Annons

Intern eller extern hårddisk (full HD, RAW)

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag måste få lite tips och råd (igen, haha!). Jag ska köpa en MBP som jag ska surfa på, redigera bilder och film i osv. Saken är nu den att jag funderar på vilket sätt jag BÄST lagrar mina bilder och filmer på.

Filmerna kommer att vara i full HD och bilderna i RAW-format, så de kommer att ta en del plats.

MBP 13'' har en 250 GB hårddisk som standard ihop med 4GB minne. Jag funderar då på om jag ska välja följande tillval: 500GB och 8GB! Någon menade att 4GB duger långt och länge och således gör 250GB. MEN min pappa är övertygad att den dagen jag behöver uppgradera i varje fall hårddisken så kommer det att kosta mer än vad det gör att välja det på en gång. (Ska givetvis fråga om priser på MacHuset).

Men så kommer min fundering nu då. Apple erbjuder just nu max 500GB intern hårddisk, kommer det att räcka? Jag kanske underskatta utrymmet tänker jag, men jag vill inte underskatta det utrymme full HD och RAW-bilder kan ta heller.

Kan det hända i framtiden att jag kanske behöver mer och att det kanske är smartare att jag istället satsa på externa hårddiskar? Nu menar jag inte för backup för det ska jag ha oavsett. Men är det bättre (ekonomiskt som för laptopen) att lagra allt externt eller ska jag satsa på interna delar? 1TB intern hårddisk kommer säkert en dag menar jag, men vad är bäst?
 
Kan det hända i framtiden att jag kanske behöver mer och att det kanske är smartare att jag istället satsa på externa hårddiskar? Nu menar jag inte för backup för det ska jag ha oavsett. Men är det bättre (ekonomiskt som för laptopen) att lagra allt externt eller ska jag satsa på interna delar?
Du har ju frågat samma sak förut och får förstås samma svar nu: Att uppgradera MBPs interna hårddisk från 250 GB till 500 GB kostar ungefär 1500 kr. För samma summa kan du få två externa hd på vardera 1000 GB. Eller två små, bärbara, usb-drivna externa hd på vardera 500 GB.

Och om ett år får du förmodligen dubbelt så mycket lagringsutrymme för samma summa.
 
Du har ju frågat samma sak förut och får förstås samma svar nu: Att uppgradera MBPs interna hårddisk från 250 GB till 500 GB kostar ungefär 1500 kr. För samma summa kan du få två externa hd på vardera 1000 GB. Eller två små, bärbara, usb-drivna externa hd på vardera 500 GB.

Och om ett år får du förmodligen dubbelt så mycket lagringsutrymme för samma summa.

Oj, ja, det skrev du visserligen. Men om man bortser från priset, vad är bäst? Kanske dum fråga och fråga mig inte hur jag tänker, men är en intern hårddisk mer påfrestande för datorn eller osäker än en extern hårddisk? För saken är ju annars den att en intern hårddisk är mycket mer bärbar och laptopen fungerar som "vanligt" och jag behöver bara externa hårddiskar som backup. Jag vet inte vad jag föredrar riktigt... :/

Visst, jag ska vara medveten om priset. Men jag undrar om jag ändå inte tycker att det är bättre att betala mer för att få det internt, om det nu fungerar lika bra...
 
Jag gissar att det blir problem med garantin men en ny WD Scorpion Blue 500 GB ligger på runt 600kr om man byter den själv.

Som jag skev i en annan tråd tycker jag att en extern disk (trådlöst eller sladd gör ingen skillnad) gör en bärbar dator inte så bärbar så jag skulle definitivt rekommendera en större intern sådan. Men 1500:- ... jösses ...
 
Jag måste få lite tips och råd (igen, haha!). Jag ska köpa en MBP som jag ska surfa på, redigera bilder och film i osv. Saken är nu den att jag funderar på vilket sätt jag BÄST lagrar mina bilder och filmer på.

Filmerna kommer att vara i full HD och bilderna i RAW-format, så de kommer att ta en del plats.

MBP 13'' har en 250 GB hårddisk som standard ihop med 4GB minne. Jag funderar då på om jag ska välja följande tillval: 500GB och 8GB! Någon menade att 4GB duger långt och länge och således gör 250GB. MEN min pappa är övertygad att den dagen jag behöver uppgradera i varje fall hårddisken så kommer det att kosta mer än vad det gör att välja det på en gång. (Ska givetvis fråga om priser på MacHuset).

Men så kommer min fundering nu då. Apple erbjuder just nu max 500GB intern hårddisk, kommer det att räcka? Jag kanske underskatta utrymmet tänker jag, men jag vill inte underskatta det utrymme full HD och RAW-bilder kan ta heller.

Kan det hända i framtiden att jag kanske behöver mer och att det kanske är smartare att jag istället satsa på externa hårddiskar? Nu menar jag inte för backup för det ska jag ha oavsett. Men är det bättre (ekonomiskt som för laptopen) att lagra allt externt eller ska jag satsa på interna delar? 1TB intern hårddisk kommer säkert en dag menar jag, men vad är bäst?

Det är jättelätt att uppgradera hårddisken i en MBP så det behöver inte bli dyrt om man väljer att göra det i efterhand. Minne är lätt det också så det hade jag väntat med eftersom 4GB modulerna (behövs två för att få 8GB i datorn) är rätt dyra i dagsläget. Priserna kommer med största sannolikhet att falla.

Som någon tidigare skrev så kommer det bli bättre med externa FW800 diskar för att redigera film då de kommer att vara snabbare/rappare än den interna. Det krävs förståss då att du köper externa som är byggda på 3,5" diskar och har eget powersupply. Detta kan säkert butiken hjälpa dig med.

M
 
Jag gissar att det blir problem med garantin men en ny WD Scorpion Blue 500 GB ligger på runt 600kr om man byter den själv.

Varför?

Som jag skev i en annan tråd tycker jag att en extern disk (trådlöst eller sladd gör ingen skillnad) gör en bärbar dator inte så bärbar så jag skulle definitivt rekommendera en större intern sådan. Men 1500:- ... jösses ...

Håller med dig... och ja, 1500 kanske låter mycket men jag ska redan punga ut över 10 000 för laptopen så det känns inte så mycket i sammahanget. Men det är klart, jämför man det separat blir det stor skillnad.
 
Det är jättelätt att uppgradera hårddisken i en MBP så det behöver inte bli dyrt om man väljer att göra det i efterhand. Minne är lätt det också så det hade jag väntat med eftersom 4GB modulerna (behövs två för att få 8GB i datorn) är rätt dyra i dagsläget. Priserna kommer med största sannolikhet att falla.

Det låter bra, vill helst inte köpa mer än vad jag behöver idag utan istället uppgradera mig när behovet kommer. Som du skriver kanske det blir billigare med tiden också så det känns faktiskt dumt att slänga på massa extta när det inte är aktuellt för stunden.

Som någon tidigare skrev så kommer det bli bättre med externa FW800 diskar för att redigera film då de kommer att vara snabbare/rappare än den interna. Det krävs förståss då att du köper externa som är byggda på 3,5" diskar och har eget powersupply. Detta kan säkert butiken hjälpa dig med.

M

Jaha... men hur mycket snabbare är det? Verkligen märkbart mycket snabbare? Vill ju helst slippa massa kringutrustning...
 
Tillverkarna är inte så förtjusta i att kunderna ska in och pilla i grejerna och sedan kräva att fel lagas på garantin. Vet man inte vad man gör kan man sabba vad som helst. Känslig elektronik kan förstöras bara genom att ta i den.

På vissa produkter sitter det små klisterlappar på utvalda ställen och garantin försvinner så fort du tar bort nån av dessa.
 
Tillverkarna är inte så förtjusta i att kunderna ska in och pilla i grejerna och sedan kräva att fel lagas på garantin. Vet man inte vad man gör kan man sabba vad som helst. Känslig elektronik kan förstöras bara genom att ta i den.

På vissa produkter sitter det små klisterlappar på utvalda ställen och garantin försvinner så fort du tar bort nån av dessa.

Ojoj, vilken tur då att jag aldrig tänkt tanken att själv öppna en laptop och pilla själv. Min pappa skulle säkert vilja men det får han inte. Jag personligen är fullkomligt oteknisk och på en ny dyr laptop får pappa inte ens använda den. Haha! Fast om jag bytar OS så tror jag att pappa inte ens vill använda den för att han är van med PC. ;)
 
Det är jättelätt att uppgradera hårddisken i en MBP så det behöver inte bli dyrt om man väljer att göra det i efterhand. Minne är lätt det också så det hade jag väntat med eftersom 4GB modulerna (behövs två för att få 8GB i datorn) är rätt dyra i dagsläget. Priserna kommer med största sannolikhet att falla.

Som någon tidigare skrev så kommer det bli bättre med externa FW800 diskar för att redigera film då de kommer att vara snabbare/rappare än den interna. Det krävs förståss då att du köper externa som är byggda på 3,5" diskar och har eget powersupply. Detta kan säkert butiken hjälpa dig med.

M

Nej, man måste inte använda sig av 3,5" för att få FW800. Det finns små, ett bra exempel som jag själv använder dagligen är LaCie rugged. USB2, FW400 och FW800 i en liten stöttålig orange ask.

Hastighetsmässigt finns det flera faktorer som måste beräknas innan man kan få en aning om hur mycket snabbare en FW800 är. I praktiken är den inte dubbelt så snabb som vissa kanske tror med tanke på den teoretiska hastigheten. Men visst är den snabbare än de övriga två.
Se även till att det är 7200rpm diskar och inte 5400rpm. Det ger lite mer hastighet, framförallt om man ska ge sig in i video-djungeln.

Vill ni ha ännu snabbare diskar så ska ni ta en titt på e-sata och USB3 som nyligen dykt upp, även för små externa diskar. Dock krävs det ju att datorn har de gränssnitten.
 
Tillverkarna är inte så förtjusta i att kunderna ska in och pilla i grejerna och sedan kräva att fel lagas på garantin. Vet man inte vad man gör kan man sabba vad som helst. Känslig elektronik kan förstöras bara genom att ta i den.

På vissa produkter sitter det små klisterlappar på utvalda ställen och garantin försvinner så fort du tar bort nån av dessa.

Vad jag vet så hävs inte garantin på de nya MBP om man byter minne eller hårddisk själv. Apple har t.o.m. instruktioner för hur man gör på deras hemsida.

Ang. intern vs extern hårddisk så är min rekommendation att köra på externa diskar för lagring. Har själv 250GB intern på min MBP och jag tycker det räcker gott och väl. Det är ju sällan man redigerar och håller på med hela sitt bildarkiv samtidigt. Sen är det bara att flytta över inaktuella bilder och filer till externa hårddiskar allt eftersom den interna fylls upp. Se till att ha kopior av allt på minst två ställen samtidigt. Min rekommendation är att ha en avsatt extern hårddisk där du har en time machine (alt. carbon copy cloner) backup av den interna hårddisken. Sen har du en extern raid 1 (speglade diskar) som du allt eftersom flyttar över dina filer till. En raid 1 lösning är helt enkelt två hårddiskar som speglas med samma innehåll, säkert och smidigt.

För övrigt om det är maximal prestanda du är ute efter så rekommenderar jag skarp en intern SSD hårddisk. Snabbar på datorn rätt rejält, dock är de rätt dyra i dagsläget. Det du skulle kunna göra är köpa din MBP i grundutförande och sen i framtiden uppgradera med minne och ev. en SSD hårddisk.

"just my 2 cents" som amerikanarna brukar säga...
 
1. Det är helt ok, och billigare att byta Macens hårddisk själv, det bryter inga garantier, dock måste man vara noga med att se att man får en hårddisk som faktiskt har en chipsats som passar, där kan din lokala Mackrängare hjälpa dig.

2. För minne gäller samma sak som ovan, helt ok, inga garantier bryts, man öppnar bara en liten lucka och petar in dom. Finns fina beskrivande guider på nätet för hur man gör sånt.

3. Backup då? Om jag vore du skulle jag definitivt satsa på minst en extern, hårddiskar går sönder och gör den det vill man inte bli av med alla sina bilder! Som det är nu har jag bilderna på laptopen, time capsule där jag backar upp allting med Time Machine som är inbyggt i OSX. Och på en extern usb-disk som är enkel att ha med sig.

En nätlagringstjänst som dropbox är bra också för dina viktigaste bilder.

Lycka till!
 
Vad jag vet så hävs inte garantin på de nya MBP om man byter minne eller hårddisk själv. Apple har t.o.m. instruktioner för hur man gör på deras hemsida.

Konstigt... Jag mailade MacHuset och fick svaret att om man gör det själv så bryter man mot garantin för att man öppnar upp datorn.

Ang. intern vs extern hårddisk så är min rekommendation att köra på externa diskar för lagring. Har själv 250GB intern på min MBP och jag tycker det räcker gott och väl. Det är ju sällan man redigerar och håller på med hela sitt bildarkiv samtidigt. Sen är det bara att flytta över inaktuella bilder och filer till externa hårddiskar allt eftersom den interna fylls upp. Se till att ha kopior av allt på minst två ställen samtidigt. Min rekommendation är att ha en avsatt extern hårddisk där du har en time machine (alt. carbon copy cloner) backup av den interna hårddisken. Sen har du en extern raid 1 (speglade diskar) som du allt eftersom flyttar över dina filer till. En raid 1 lösning är helt enkelt två hårddiskar som speglas med samma innehåll, säkert och smidigt.

Jaha, så du föredrar utöver backup-disk att jag har en ytterligare disk som jag lagra på dvs. jag lagra inte allt internt? Jag tycker det är smidigare med en intern HDD och om jag inte har krav på utrymme i datorn så funderar jag seriöst på överväga en iPad.

För övrigt om det är maximal prestanda du är ute efter så rekommenderar jag skarp en intern SSD hårddisk. Snabbar på datorn rätt rejält, dock är de rätt dyra i dagsläget. Det du skulle kunna göra är köpa din MBP i grundutförande och sen i framtiden uppgradera med minne och ev. en SSD hårddisk.

"just my 2 cents" som amerikanarna brukar säga...

Ja, det är det jag funderar på. Köpa "basic" och sen uppgradera mig vid behov.
 
1. Det är helt ok, och billigare att byta Macens hårddisk själv, det bryter inga garantier, dock måste man vara noga med att se att man får en hårddisk som faktiskt har en chipsats som passar, där kan din lokala Mackrängare hjälpa dig.

2. För minne gäller samma sak som ovan, helt ok, inga garantier bryts, man öppnar bara en liten lucka och petar in dom. Finns fina beskrivande guider på nätet för hur man gör sånt.

Tydligen bryter jag mot garatin när jag öppnar upp datorn själv. Enligt MacHuset som ändå inte borde vara helt okunniga, de är ju trots allt certifikerade av Apple...

3. Backup då? Om jag vore du skulle jag definitivt satsa på minst en extern, hårddiskar går sönder och gör den det vill man inte bli av med alla sina bilder! Som det är nu har jag bilderna på laptopen, time capsule där jag backar upp allting med Time Machine som är inbyggt i OSX. Och på en extern usb-disk som är enkel att ha med sig.

En nätlagringstjänst som dropbox är bra också för dina viktigaste bilder.

Lycka till!

Jag ska ha backupdisk(ar) och de är inte det jag grubblar på. Allt jag grubblar på är om jag ska lagra (alltså inget med backup att göra för det ska jag ha oavsett) internt eller externt. Vad är bäst rent prestandamässigt (troligen internt) och vad är billigast (troligen externt)?

Ställer mig också dessa frågor då jag är riktigt sugen på en iPad men den har ju inget utrymme att tala om. Däremot, om man nu ska köra externt, så är frågan om just det spelar roll.
 
Föresten kostar det, hos MacHuset, 400-500 kr exkl. det HDD kostar att uppgradera.

Jag tycker att du ska kolla med en annan Machandlare, det där MacHuset verkar mest vilja skinna folk på pengar. Ring direkt till Apple och hör vad dom säger om garantier och liknande. Det står ju tom i användarmanualen hur man gör, så det vore mycket märkligt om garantierna försvann. Jag tycker att det låter mer som att de försöker tjäna pengar på en ovetande, riktigt fult isf.

Vad gäller speeden så har du nog tänkt helt rätt när du tänker intern disk. Dock beror det på vilken disk det rör sig om. Och det kanske tom skulle bli snabbare om du körde bildbiblioteket på en extern FW800 disk. Men då är ju inte dom jättebilliga heller.
 
Jag tycker att du ska kolla med en annan Machandlare, det där MacHuset verkar mest vilja skinna folk på pengar. Ring direkt till Apple och hör vad dom säger om garantier och liknande. Det står ju tom i användarmanualen hur man gör, så det vore mycket märkligt om garantierna försvann. Jag tycker att det låter mer som att de försöker tjäna pengar på en ovetande, riktigt fult isf.

Tack för rådet! Det ska jag absolut göra då. Lite tråkigt då jag hade tänkt att köpa från dem. :( Det är ju samma pris så det var inte därför jag ville köpa hos MacHuset utan för att jag vill ha en lokalbutik att vända mig till. Om det stämmer att de gav mig felaktig information för att jag är novis så beställer jag hellre via Apple Store och använder deras service per telefon. Dessutom tänker jag meddela Apple om deras felaktiga information eftersom Apple certifikerat dem.

Föresten, är det svårt att byta det själv eller är manuellen väldig tydlig? Jag menar, jag är inte särskilt teknisk av mig. ^^ Fast min pappa är ju bättre men vill liksom inte göra det själv OM det faktiskt är svårt.

Vad gäller speeden så har du nog tänkt helt rätt när du tänker intern disk. Dock beror det på vilken disk det rör sig om. Och det kanske tom skulle bli snabbare om du körde bildbiblioteket på en extern FW800 disk. Men då är ju inte dom jättebilliga heller.

Ja, och då föredrar jag helt klart intern disk. Mycket mer praktiskt än externt. Backupdiskar måste dock vara externa för annars är det ju inga backup men backupdiskar behöver inte vara så snabba utan ska bara fungera som backup dvs. ifall något skulle hända med min dator. :)
 
Hallå, jag kikade lite mer på detta, och det var 13" unibody macbook pro du ville ha? Isf var det inte lika smidigt som på vanliga macbooken att byta hårddisk, så där kan mycket väl garantin ryka tyvärr. Detsamma gäller för minnen. Konstigt när det har varit så enkelt förut! Men det är väl för att den ska vara "unibody" och hålla bättre.

http://www.ifixit.com/Guide/Device/MacBook_Pro_13"_Unibody

Ber om ursäkt för att jag tidigare inlett dig på vilsevägar.
På 15" MBP är det betydligt lättare, då öppnar man bara en servicelucka och byter, minnet är dock lika hopplöst på den. Egentligen inte svårt, men säkerligen garantibrytande.

Sorry än en gång.
 
Hallå, jag kikade lite mer på detta, och det var 13" unibody macbook pro du ville ha? Isf var det inte lika smidigt som på vanliga macbooken att byta hårddisk, så där kan mycket väl garantin ryka tyvärr. Detsamma gäller för minnen. Konstigt när det har varit så enkelt förut! Men det är väl för att den ska vara "unibody" och hålla bättre.

http://www.ifixit.com/Guide/Device/MacBook_Pro_13"_Unibody

Ber om ursäkt för att jag tidigare inlett dig på vilsevägar.
På 15" MBP är det betydligt lättare, då öppnar man bara en servicelucka och byter, minnet är dock lika hopplöst på den. Egentligen inte svårt, men säkerligen garantibrytande.

Sorry än en gång.

Ojdå, hehe! Det är väl tur att du hade fel och inte MacHuset (vore ju skamligt med tanke på deras goda rykte).

MacBook Pro 13'' "unibody" är det den här? http://store.apple.com/se/configure/MC374S/A?mco=MTc0Njk3MzA

Vad tycker du, ska jag gör tillvalet 500GB eller uppgradera senare? Chansen finns ju att HDD minska i pris alternativ inte och det kostar mig 400-500 kr mer. Fast i dagsläget är jag inte i närheten av att fylla 250GB. Å andra sidan har jag ett litet projekt med skanna bilder (RAW-filer, HD-film är längre fram annars). Hm...

Jobbigt att inte veta vad som är bäst. 8GB minne tänker jag dock inte välja till, tror det ska mycket till för att jag ska behöva det.

Föresten måste jag beställa en extern hårddisk nu, duger denna? Jag vet att alla menar att vad som helst funkar men ändå... Den verkar tålig, bra. Däremot undrar jag, med tanke på att vissa rekommenderar stående modeller, blir denna lätt överhettad? En backupdisk ska väl inte vara på hela tiden, men vill ändå veta om den tål värme hyfsat bra.

Mina krav förutom att den ska vara sval är att den är kompakt och snygg samt tålig. Har visserligen funderat på FW och inte bara USB men hittar ingen billig, kompakt och tålig. Den här finns ju, snygg eller inte, men tålig. Däremot tycker jag att den var rätt dyr.
 
Det där är den jag pratade om ja, MacBook Pro 13" unibody.

Egentligen tror jag du kommer klara dig bra på 250GB, så länge du inte tänker ha en massa annat lagrat på den som filmer och liknande, det du får göra är ju att "tömma" bildbanken ibland och lägga över gamla arkiv bilder på andra diskar.

Har ingen koll på just den disken du länkade till från expert, lacie hade förut gott rykte men har väl varit både bra och dåliga på slutet vad jag vet, den senare vet jag dock att många har för att kunna släpa med sig överallt utan att riskera att man slår i den i nått och den går sönder.

Ska du bara ha den ståendes hemma kanske du hellre vill satsa på en nätverksdisk? Så slipper man koppla in och ur den hela tiden, själv har jag en av varje, då kan man ladda över till USB/FW disken om man är iväg på semester eller ute och sen när man kommer hem lägger man över allt på nätverksdisken också så har man dubbla backuper.

Hemmadisk utan nätverk
http://www.webhallen.com/hardvara/105948-western_digital_extern_hdd_elements_desktop_2.0_1tb

Själv har jag en sån här med mig
http://www.dustinhome.se/pd_5010332496.aspx

Smidig och inte så vassa kanter... :)
 
ANNONS