Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp eller 85/1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med batterigrepp är en smaksak, jag har inget till min 20D och vill inte ha något. Känner att jag uppskattar smidigheten med att inte ha det och det går utmärkt att ta bilder på högkant ändå.
Dock skulle jag inte vilja vara utan min 85 1,8.

Objektivet är mitt självklara val. Jag har ännu inte insett vad batterigreppet medför för finess förutom när bilderna uteslutande tas i stående format. Jag skulle i vilket fall som helst prioritera ett bra objektiv före ett batterigrepp. 85:an är bra.

Visst blir kameran mindre smidig med batterigrepp (större, tyngre) men det är också enda nackdelen. I övrigt är det bara fördelar. Stabilitet, höjdavtryck, två batterier och...kameran blir SKÖNARE helt enkelt, men visst går det "bra" att plåta utan grepp med.
Vill man ha en "smidig" kamera är ändå en 20D fel val. Då är det en Ixus man ska ha.

Linmajon skrev:
I övrigt är det bara fördelar.
Inte bara. Det blir också en sämre stativkamera med större hävstång och förskjuten tyngdpunkt. Med lättare stativ kan det vara i princip omöjligt att få en skarp vertikalbild på vissa slutartider om man har grepp monterat.

Jojo, det går nog att hitta fel om man letar, men att kameran blir bra skön kan nog de flesta hålla med om.
Har man ett objektiv med stativgänga blir det också bättre stabilitet med greppet, om stativet används.

Tackar så mycket för alla svar!

Jobbigt bara att ni inte alla kan enas om samma sak. :p

Att skaffa 50mm:are istället tror jag inte jag vill. Jag har haft en 50/1.8 som jag sålt med min 300D precis, och jag föredrar ofta lite mer tele faktiskt....till det mesta. Och med 40mm på 17-40/4 så kommer jag nära nog 50mm ändå, när jag väl vill ha det.

Just nu känns det lite som att en 85/1.8 får gå före batterigrepp för nu....men batterigrepp är något jag absolut vill ha, så det blir väl bara lite senare isf. Det är ju just det med ljusstyrka och det enormt korta skärpedjupet som jag vill ha...

Om man prioriterar bilden före ergonomin gör förstås ett objektiv mer för bilden än ett batterigrepp. Alltså kan det vara vettigt att köpa objektvet först, men glöm inte att spara till batterigreppet... :)

Konsulterade med min far...fick nämligen i födelsedagspresent att han hjälper till med att betala min 30D...så nu är en 30D, 2GB SanDisk Extreme III, två extra batterier, batterigrepp, handlovsrem samt ett Pol-filter till min 70-200 beställt. =)

Jag ska känna på det en stund så, och sedan överväga om det är en 85/1.8 eller något annat jag främst behöver som ljusstark glugg.

Känns mycket skoj detta!

ANNONS
Götaplatsens Foto