Annons

Batteritiden stämmer inte med Canon BG-E2

Produkter
(logga in för att koppla)
Liax skrev:
Men faktum är att jag egentligen inte drog så förbannat hårt trots allt, har väl starka nypor kanske. Det är dessutom första gången jag lyckats ta sönder en kamerapryl sedan jag köpte min första kamera för snart 20 år sedan.

Klart det ska hålla för att man skruvar åt det rejält med fingerkraft! Jag har kanske också starka nypor, men det står ingenstans att man bara ska skruva lätt på ratten.

/Pontus

Pongu skrev:
Klart det ska hålla för att man skruvar åt det rejält med fingerkraft! Jag har kanske också starka nypor, men det står ingenstans att man bara ska skruva lätt på ratten.

/Pontus

Man skruvar tills det sitter som det ska...man skruvar inte lätt och man skruvar inte får hårt...förstår inte att det skulle vara ett problem att känna när det är för lätt eller för hårt.

[Edit]
Skruva åt hårt med fingerkraft kan knappast räknas som att ta i för kung och fosterland...

Kakelgasten skrev:
Man skruvar tills det sitter som det ska...man skruvar inte lätt och man skruvar inte får hårt...förstår inte att det skulle vara ett problem att känna när det är för lätt eller för hårt.

Om man misstänker att greppet glappar eftersom batteritiden inte visas som den ska och kameran känns instabil på stativ, är det ju frestande att skruva lite till. Man kan ju inte automatiskt förutsätta att det är byggt instabilt och att det är fel på kretskortet. Är det så ruskigt dålig kvalitet för de ju varna för att skruva för hårt i manualen, för att det ska gälla som oaktsamhet och inte gå på garantin.

/Pontus

Pongu skrev:
Om man misstänker att greppet glappar eftersom batteritiden inte visas som den ska och kameran känns instabil på stativ, är det ju frestande att skruva lite till. Man kan ju inte automatiskt förutsätta att det är byggt instabilt och att det är fel på kretskortet. Är det så ruskigt dålig kvalitet för de ju varna för att skruva för hårt i manualen, för att det ska gälla som oaktsamhet och inte gå på garantin.

/Pontus

Återigen...det är inget problem att känna när det tar stop...efter att det tar stop så finns det inget läge där man kan "segdra" det ytterliggare...

Kakelgasten skrev:
Återigen...det är inget problem att känna när det tar stop...efter att det tar stop så finns det inget läge där man kan "segdra" det ytterliggare...

Ibland fattas det någon millimeter efter att det "tagit stopp" för att saker ska låsa helt. När det "tar stopp" och greppet fortfarande inte sitter stabilt på kameran undrar man ju såklart.

Nåja, nog diskuterat. Lite dum känner man ju sig men det skulle inte hänt om 1) kvaliteten varit av någotsånär vettig nivå, 2) om greppet hade suttit som en smäck när man vridit åt lagom 3) om de hade byggt betterigreppet med fungerande kretskort från början.

/Pontus

Pongu skrev:
Ibland fattas det någon millimeter efter att det "tagit stopp" för att saker ska låsa helt. När det "tar stopp" och greppet fortfarande inte sitter stabilt på kameran undrar man ju såklart.

Nåja, nog diskuterat. Lite dum känner man ju sig men det skulle inte hänt om 1) kvaliteten varit av någotsånär vettig nivå, 2) om greppet hade suttit som en smäck när man vridit åt lagom 3) om de hade byggt betterigreppet med fungerande kretskort från början.

/Pontus

Absolut...med tanke på att Canon byggt BG till tidigare modeller så undrar man om dessa oxå är av samma dåliga kvalitét?...om inte...så är det snudd på skandal att bygga ett så dåligt BG där så "många" har haft problem med det.

Kakelgasten skrev:

[Edit]
Skruva åt hårt med fingerkraft kan knappast räknas som att ta i för kung och fosterland...

Jag har som sagt aldrig lyckats ta sönder någon kamerapryl under mina 20 år som kameraägare. Tycker faktiskt att en spännanordning ska tåla en del kraft utan att gå sönder. Naturligtvis inte övervåld, men den ska fanimej klara av att spännas mellan tummen och pekfingret tills batterigreppet sitter fast ordentligt.

Har föresten en gammal Pentax MX från 1977 med winder. Där är åtdragningsrattarna så små att du omöjligen (anser jag) kan dra åt för hårt med enbart fingerkraft. Men så är prylarna hela och fullt fungerande efter 28 år också.

Nåväl, gjort är gjort och nu sitter skiten där det sitter. Får väl låta det sitta kvar helt enkelt även om man säkert kan få bort det som Pontus skrev.

/Joakim

Liax skrev:
Jag har som sagt aldrig lyckats ta sönder någon kamerapryl under mina 20 år som kameraägare. Tycker faktiskt att en spännanordning ska tåla en del kraft utan att gå sönder. Naturligtvis inte övervåld, men den ska fanimej klara av att spännas mellan tummen och pekfingret tills batterigreppet sitter fast ordentligt.

Har föresten en gammal Pentax MX från 1977 med winder. Där är åtdragningsrattarna så små att du omöjligen (anser jag) kan dra åt för hårt med enbart fingerkraft. Men så är prylarna hela och fullt fungerande efter 28 år också.

Nåväl, gjort är gjort och nu sitter skiten där det sitter. Får väl låta det sitta kvar helt enkelt även om man säkert kan få bort det som Pontus skrev.

/Joakim

Finns väl inget som är gjort av PLAST som tål att...som du skrev...spännas så hårt så att det klickar genom att som du gjorde(skrev du innan iaf) ta i för kung och fosterland.

Plast är plast...

Kakelgasten skrev:
Finns väl inget som är gjort av PLAST som tål att...som du skrev...spännas så hårt så att det klickar genom att som du gjorde(skrev du innan iaf) ta i för kung och fosterland.

Plast är plast...

Nja. Kan ju vara en himla kvalitetsskillnad mellan plast och plast...

Att man med tummen och pekfingret kan dra sönder en sådan grej kan ju inte tyda på annat än undermålig kvalite.

Tycker att det måste va tråkigt att skruva på en sådan undermålig pryl på en så, för övrigt, fin kamerakropp...

//Larsa

.Z. skrev:
Nja. Kan ju vara en himla kvalitetsskillnad mellan plast och plast...

Att man med tummen och pekfingret kan dra sönder en sådan grej kan ju inte tyda på annat än undermålig kvalite.

Tycker att det måste va tråkigt att skruva på en sådan undermålig pryl på en så, för övrigt, fin kamerakropp...

//Larsa

Eeeh?...Det går inte sönder det på det sätt du beskriver...inte om man använder sunt förnuft...är man nu så jävla stark så att man nu skulle dra sönder det med tummen och pekfingret så får man faktiskt skylla sig själv lite...för då behöver man (återigen...*suck*) inte ta i för kung och fosterland för att spänna det BG...undermåligt eller ej.

.Z. skrev:

Jag är förvånad över att inte fler tredjepartstillverkare nappat redan. Får se hur bra Hoodman-greppet är när det börjar säljas. För tillfället finns det bara till Nikon D70.

/Pontus

.Z. skrev:
Nja. Kan ju vara en himla kvalitetsskillnad mellan plast och plast... //Larsa

Ja, mig veterligen så är F1-bilar gjorda av stora delar plast. Att det kallas kolfiber eller kevlar är ju en annan sak.
Bakelit var ju också en sorts plast som inte var bra till något vad jag kan komma ihåg...

Saker som ett batterigrepp går inte att bygga helt i plast. Det måste finnas metalldelar där belastningarna är som störst. Man ska inte skylla plasten i sig för en usel konstruktion.

/Pontus

Foto-Gabbe skrev:
Ja, mig veterligen så är F1-bilar gjorda av stora delar plast. Att det kallas kolfiber eller kevlar är ju en annan sak.
Bakelit var ju också en sorts plast som inte var bra till något vad jag kan komma ihåg...
Mig veterligen är kolfiber och kevlar verkligen inte någon plast. Kolfiber är impregnerade mattor som bakas i ugn.

Ang. detta grepp så är det ju billigt, förvånansvärt billigt för att vara till en kamera i den klassen & man får ju som vanligt oftast kvalite efter hur mycket man betalar (tänker på uppbyggnad & materialval).

Jag jämför då med greppet till Dynax 7D som kostar det dubbla, & det märks...

Antar att de flesta 20D-ägare gärna hade betalt extra för en bättre feeling, eller?

//Larsa

.Z. skrev:
...man får ju som vanligt oftast kvalite efter hur mycket man betalar (tänker på uppbyggnad & materialval).

Antar att de flesta 20D-ägare gärna hade betalt extra för en bättre feeling, eller?

//Larsa

Lite konstigt att det går i den riktningen, när det nästan deklarerats att 20D skulle gå in i "semi-proffsskiktet".

Jag hade nog gärna gett samma summa som 10D's BG kostade. Rätt stor skillnad var det väl procentuellt?

.Z. skrev:

Jag hade med stort nöje gett en tusenlapp till eftersom det är ett viktigt tillbehör för mig. Med längre objektiv på kameran tycker jag att 20D är svår att hålla i. Är originaltillbehöret dåligt brukar det dock dyka upp tredjepartstillverkade alternativ, så det är väl bara att hålla tummarna!

/Pontus

Ett alternativ är ju att leva utan vertikalavtrycket och helt enkelt snickra ihop ett stadigt handgrepp som passar i stativfästet!
Frågan är om det ska gjutas, fräsas eller täljas!

/Pontus

Bör ju tilläggas att det finns dom som är nöjda med greppet och inte gnäller...men det kanske beror på att jag tog reda på mycket information + att jag testade det innan jag beställde det.

Visst kunde ergonomin varit lite bättre, men jag jämför inte BG-E2 med andra BG...jag jämför istället med att INTE ha BG på min 20D.
Några problem med att det glappar har jag inte heller..(nää, jag har inte dragit åt det genom att ta i för kung och fosterland).

Att vissa har haft otur med icke fungerande BG är trist, men som sagt så åtgärdar Canon det.

Att BG kunde byggts stabilare kanske hade varit bra...för att komma bort från dom som nu har glapp i sina BG...att det kunde varit lite mer ergonomiskt hade ju varit bra...men...men...fotfarande jämför jag med att vara utan BG och för min del så är det inget val...jo, kanske en 1D Mark II.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto