Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup av presets i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

ducedo

Aktiv medlem
Har idag lagt samtliga Lightroom-kataloger (.lrcat) i min Dropbox-mapp vilket innebär att det laddas upp en ny version på nätet så fort jag stänger Lightroom. Jag vill dock ha backup på allt och undrar vad som är den smidigaste metoden för att få backup på sina presets?

Den vanligaste metoden verkar vara att kryssa i "Store presets with catalog" men då får man en mapp för varenda katalog vilket inte är särskilt praktiskt.

Den andra lösningen som nämns är att helt enkelt dra en kopia på mappen. Problemet är att den backup man måste göra manuellt sällan blir av.

Just nu överväger jag något form av script som automatiskt packar ihop presets-mappen och flyttar över zip-filen till min Dropbox-mapp. Det känns dock som att det borde finnas någon smart metod i Lightroom då alla användare har nytta av automatisk backup - inte bara av katalogerna.
 

AFJ

Aktiv medlem
I Lightroom, gå till Edit-Preferences, välj fliken Presets, klicka på knappen Show Lightroom Presets Folder.

Då visas var LR lägger sina presets.

Sedan är det bara att se till att den mappen inkluderas i din backup. Jag antar att du kan synka den till dropbox om du vill.
 

afe

Aktiv medlem
Det borde fungera att göra som AFJ föreslår.

Ett sidospår: blir det inte sjukt långsamt att backa upp LR-katalogerna till Dropbox med alla småfiler?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du verkar har många kataloger ifall du anser det som ett problem. Varför har du flera kataloger? Det motverkar en del av LR fina katalogisering.

/Stefan
 
ANNONS