Annons

Börja!

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskar-Z

Aktiv medlem
Hej, jag är ju långt i från att börja jobba som fotograf men.
Jag undrar hur börjar man allt jag drar ett e.x här så ni förstår vad jag menar.
Man har gått utt nian har sina kamra i handen vill jobba som det känna pengar, hur ska man gå vidare för att bli fotgraf hur får man dem första praktikant jobben osv...
Vilka utbildningar är bra, vilka ska man ta.
För att bli en fotograf.

Hej!
Det är bra om du vet ungefär vilken inriktining på ditt fotografi du vill ha. Om du vill fota dokumentära bilder för dagstidningar, modebilder, matbilder, produkter, konserter eller om du vill jobba mer med konstnärliga bilder.

Svara på det så ska jag skriva mer tips då.

MVH Jens

dagstidningar, modebilder, konserter

Som rukbriken lyder det är det jag skulle kunna tänka mig att fota. Dagstidignar specielt.
:) Här fick du svaret :)

I stort kan man säga så här.
Ingen arbetsgivare bryr sig hur du blivit en bra fotograf. Om du är duktig så får du jobb.

Därför går det inte att säga vilka skolor etc du ska gå för att bli en fotograf.

Fotografera så mycket som möjligt. Om du vill fota för dagstidningar så ska du försöka jobba för någon lokaltidning som fotograf.
För att få jobb på en tidning så krävs det att du jobbat för en annan tidning innan. Så börja smått och arbeta dig uppåt.

Du måste kunna visa upp tidigare saker du gjort som blivit publicerade.

Något som är mycket viktigt är att knyta kontakter. Prata med alla som kan tänkas att hjälpa dig senare i karriären och låt de veta att du är fotograf. Till slut hittar du nån som känner nån som känner nån...

Att jobba som assistent åt en fotograf är en mycket bra taktik för att bli din egen fotograf senare..

Lycka till!

Rudie skrev:
Om du vill fota för dagstidningar så ska du försöka jobba för någon lokaltidning som fotograf.

Vet ju inte vad som är definitionen för dagstidning och lokaltidning i det här sammanhanget. Men om med dagstidning menas DN, SvD, SyD, BLT, HP, UNT, VF, VK och GP, och lokaltidning en mindre tidning så vet jag inte om rådet håller. Visst, till de stora drakarnas foto-redaktioner släpps man förstås inte in hur som helst.
En lokaltidning kan ju mycket väl vara en dagstidning, men om med lokaltidning menas en mycket liten tidning så har redaktionen mycket sällan en fast anställd fotograf. Istället är det reportrarna som både skriver och fotograferar, kanske även redigerar.

För att få jobb på en tidning så krävs det att du jobbat för en annan tidning innan. Så börja smått och arbeta dig uppåt.

Är det pressfotograf du vill bli så ska du förstås undvika utbildningar som är inriktade på konstfoto. Vilka som är vilka håller jag inte reda på riktigt, men kanske skulle Biskops-Arnö kunna vara något för dig. Tror att det var där Pieter ten Hoopen gick, han fick sedan genom skolan praktik på DN (var det väl?). Och resten är fotohistoria.

Ta mycket egna bilder för att utveckla ditt eget bildspråk är definitivt nyttigt för att kunna jobba som fotograf.Kanske kan du få något frilansavtal.

Tack för alla bra svar men har fortfarande en fråga finns det typ ngt ställe där jag kan titta om dem söker fotografer till olika projekt osv..
arbetsförmedelingen är inte så många som söker fotografer inom detta område.

Tack på förhand!

Det finns tyvärr inga sådana ställen. Det bästa du kan göra är att komma på en ide om eyy projekt du vill göra, höra dig för i kommunen om de har stipendier eller liknande och sedan göra fotoprojektet och kanske en utställning senare.

Det finns inga genvägar till att bli fotograf. Du måste skapa tillfällena själv och hoppas på att det kan ge något i framtiden.

Det finns ingen som kommer att svara på något av dina inlägg här i forumet med "Följ de här stegen så kommer du vara en välbetald fotograf inom 1 år".
Tyvärr.

Det är bara att jobba på och chansa genom att göra olika projekt och hoppas på det bästa.

Jag tror det är viktigt, åtminstone om man ska jobba inom bildjournalistik, att skaffa sig en bred erfarenhet inom olika områden.

För egen del (även om jag inte har några inkomster att tala om från foto ännu) så har jag mycket nytta av att ha sysslat mycket med musik själv, för mina musikbilder.

Jag har jättemycket nytta av mitt jobb på gruppboende, när det gäller att möta människor i porträttsituationer, genom att jag lär mig att improvisera när någonting inte funkar som jag tänkt mig.

Jag får en massa idéer från mina sociologistudier, och genom att läsa böcker.

Jag tror alltså inte att man ska plugga ihjäl sig specifikt inom foto. Däremot måste man vara beredd att lägga ner ibland orimligt mycket tid och kraft på egna projekt. I det stadiet är jag just nu. Ibland funderar jag på om det är värt det, och till slut blir svaret ja, och då är det bara att köra på.

ANNONS