Annons

BackUp på HD

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Hej på er!
En liten fråga...

I datorn har jag:
1st 120gb till OP.
1st 160gb till bilder under behandling.

Externt kör jag:
1st 250gb FW disk till färdiga samt RAW original.
1st 250gb FW disk som ska backa upp disken ovan nämnd.

Då till problemet...

Hur gör jag en "spegling" gärna automatisk av dessa externa FW diskar?

Vill gärna slippa en massa problem med synkprog. mm. När jag lägger eller ändrar på den första disken så ska den andra bara "hänga med"

Mvh // Martin - som letat svar i forumet, utan framgång!

Om du kör med Windows XP finns en lösning beskriven på

http://en.wikibooks.org/wiki/
Firewire_Software_RAID_using_Oxford_911_and_Windows_XP

/Daniel

(Forumet trashar URL:en om jag försöker få den klickbar.)

Senast ändrad:
Jag har aldrig haft anledning att undersöka ditt önskemål så jag har ingen lösning. Men skicka mig gärna ett par fw-diskar så skall jag gärna undersöka det ;-)

Vad jag vill säga är att det inte är mycket till backup. Ok, det är bättre än att ha allt på en enda disk men så länge de är kopplade till datorn så kan t.ex. ett virus radera allt som finns på dem. Det skyddar inte heller mot brand eller stöld.

Bara så att du är medveten om det.

Jag antar att operativsystemet är Windows?

Investera hellre i en Linksys NLSU2. Nu tar den tyvärr inte FW diskar men väl USB. Dina diskar kanske har FW och USB?

Nå iallafall. Med en NSLU2 så kan du ställa in att disk 1 skall backas upp till disk2 vid bestämda tidsintervall.

Då kan du backa upp till disk2 dagligen och sen en gång varannan vecka backa upp disk2 till DVD eller rotera disk2, dvs byta disk i den. Det går om du har lös låda där du kan byta disk. Den roterade disken går då in i ett brandsäkert skåp alt. bankfack.

Netgear har en liknade lösning, "brödrosten"

http://netgear.com/products/details/SC101.php

Jag har en extern 250 gigare till min powerbook. En gång i veckan kör jag full backup på den o resten av dagarna endast förändringarna från gårdagens arbete. Funkar smidigt då den får jobba på natten. Så skulle jag göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto