smedbyn som ligger en dryg km från mitt hus, de brukar ha en del spännande konst på sina utställningar, konst som även har inspirerat mig i mitt gatufotograferande! Ett annat bra inspirationsmedium för gatufoto är film, det går att lära sig en hel del om människor, kameravinklar och ljussättning genom att titta på film. Jag har en gedigen proffessionell videokurs i bagaget och den har tillfört en hel del till mitt fotande och bildberättande.



Lär dig se!
En fotograf som har influerat mig mycket i mitt bildskapande är Christer Strömholm, jag kom i kontakt med hans bilder och berättelser när jag läste Aktuell Fotografi på biblioteket som 14 åring. Jag hade förmånen att få träffa Christer i samband med en av hans utställningar i mitten av 90-talet. Jag ställde bl.a. en kort fråga till Christer:
- Vad är ditt bästa råd till mig som ung bildskapare Christer?
Christer spände blicken i mig, och sa kort och rappt på typiskt Strömholmskt sätt:
- Lär dig se!



Hur fångar man de snabbt flyende ögonblicken av tid?
Tyvärr så finns det inte någon patentlösning för hur man lär sig att exponera i exakt rätt sekund. Själv så har jag övat, övat och så har jag övat tills jag lärde mig det helt enkelt, medan andra har en medfödd förmåga att fånga de snabbt flyende ögonblicken. Ett bra sätt att lära sig är att registrera situtioner är att "fotografera" utan kamera, det är ett bra sätt att lära sig att se olika situationer på och när man väl har lärt sig att se situationerna, ja då är det dags att börja fånga dem med kameran.
Att vara engagerad och intresserad av människor är ett måste vid gatufoto och det är även bra att ha viss kunskap i beteendevetenskap. Men tyvärr är det som så att alla inte har det som krävs för  att bli gatufotografer.



Se men inte synas
När man gatufotar ska man vara som en fluga på en vägg, det gäller att se men inte synas. Om du drar blickarna till dig så är det svårt att fånga ögonblicken. Osynliggör dig genom att inte klä dig inte som en fotograf, lämna kameraväskan eller fotovästen hemma och jobba med enbart en diskret kamera och ett objektiv och försök att smälta ihop med omgivningen så gott som det går. Vad gäller kläder så brukar jag klä upp mig något när jag gatufotar. Men det kan vara svårt att vara en osynlig gatufotograf i länder där de inte har sett en vit man tidigare, som bilden ovan visar.



Gå närmare eller håll dig på bekvämt avstånd?

bland väljer jag att gå nära och ibland väljer jag att ta några steg tillbaka för att fånga människan i miljön, en del gatufotofundamentalister påpekar gärna att man alltid ska gå nära, men för mig så är människan i miljö viktig i mitt gatufotograferande och jag försöker kombinera ihop både människor och miljö så gott som det går. Oftast så är jag ganska så rörlig och försöker aktivt att röra mig in mitndringen (mitt i händelsernas centrum) men det händer att jag tar mig tid och letar upp en plats där jag blir stående ett tag, väljer ut ett utsnitt, ställer varsamt in tiden och bländaren och ställer kameran i hyperfokalläge för att sedan vänta in rätt ögonblick. Vid hyperfokalfoto så ställer man in en viss bländare och fokuserar på ett visst avstånd så att bilden blir skarp från halva fokusavståndet till oändligt.
Exempelvis så så ställer jag in bländare 8 och avståndet på 5 meter och har då skärpa från 2,5 meter till oändligt, hyperfokal är betydligt snabbare än autofokus! Men det gäller att objektivet har en tydlig avståndsskala annars är det väldigt svårt att fota med hyperfokal, fasta objektiv och fullformat (35 mm) är helt klart att föredra vid hyperfokalfoto. Men de små digitalkompakterna i Ricoh GR-D serien är en fröjd att hyperfokalfota med då skärpedjupet på bländare 4,5 räcker från 1 meter till oändligt!



Gatufota på hemmaplan eller bortaplan?
En del föredrar att gatufota på hemmaplan och andra på bortaplan. Att gatufota på hemmaplan kan vara ganska så svårt, särskilt om man bor på en mindre ort, men tar man sig bara vanan att bära med sig en kamera så släpper snart den initiala nervositeten, visst man kan stöta på en del personer som undrar vilken tidning man jobbar för, men möten med människor är alltid kul oftast kan det leda till en intressant pratstund, är man rädd för att möta människor så ska man inte hålla på med gatufoto. Att åka till ett annat land för att gatufota kan vara riktigt uppfriskande. Jag gillar möten med för mig nya människor, kulturer och företeelser och det smittar nog av sig på mina bilder.



Får man manipulera sina gatufoton i ett bildbehandlingsprogram!

Svaret är ett trippelt NEJ! All form av kloning och annan borttagning eller tillägg i gatufoton är fullständigt förbjuden, gatufotografer som håller på med detta är inte längre gatufotografer utan illustratörer. Många gatufotografer anser t.o.m. att det är manipulation att beskära en bild, men fullt så drastisk är inte jag, jag kan tänka mig att beskära en bild om det skulle behövas!



Får man använda blixt vid gatufoto?

Det bästa är att så långt som det är möjligt att använda sig av befintligt ljus, men om situationen så kräver så tycker jag att det är ok att använda sig av en blixt. Jag använder mig av blandljusautomatik för att få fram en bra blandning av befintligt- och blixtljus, sköter man denna inställning rätt så är det faktiskt svårt att se att en blixt varit inblandad, men när jag använt mig av blixt så är jag ändå noga med att påpeka detta.



Nu är min artikelserie Gatufoto för nybörjare slut för denna gången och jag tackar för att ni tog er tid att läsa igenom mina gatufototankar! Jag kanske återkommer med en uppföljare lite längre fram om jag känner för det. Alla ni gatufotorävar som läst dessa två artiklar får gärna fylla på med det som ni tycker att jag har missat antingen i kommentarerna eller i era egna bloggar.

Länktips. I de här utmärkta bloggarna finns det en hel del matnyttigt för den som är intresserad av gatufoto : Spånerier  •  Straight Photography

Dagens låt: Walkin' Blues - Muddy Waters

//Chasid

Inlagt 2008-03-12 08:37 | Läst 11170 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tack för en bra artikelserie. Just att du skriver enkelt och tydligt så att det blir begripligt för mig som är ganska okunnig i det tekniska, uppskattar jag speciellt.
Vänlig hälsning
Annika
Svar från Chasid 2008-03-12 12:50
Tack för den positiva kommentaren Annika, jag var lite orolig för att det skulle bli lite för invecklat!
Mvh//Chasid
Tack Mikael!
mvh Rolf
Svar från Chasid 2008-03-12 12:50
Tack själv Rolf!
Mvh//Chasid
Tack för detta inlägg. Tycker det var ett bra komplement till Alf och Bengts bloggar. Man får en liten större känsla för "dynamiken" i gatufoto, det är inte ett så smalt område som det kan framstå som.

/ Alexander Ödman
Svar från Chasid 2008-03-18 11:36
Hej Alexander och tack för din kommentar!
Gatufoto kan vara både ett smalt och ett brett fotograferingsområde det beror helt enkelt på vad man vill säga med sina bilder!
Mvh//Chasid
Intressanta artiklar..
Mvh/Gunte..
Svar från Chasid 2008-03-18 11:19
Hej Gunte och tack för din kommentar!
//Chasid
<<"Exempelvis så så ställer jag in bländare 8 och avståndet på 2,5 meter och har då skärpa från 2,5 meter till oändligt, hyperfokal är betydligt snabbare än autofokus!">>
Du skrev nog fel i all hast. Visst ställer du väl in avståndet på 5 meter för att få skärpa från 2.5 meter till oändligheten?

Tack för en bra artikel!

/Jocke
Svar från Chasid 2008-03-18 11:18
Hej Joakim och tack för din kommentar!
Du har så rätt så rätt avståndet ska vara 5 meter och ingenting annat, jag ändrar i texten per pronto!
Mvh//Chasid
Som nykomling på Fotosidan vill jag tacka för att Du bekräftat vad jag lärt under mitt fotoliv 1935-2009. Som ivrig amatör har jag fotograferat det mesta från industi till hemmakvällar och har lärt mig att sköta en analog kamera (mestadels en Leica M3).Håller nu på att lära mig ISO- och vitbalansinställningarna på en M8 (där jag också om så behövs kan ändra bländare eller slutartid) för att alltid kunna åstadkomma bilder som är kopior av mina synintryck - och det är faktiskt lättare sagt än gjort. För att använda digitalkameran på rätt sätt måste fotografen vara utrustad med känsla både för färg och form och teknik. Ingen som helst efterbehandling av mina bilder alltså.För mig är mätsökaren till stor hjälp. Jag väljer och komponerar motiv vid fotograferingstillfället så får det sedan bli vad det blir. Det är svårt men ger stor tillfredsställelse om bilden exakt återger den verklighet jag ser - utan grälla färger! Att förändra bilden genom manipulationer är inte fotografi!
Hälsningar
Sven-Herman
Svar från Chasid 2009-07-23 13:53
Hej Sven-Herman! Kul att få en sådan kommentar från en ädre gentleman som fotat i över 60 år! Kunskap kan man aldrig få nog av! Men ju mer jag lär mig desto mer inser jag hur lite jag kan!

Håller med dig om att det är bra att ha en gedigen analog kunskapsbas i bagaget även vid digitalfoto. Allt som oftast fotar jag med hyperfokal och ställer ljuset efter Sunny 16 metoden med min toppmoderna digitalkamera allt för att kunna koncentrera mig på motivet så mycket som möjligt. För mig är bildmanupilerade foton (både analoga och digitala) inte foton utan fotoillustrationer, även de kan fylla sitt syfte ibland men då ska de även vara märkta med texten manipulerad.
Mvh//Chasid