Graylingman
Aktiv medlem
Så då ska jag kanske helst generera MD5-filer?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
MGK skrev:
Tänk om volvo blev tvungen att byta till ford logga. Vilket försäljning fall det skulle bli...
Lenovo köpte rätten att använda IBM loggan likson Ford köpte rätten att använda Volvo loggan.
kan inte förstå varför det är ett hinder. Det är ju samma "skit" (kvalite) som innan.
Sten-Åke Sändh skrev:
![]()
MGK skrev:
Forumet har en bugg när man bara kan angeeller klicka på en icon utan att lägga till lite text.
Arctic skrev:
Japp. Du kan också spara en kopia av sfv-filen på någon annan plats för att minimera risken att den blir oläsbar.
Japp. I varje fall med QuickSFV installerat.
Japp.
Sfv-formatet är välkänt och det finns flera program som kan läsa det. Det finns också möjlighet att välja att generera dessa checksummor som är speciellt kompatibla med något annat program.
QuickSFV kan även generera MD5-checksummor som fungerar på samma sätt. Hur detta görs är standardiserade och det finns öppen källkodsprogram för att skapa och läsa dem. Detta gör att detta format kommer att gå att använda i all oändlighet och även om det kanske inte finns ett program just då så går det alltid att skapa ett eller låta någon anna göra det.
WFS) (Graylingman skrev:
Så då ska jag kanske helst generera MD5-filer?
MGK skrev:
vad skall du med en MD5 kontroll på en fil om den är hel när du inte kan läsa in trasig fil i minnet?
Jag använder bara MD5 för att kontrollera om en fil eller databas data blivit ändrad under den tid jag senast tittade på den. Är filen trasig blir det ingen MD5-fil.
Är filen redan trasig och den ligger på en cd/dvd så är förödelsen redan skedd.
Arctic skrev:
Naturligtvis så skall han, som han mycket riktigt redan är inne på, generera checksummorna innan* han bränner ner allt på DVD.
*) Det går naturligtvis rent tekniskt att bränna ner allt på DVD, generera checksummorna och sedan lägga till dem till DVDn eller spara dem på annat ställe men eftersom han enligt egen uppgift först lägger alla filer i en separat katalog så kan han ju generera checksummorna där..
Arctic skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du svarade på men de där är företag som sysslar med att rädda trasiga hårddiskar. Åtminstone Ibas har funnits länge och har gott rykte.
MGK skrev:
Det är ju meningslöst att ta checksummor på filer som lagrats på DVD för att sedan kunna testa vid senare tillfälle om skivan går att läsa.
Om är skivan trasig vad gör man då?
Bränner en ny?
Vilket jobb! Är det inte bättre med en lagring på en jobbdisk som backuppas till en USB-disk. Sedan kan du köra MD5 på hela enheten.
Arctic skrev:
Mediet i sig är ointressant, problematiken är desamma med hårddiskar. Om inte skivan går att läsa så får man problem men i bägge fallen så finns det ofta möjligheter att rädda iaf delar av innehållet. Tricket är att byta ut lagringsmediat med tillräckligt täta intervall för att vara så säker som det går på att det inte hinner fallera (och naturligtvis så skall man inte ha viktiga filer på bara ett ställe, vare sig det är på DVD eller hårddisk).
Jag föreslog checksummor som ett alternativ till förslaget om att dra allting igenom DNG-converter med jämna mellanrum. Eftersom frågeställaren vill veta mer så försöker jag svara på hans frågor.
MGK skrev:
Med en hårddisk så kör man backuptagningarna rullande. En DVD skriver man oftas bara en gång på. Vad beträffande hårddisk så märks det om den inte vill lagra data på sig. Då byter man hårddisk.
roinek skrev:
Hej
I mitt fall så stämmer det inte att hårddisken rapporterar. Jag har fått två filer ödelagda på backup-usb2 disken av nån anledning. Två filer refererade till samma block på disken.
Men omkopiering till ny disk ser inte alltid ett sånt fel,i vart fall inte för mig. Jag har kopierat om dessa filer mer än en gång oc i denna kedja har det blivit nått tok.
Men just DNG konverteringen sa ifrån, då den ansåg att rawfilen var antingen defekt eller av okänd typ. Filen var rätt gammal, från canon D30 eran.
Så som många säger här, området är en sankmark o det gäller att välja rätt material på spångarna så att säga.
Däremot DVD ger jag inte mycket för idag.
Roine
MGK skrev:
Med en hårddisk så kör man backuptagningarna rullande. En DVD skriver man oftas bara en gång på. Vad beträffande hårddisk så märks det om den inte vill lagra data på sig. Då byter man hårddisk.
Arctic skrev:
Mediet i sig är ointressant, problematiken är desamma med hårddiskar. Om inte skivan går att läsa så får man problem men i bägge fallen så finns det ofta möjligheter att rädda iaf delar av innehållet. Tricket är att byta ut lagringsmediat med tillräckligt täta intervall för att vara så säker som det går på att det inte hinner fallera (och naturligtvis så skall man inte ha viktiga filer på bara ett ställe, vare sig det är på DVD eller hårddisk).
Jag föreslog checksummor som ett alternativ till förslaget om att dra allting igenom DNG-converter med jämna mellanrum. Eftersom frågeställaren vill veta mer så försöker jag svara på hans frågor.
roinek skrev:
hej
har aldrig kört nått annat än NTFS sen det kom, kört det sen NT 3.51 tidenn, så där ligger nog inte felet.
Utan ta poängen att du vet inte alltid det som man tror gällande om en fil e hel eller ej om man inte arbetar med den. Att bara rakt av kopiera till nytt media betyder inte att filen för den skull är hel om det sker nått på resans väg.
Så det är inte alls så säkert att bara för du har NTFS kan det aldrig bli ett enda fel, har mängder med exempel där NTFS gett upp med media, men det är helt klart väldigt mycket stabilare än FAT o FAT32 eller många Linuxsystem.
Roine