Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Tjeena,

Jag har letat lite i våra disk. men inte hittat något riktigt bra.

Idag har jag två interna diskar:
1/ Operativ, Program etc.
2/ Mina bilder

Nu har jag skaffat en extern disk, dock inte en maxtor med backup knapp...

Jag vill ha en bra backup lösning, en spegling av disken med mina bilder.
Kraven är att det ska vara smidigt samt att det ska vara ett gratisprog.

Vilka alternativ har jag?
Vill ju bara ha en spegling av en disk...

Tacksam för hjälp // Martin

Under Windows?

Vad du behöver och vill ha är SyncBack Freeware.
http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html (länken till nedladdning av gratisversion, INTE trial-versionen, ligger långt nere till höger på sidan).

Suveränt program som kan göra incremental backups på valfria bibliotek till annan enhet, antingen när man själv vill eller tidsinställt på ex varje natt.

Jag använder det på flera servers för att hantera backuper av strömmande video till extern disk och det har varit helt klockrent.

Jag använder en portabel hårddisk som jag synkroniserar med min fasta hårddisk.

Eftersom jag synkroniserar så är det enkelt att uppdatera "backupen" som samtidigt fungerar som en normal hårddisk, läsning/skrivning etc.

Använder Windows Commander för att synkronisera med.
Kan synkronisera hel hårddisk, bibliotek eller enstaka filer. Programmet känner av vilket fil som är aktuell.Commander

Är man ute efter synkroniseringsprogram finns även Unison. För stora filmängder tar det väl en liten stund. Det är GPL.

Fördelen med Unison är att det inte bara synkroniserar lokalt utan kan även synkronisera över nätverksförbindelser och stödjer flera plattformar. Själv använder jag Unison för att synka mina arbetsfiler och profildata (bokmärken, adressbook etc) mellan Windows, Mac OSX och Linux-miljöer över SSH. Finns både grafisk och textbaserad klient. Man sätter upp olika profiler med inställningar beroende på vad man vill synka och med vem. Väldigt kompetent men tar en stund att sätta sig in i alla finesserna.

ANNONS
Götaplatsens Foto