Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara negativa inlägg om egna märket

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
I den underhållande vs tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1628057#post1628057 som spårade ur som vanligt kläcktes idén av Bengt Fröberg att starta en VS tråd där man enbart får kritisera egna märket. Någon sådan tråd såg inte jag men jag tyckte idén var strålande. Får se om det funkar eller om det bara blir tyst.

Så jag startar en sådan tråd och reglerna är enkla:

- Du får bara skriva negativt om egna märket.

- Du får bara skriva positivt om övriga märken.

-----

Jag börjar:

Nikons menyknapp är värdelös. Nikon borde byta till något som liknar Canons hjul som tillåter snabba bläddringar utan risk för feltryck på diagonalen.
 
hahah rolig tråd:)

då skulle jag säga att canon har många fula objektiv
och att nikon har snygg design på sina kameror :)
 
Jag tycker att det är bedrövligt av snål-Canon att inte skicka med motljusskydd till alla objektiv! En ynka plastbit tar de sen rejält betalt för. Dåligt!
 
Blixt-releaseknappen på D700 (och 300, 300s osv osv) är klart korkat konstruerad. Eftersom den är rent mekanisk så är det allt för lätt att något trycker emot den och fäller ut blixten i väskan varvid den ofelbart trasslar in sig i en kamerarem eller något annat.
 
En riktigt dålig sak med Contax är att dom inte finns längre. Fy Contax!
En bra sak med Canon är deras objektivfattning som gör det möjligt att använda alla möjliga objektiv, bara man skaffar en adapter.
 
När Canon äntligen kom sig för att få till auto ISO i läget M glömde de bort att ordna så att man kan göra någon sorts exponeringskompensation.

När Canon äntligen fick till blixtstyrning med den inbyggda blixten (7D) gjorde de ett fel, som gör att det i många tidiga kameror inte fungerar som det ska, och sedan ovanpå detta hoppas de bara att användarna inte ska upptäcka felet, så det slipper ta något ansvar för det.

När de införde spot-AF i 1D Mark IV blev det på ett sådant sätt att det bara går att utnyttja med några få dyra superobjektiv.

Till 40D saknas AF-ON på batterigreppet. Det rättades till på 7D, men det finns fortfarande inte någon joystick man kan komma åt på ett bra sätt, när man håller kameran i porträttformat. Det försökte de fixa med 60D, men är det verkligen någon som tycker den lösningen är vettig att pillra på? Jag har försökt, men tycker den är nästan lika klabbig som på en G11.

Varför ska det vara så hopplöst segt för Canon att fixa fler inställningsmöjligheter för Auto ISO?

Varför ska det vara så omöjligt att fixa en knapp som kan programmeras till spegellåsning, när det nu finns folk som vill ha det?
 
Nikons metod att limma fast gummiklädseln på deras hus är ju ett j-la skämt!

Skickat från androidtelefon via Tapatalk Pro
 
Jag tycker att det är bedrövligt av snål-Canon att inte skicka med motljusskydd till alla objektiv! En ynka plastbit tar de sen rejält betalt för. Dåligt!


Köper man en Sony NEX5 med `kit-optiken´ 18-55 får man visligen med ett motljusskydd men inget huslock eller objektivskydd. Innebär att man inte kan transportera kameran i två delar dåden inte precis är i fickformat.
 
I den underhållande vs tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1628057#post1628057 som spårade ur som vanligt kläcktes idén av Bengt Fröberg att starta en VS tråd där man enbart får kritisera egna märket. Någon sådan tråd såg inte jag men jag tyckte idén var strålande. Får se om det funkar eller om det bara blir tyst.

Så jag startar en sådan tråd och reglerna är enkla:

- Du får bara skriva negativt om egna märket.

- Du får bara skriva positivt om övriga märken.

-----

Jag börjar:

Nikons menyknapp är värdelös. Nikon borde byta till något som liknar Canons hjul som tillåter snabba bläddringar utan risk för feltryck på diagonalen.

Jag har hört fotohandlare anklaga fotosidan.se för att vara en "gnällsida". Det verkar vara rätt.
 
Sony A700

Har två fel...

1) Det är alldeles för lätt att ändra inställningar oavsiktligt när kameran hanteras. Det borde finnas någon form av låsning på rattar o menyinställningar.

2) Bilderna blir för bra, det är nästan omöjligt att välja bort bilder när man varit ute en sväng med kameran.
 
Min Nikon D700 har universums slakaste joystick knapp, länge leve Canonhjulet!
jag tror Farfars Lem är styvare....
 
Min gamla 5d har också det problemet. Det enda man kan knapplåsa är batterigreppet och det bakre inmatningsljulet vilket inte behövs och bara leder till svordomar när man gjort det av misstag. Däremot skulle de gärna få lägga till en programmerbar knapplåsfunktion där man som användare kan speca vad som skall knapplåsas. Vilket lyft när man fotar med tjocka handskar. För mig är programväljaren(fingrar) och "Meny" knappen (näsan) de stora problemen.
 
en till sak som suger getpung på d700 är att om man inte har stora batteriet så måste ett sitta i orginalfacket och man måste pilla bort hela greppet för att kunna ta ut det och ladda...
-och det går inte ha en systemkamera utan ett grepp, det är för kvinnor och barn och "män" med mjuka handleder...
 
Nikon SB800 har ett menysystem för trimmade astronauter.
Nikon SB900 brinner upp efter en stunds användning.

Lasolite Cubelite modell större kan bara vikas ihop av tekniskt kunniga brottare.

Canon har bra förvalsinställningar och inbyggt vattenpass i två led.
 
Konica/Minolta för att dom köptes upp av Sony....KM7D för att den vid långa exponeringar visar "heta pixlar". Gummi greppen lossnar från kameran när det "oäkta" gummit sväller (sitter med dubbelhäftande tejp)
Sony för att dom tar sådan tid på sig för att ersätta a700.
 
ANNONS