Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup av bilder vid import i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

JeoG

Ny medlem
Hej

Har ett ganska irriterande problem som jag inte vet hur jag ska lösa.
När jag importerar Bilder med Lightroom så har jag även kryssat i att en backup ska göras till min server. Bilderna som lightroom använder (som hamnar på min hårddisk) läggs i mappar med datum. T.ex 2009-01-01.
Men bilderna som hamnar på servern (backup) ligger i mappar som heter "Imported on må 1 jan 2009".
Vilket stör mig, för en import kan innehålla bilder tagna under flera dagar, och då hamnar alla dessa bilder i Imported on.. mappen på servern.

Så till frågan, går det att få även backupen att ligga i mappar efter datum, och inte bara i en mapp som heter imported..?

Jag tror inte det går att göra med Lightroom men med Synctoy eller något annat synkroniseringsprogram går det lätt som en plätt. Du kan starta synken manuellt, på ett visst klockslag eller efter en händelse (t.ex. en ny fil i den bevakade katalogen).

Jag tror inte det går att göra med Lightroom men med Synctoy eller något annat synkroniseringsprogram går det lätt som en plätt. Du kan starta synken manuellt, på ett visst klockslag eller efter en händelse (t.ex. en ny fil i den bevakade katalogen).

Tack för inlägget!
Div synkprogram vet jag att man kan använda. Tänkte bara slippa ett extra moment genom att använda lightroom direkt. Men finns det ingen lösning på det så får det bli ett synkprogram. Det smidigaste vore ju att kunna köra direkt emot servern, så både jag och sambon kan arbeta med bilderna. Men det verkar inte funka out of the box. Så vi får se, får köra ett synkprogram sålänge!

Tack för inlägget!
Div synkprogram vet jag att man kan använda. Tänkte bara slippa ett extra moment genom att använda lightroom direkt. Men finns det ingen lösning på det så får det bli ett synkprogram. Det smidigaste vore ju att kunna köra direkt emot servern, så både jag och sambon kan arbeta med bilderna. Men det verkar inte funka out of the box. Så vi får se, får köra ett synkprogram sålänge!

Kan man inte använda "Post export activities" eller nåt liknande som triggar en syncprogramvara?
Sitter på jobbet och har inget LR tillhands men har för mig att det finns nån option om att göra saker efter importen.

Jag använder LRs "backup vid import" enbart som ett sätt att kunna tömma minneskortet snabbare. När jag har gått igenom alla bilderna, raderat, märkt etc i LR så gör jag en ny riktig backup och raderar importbackupen. Jag ser den alltså enbart som en extra säkerhet för att snabbare kunna tömma minneskortet

Jag använder LRs "backup vid import" enbart som ett sätt att kunna tömma minneskortet snabbare. När jag har gått igenom alla bilderna, raderat, märkt etc i LR så gör jag en ny riktig backup och raderar importbackupen. Jag ser den alltså enbart som en extra säkerhet för att snabbare kunna tömma minneskortet

Det är också en tanke, att inte ta nån backup förrän den stora sorteringen är gjord. Men där har jag ett problem :). Min sambo använder även bilderna, och vi har inte riktigt samma åsikter och vilka som ska sparas resp. kastas. Så därför är det smidigaste för mig att ha "mina" bilder på min dator samt extern hdd, sen har sambon lika dant, och alla bilder, orörda ligger på servern. Därför jag vill ha en backup av allt till servern varje gång jag eller hon importerar bilder på våra datorer.

Ska ta en titt på Lasse Åboms tips!

ANNONS
Götaplatsens Foto