Annons

Batteri till Minolta SRT101b

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej

Har en Minolta SRT101b vars batteri tydligen tagit slut mitt i allt. Jag undrar om någon av er vet någon svensk försäljare med ett batteri av typen "Kodak KA 625" i sortimentet? Eller ett motsvarande?

Tacksam för svar.

Några andra beteckningar för samma batteri av knappcellstyp:

625 Coin Cell Battery 1.5 volts, alkaline, 185 mAh, Height - 6.1 mm, Diameter - 15.5 mm, Weight: 3.3 grams,
Cross reference to: Eveready - EPX 625 G, Ray-O-Vac - R 625, Kodak - KA 625, IEC - LR 9

Hos teknikmagasinet finns detta batteri

Batteriet ska vara 1,35 V inte 1,5 V! Men den sorten (kvicksilver) tillverkas inte längre.

Hur kameran mäter ljuset med ersättningsbatteriet på 1,5V vet jag inte. Men allt annat fungerar på kameran utan batteri. Den är ju mekanisk i alla funktioner inkl slutaren.

Kan vara bättre att skaffa zinkluftbatterier på 1,4V från Clas Olsson. De har kortare livslängd, så köp en bigpack.

Jag gissar att ljusmätaren kommer att mäta fel, men den kan kalibreras med hjälp av en annan kamera som ställs in för önskat ISO-tal.

Mät med referenskameran fram ljuset reflekterat i en yta och ställ och läs av kamerans föreslagna värden. Ställ på Minoltan in samma värden och kalibrera med ISO-ratten tills samma vrde uppnås. Repetera detta för flera andra ISO-värden, 100,400,800 och 1600 som är de vanligast förekommande på filmburkarna. Notera hur respektive känslighetsvärde ska ställas in på ISO-ratten. Nu kommer kameran visa rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto