Jag har en K100D som jag köpte begagnad, med kameran följde uppladdningsbara litiumbatterier som jag använde inledningsvis innan jag fick veta att Pentax inte rekommenderar dem. De ger rätt mycket högre spänning, det har gått flera trådar här på FS om det.
Det blir en väldig fart på autofokus med de här litiumbatterierna och jag misstänker att det kan bli för stora påkänningar på mekaniken i både kameran och objektivet. Likaså kan det kanske allmänt bli lite för hög spänning för elektronik och blixt.
Jag provade med de uppladdnigsbara batteriaer jag hade men det funkade inte bra. Lösningaen blev Varta Power Accu 2700 mAh. Vid ett tillfälle tog jag omkring 500 bilder med en sådan sats, dock med ett manuellt fokuserat objektiv. De här funkar bra, jag har två satser, vilket jag anser vara minimum, till alla mina kameror.
I höstas köpte jag en omgång (4 st) Varta Ready 2 Use 2100 mAh. Såvitt jag förstår är det här sådana som har låg självurladdning.
Alla här nämnda batterier är köpta på Clas Ohlson.
För att kunna dra nytta av de här fordras absolut en laddare som laddar varje batteri separat. Kallas ibland att laddaren har separata kanaler för varje batteri. Sådana kan ladda ett batteri om så behövs. Andra, enklare laddare, måste ladda batterierna två och två.
Den laddare jag använder heter Duracell (!!) 1Hr Charger och kan även ladda AAA-batterier och den tar fyra batterier i taget. De här batterierna jag nämner ovan tar dock vanligen lite längre tid än en timma och batterierna blir rätt varma, men verkar inte ta skada än i alla fall.
Den här laddaren är en rätt stor klump med ventilationsöppningar både här och där och har en separat nätdel.
Sedan jag började använda den här laddaren har mina andra laddningsbara batterier som används till en äldre kamera och en del annat, piggnat till påtagligt, och håller igång mycket längre än tidigare. Några av dem är omkring 5 år gamla men funkar mycket bra fortfarande.