Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara perfekta leenden med teknik från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är nästa steg?

Kanske en kamera som ställs ut i skogen och tar bilder på fåglar som man på förhand bestämt och som kameran kan identifiera

eller ????

Larvigt... Det kommer nog att bli en flopp om det kommer... Kan inte tänka mig att folk vill ha en kamera som fotar när folk ler o inte blundar, eller?

Det började med autofokus. Sen har det bara gått utför. :)

(Ja, jag menar lite allvar. Autofokus är säkert väldigt bra till sport och för synskadade. Men när jag prövade en Dynax 60 några månader i våras tog det mycket längre tid att låsa autofokuset på rätt ställe. Det tar en eller två sekunder att fokusera själv. Alla dessa blinkande dioder i sökaren bara irriterade.)

Erik Petersson skrev:

(Ja, jag menar lite allvar. Autofokus är säkert väldigt bra till sport och för synskadade [...].
"Till sport och för synskadade"? Haha, mycket skall man höra innan öronen trillar av... Ett tips är ju att prova en kamera med "riktig" AF innan du skriver sådana här dumheter (du sa ju trots allt att du menade "lite allvar"). 1-2s är en evighet vid t.ex. fotografering av djur...

Erik Petersson skrev:

(Ja, jag menar lite allvar. Autofokus är säkert väldigt bra till sport och för synskadade. Men när jag prövade en Dynax 60 några månader i våras tog det mycket längre tid att låsa autofokuset på rätt ställe. Det tar en eller två sekunder att fokusera själv. Alla dessa blinkande dioder i sökaren bara irriterade.)
Intressant tanke. En av huvudanledningarna till att jag inte gillade min compact kamera (Nikon Coolpix995) var just fokuseringen. Även i manuel fokus får man trycka på en knapp som elektroniskt ändrar fokus.
Det märkliga är dock att nu, när jag kör endast med DSLR kamera (D70) använder jag autofokus. Inte ofta ställer jag in manuel fokus, men då glömmer jag ställa den tillbaka till auto. Det är den nya teknikens förbannelse.
För många år sedan tog jag mindre oskarpa bilder med kameror utan autofokus.
Just i förgår testade jag AF-C, kontra AF-S med min D70 på barnfoto. Jag fick ett antal oskarpa bilder. Dum fotograf, tänkte jag.
Autofokus skall man trots allt inde underskattas.
/Fred

Ja, ok, jag tar tillbaka. Autofokus passar inte just mig. I vart fall inte den autofokus jag har provat. Skrev väl av mig mitt missnöje med Dynax 60 utan att tänka efter.

vänligen
Erik

Det var ju för väl att det var så du menade... :)

Vet inte om du testat, men AF:en på t.ex. en D2x är RUSKIGT snabb och exakt...

Fred H skrev:
Det märkliga är dock att nu, när jag kör endast med DSLR kamera (D70) använder jag autofokus.
/Fred

Med tanke på dessa kamerors förkrympta sökare så drar man sig också för att använda MF. Själv så använder jag oftast AF men om jag har tid på mig (ex. vid stativkörning) så blir det MF, enklare att köra så än att byta fokuspunkt eller rikta om & låsa (om man kör mittpunkt)...

//Larsa

Landskapsfoto och vissa statiska makro är områdena med MF för mig. Vissa porträtt är också bra, men inte barnfoto :)
Just vid barnfoto kan vara AF-C motiverat, tycker jag.
/Fred

Erik Petersson skrev:

Prova en kamera och objektiv av hög klass så märker du att de där två sekundrarna är nere på några milisekunder, rakt i ögat på t ex fågeln eller vad du fokuserar på.

Erik Petersson skrev:

Nja... men jag håller med om att det var en skönare känsla att fokusera manuellt med snittbild och microprisma.

Å jag som trodde att folk alltid sprack upp i stora leenden när de såg att fotografen hade en Canon..

Men allvarligt talat, är inte den här leende-tekniken ett exempel på vad som inom bilindustrin kallas "koncept cars"? Alltså teknik som visar vad man kan, men inte alltid tänkt att omsättas i serieproduktion.

Det är konstigt förresten att tekniken kommer med digitalkamerorna, logiskt sett borde den ha kommit för länge sen med de filmbaserade kamerorna.
Här på FS har vi ju alltid fått höra att man kan ta så mycket bilder med en digitalkamera. Att just ta ordentligt med bilder har för mig varit metoden för att få bilder med leende och seende personer.

Tycka vad man vill om detta men vilken tid det kan komma att ta om man ska ta ett gruppfoto om det ska fungera som Canon säger.

Saxat ur kamera & bild:

"Canon vill hjälpa till att fånga leendena med en teknik kallas Smile shot som läser av ansiktena i bilden och tar bilden när alla ler."

Om en surar så är det ju kört! :)

//Larsa

De flesta verkar klaga men det brukar vara så med ny teknik. Hur skönt hade det inte varit slippa ta om bilder bara för att någon blinkar till...
Kan hålla med om dock att det hade varit bättre om man hellre hade satsat på bättre bildkvalitet istället för prishöjande finesser,men efterfrågan på marknaden är tyvärr inte sådan. Bara snegla lite på megapixel jakten.

Mvh Hebbe

ANNONS
Götaplatsens Foto