Annons

Batteri som fasnat i blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Hur får jag bort ett batteri som fastnat i en speedlite 580EX II? Kan inte se om det svält eller om det är något läckage 20240211_122522.jpgunder.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det krävs nog tyvärr en hel del våld att få ut den. Batterisyran har nog smält plasten så att dom sitter ihop en hel del. Har batterisyran dessutom runnit ut på kretskortet är det tack och adjö. Batteriet sitter förmodligen fast både på väggen och i botten.

Använd handskar och skyddsglasögon när du försöker få loss det.

Om du får loss det, se till att skrapa rent kontakten i botten ordentligt efteråt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Du kan ta en stark tråd, typ pianotråd, och med en tång bockar du till en liten krok. Med lite tur kan du få in kroken under batteriet och dra ut det.
Har batteriet läckt kan du kanske ta en gammal tandborste och först borsta ur torrt och sedan med fuktig tandborste som tvättas ur ofta. Skyddsglasögon eller visir är bra att använda.
 

CanonOlle

Aktiv medlem
Borra hål - sätt en träskruv i - dra ut - tvätta med bommullspinne och ättika - torka ur. Förhoppningsvis slipper du att ta isär och rengöra.
 

lonian

Aktiv medlem
Har hänt mig nu två gånger att batterier blivit dålig i blixtar. Första gången får jag skylla mig själv då jag lämnat batteriluckan öppen men batterier kvar i blixten.

Rengjorde alla ytor med ättiksprit.

Numera plockar jag alltid ut batterierna efter användning då det kan dröja månader innan nästa användning.

Hoppas det löser sig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har aldrig råkat ut för läckande batterier i mina blixtar men jag använder bara laddningsbara. De sitter i flera månader ibland om jag inte behöver ta fram blixten. De här IKEA batterierna är både billiga och bra och självurladdar inte märkbart. Märkligt att alkaliska märkesbatterier inte är läcksäkra år 2024, men det är väl en sån där överenskommelse inom industrin att det får inte vara för bra.
 

Erik X

Aktiv medlem
""det är väl en sån där överenskommelse inom industrin att det får inte vara för bra. ""
Knappast, snarare en följd av kostnadspress och att konsumenterna vill ha hög kapacitet. Sånt säljer, till skillnad från läcksäkerhet som kräver extra lager i höljet och därmed mindre aktivt material.
NiMH ska väl normalt inte kunna läcka men jag lämnar inte heller sådana i kvar mina blixtar. Klen tröst när ett alkaliskt sitter fast.
Batterisyra löser inte upp plast som det påstods ovan. Ytbehandlingen på anslutningsblecken kan dock ha korroderat bort. Det brukar bli svårt att få bra kontakt även om man rengör dem efter bästa förmåga.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
NiMH kan läcka, har hänt mig flera gånger. Som tur är har det dock aldrig hänt i fotoutrustning än så länge.
 

Mikaelo67

Medlem
Jag har haft otaliga problem med läckande batterier av just märket Duracell. Numera använder jag bara Energizer. Hittills har jag inte haft problem med det märket.
 

ztenlund

Aktiv medlem
NiMH kan läcka, har hänt mig flera gånger. Som tur är har det dock aldrig hänt i fotoutrustning än så länge.
Det har aldrig hänt att jag råkat ut för ett NiMh som läckt. Alkaliska däremot*, och en gång på 90-talet några stora brunsten (C eller D) som följde med en ficklampa jag fick någonstans ifrån. Då var det inte torra eller relativt torra rester som alkaliska brukar vara när man upptäcker det, utan det var ren simbassäng. Den stod med lampan nedåt och det hade runnit ned dit så att det skvalpade runt bakom "glaset".

*SIlveroxid en gång också med ett helt urladdad knappcell.

Red: saknade ord
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Jag har haft flera grön/silvriga IKEA-batterier NiMH batterier som läckt. Det som kommer ur dom är mer pulver än rinnande, men det etsar fast batteriet i metall och plast precis lika illa.
 
ANNONS