Annons

Backup på nyckelord!???

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Man (läs jag) lägger ner en del jobb på att sortera mina bilder i den mening med att jag ger dem nyckelord i anslutning till att de laddas ner till datorn och gör backup.

Jag använder mig av PS CS2 och programmet "Bridge" för detta endamål. Nu till min fråga:

- Följer mina nyckelord med bilderna när jag sparar ner dem på min backup-HD? Dvs. om min dator kraschar och jag måste byta HD och sedan kopierar tillbaks mina bilder finns då allt mitt jobb med nyckelord kvar så jag slipper göra om allt?

Om inte:
1.) Var lagras dessa data och givetvis också kopplingen till rätt bild/sökväg?

2.) Funkar det att kopiera filen/filerna där detta lagras (se fråga 1) och efter nyinstallation kopiera tillbaks dem till samma plats och få kopplingarna mellan nyckelorden och bilderna att funka?

Min avsikt är, solklar gissar jag, att slippa behöva göra om jobb!

Mvh!
// Niklas

Ja, de finns kvar.Åtminstone är det så med CS3/BridgeCS3 som jag använder. Allt, stjärnor, färgmärkning och egna kommentarer och texte finns på bilderna på mina backuphårddiskar.

vaktmästaren skrev:
Ja, de finns kvar.Åtminstone är det så med CS3/BridgeCS3 som jag använder. Allt, stjärnor, färgmärkning och egna kommentarer och texte finns på bilderna på mina backuphårddiskar.

OK, kanon!

Du har testat även på en annan dator så inte länkarna till de bilder du har på din stationära HD visar data för de lokalt lagrade bilderna i stället för tex. din backup-HD?

Ursäkta min misstänksamhet men eftersom jag inte vet hur du har testat så tänker jag på ev. möjligheter där det kanske blir fel. Så som om länkarna mellan nyckelorden/färgmarkering mm. är kopplade till bild med samma filnamn som du tittar på MEN som är lokalt lagrad!

Hoppas du förstår min tanke!?

Mvh!
// Niklas

Hej
Jag förstår hur du menar, men nej, jag har inte testat backuperna på annan dator beroende på att jag inte har tillgång till någon sådan. Det jag har testat är att kolla bilderna direkt från någon av backuperna och då finns all informationen där.
Men jag har testat det direkt efter uppstart för att inte eventuell cachad information skulle "ställa till det" och infon finns kvar.

Dessutom kan jag tillägga att även om jag tagit bort bilder från den datorns hårddisk så finns infon kvar på backupernas bilder.

Vad händer då om informationen lagras i någon tabell/databas kopplad till programmet/installationen av Bridge och katalogstrukturen på bakup-HD:n är lika dan som på den HD Bridge är installerad på/kopplad till (varför skulle man förändra den å andra sidan?)?

OM så är fallet försvinner informationen den dagen Bridge antingen avinstalleras eller hårddisken kraschar!

Hmm, jag får väl se om jag kan testa på någon kompis dator och helt enkelt ta med mig den externa HD som jag använder som backup (förutom CD-skivorna). Mitt dilemma kvarstår dock OM informationen INTE följer med bilderna. Fast jag får väl återkomma i så fall igen!

Tack för snabbt svar!

Mvh!
// Niklas

Kan man inte säga som så att OM inte den fullständiga informationen lagras även på backupen, ja då är det ingen "riktig" backup?
Sedan beror det kanske på hur man gör backupen. För egen del så kopierar jag rubbet vid varje backuptagning, t.ex. hela mappen "mina bilder".

Om jag minns rätt så förhåller det sig så här.

I de fall bridge kan implementera nyckelorden direkt i filen så gör den det. Den lägger då till nyckelorden i metadatat och följdaktligen följer dessa med vid en backup. Funkar t ex på jpg och vissa raw-format.

I de fall bridge inte kan modifiera metadatat så läggs en xmp-fil till bredvid den vanliga filen. En så kallad sidekick. Detta sker t ex på en del rawfiler eller om filerna av någon anledning skulle vara låsta. Då lagras datat i sidekicken och då beror det på hur backupen görs om dessa kommer med eller inte. Ett alternativ till detta är att bridge har en central databas med all info men det använder inte jag så jag vet inte så mycket mer om det.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Om jag minns rätt så förhåller det sig så här.

I de fall bridge kan implementera nyckelorden direkt i filen så gör den det. Den lägger då till nyckelorden i metadatat och följdaktligen följer dessa med vid en backup. Funkar t ex på jpg och vissa raw-format.

I de fall bridge inte kan modifiera metadatat så läggs en xmp-fil till bredvid den vanliga filen. En så kallad sidekick. Detta sker t ex på en del rawfiler eller om filerna av någon anledning skulle vara låsta. Då lagras datat i sidekicken och då beror det på hur backupen görs om dessa kommer med eller inte. Ett alternativ till detta är att bridge har en central databas med all info men det använder inte jag så jag vet inte så mycket mer om det.

Mvh
Maverick

OK, detta ger ju svaret på min fråga fullt ut, åt minstånde för mig, enär Bridge inte behöver skapa en xmp-fil för mina RAW-filer vilket då skulle innebära att nyckelorden mm. "bakas in" i metadata som följer med filen! Kanon, precis vad jag ville höra!

För övrigt gör jag "bara" en kopia till min externa HD på kompletta mappar när jag har förändrat något. Och utöver detta bränns en CD-skiva utifrån originalfilerna. Så förhoppningsvis är jag sfe! :)

Tack för ett utförligt svar!

Mvh!
// Niklas

Precis, fast kolla bara så att det verkligen är ett raw-format som bridge kan skriva i. Till Nikons NEF för D200 t ex så fungerar det inte.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Precis, fast kolla bara så att det verkligen är ett raw-format som bridge kan skriva i. Till Nikons NEF för D200 t ex så fungerar det inte.

Mvh
Maverick

Japp, skall dubbelkolla ändå! Det är så lite jobb jämfört med om min backup är ofullständig ändå!

Fotar med Caonon så det kanske funkar för mig!?

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto