Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bearbeta i Capture One eller i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Detta har säkert stötts och blötts många gånger men jag skulle ändå vilja ha en aktuell diskussion i ämnet.

När jag arbetar i C1 så har jag fram till nu gjort så pass lite som möjligt där. Endast fixat vitbalans, exponering och möjligtvis lite färgmättnad och kontrast. Sedan har jag konverterat till TIFF och gjort resten i Photoshop. Som tex beskära, nivåer samt skärpa upp. Kanske även i vissa fall viss redigering och exponerings variation.

Frågan är om jag gör rätt eller om jag skall göra så mycket som möjligt innan jag konverterar.

Tacksam för en diskussion i detta ämne.
 
Jag har läst mig fram till i de olika trådarna att du bör göra så mycket som möjligt i RAW-konverteraren.

Använder du en av de nyare, så har du tämligen många möjligheter att framkalla fram en "färdig" bild som i princip bara behöver finputsas och ev skärpas till beroende på hur bilden skall publiceras.

Har inget mer vetenskapligt svar men nu kanske tråden vaknar till liv......
 
Tack för inlägget Michael!

Inga andra som har erfarenheter av detta?

En av mina observationer är att det verkar som om det är bättre att jobba med nivåer i C1. Nivå verktyget kanske är bättre i Photoshop men det verkar vara mer bildinformation tillgängligt i RAW filen så att man inte får ett "randigt" histogram efter nivåer. Den effekten får jag även on jag använder mig av en TIF fil i photoshop.

Lite synd att det inte går att beskära bilden på ett bra sätt i C1

Jag har dock inte använt skärpnings verktyget i C1 utan det har jag fram till nu gjort i photoshop.
 
Lite synd att det inte är någon som hakar på. Precis som Mattias, så står jag med ena foten i varje läger. Kör just nu med ACR men har även C1 4. Det sista som jag hörde var att generellt så drar ACR iväg lite åt det röda hållet medan C1 sticker något åt det gröna hållet vid framkallningen. Från en annan tråd, så var fanns det ett inlägg som gick ut på att slutresultatet blir likvärdigt mellan de olika konverterarna men det skiljet lite på sättet att arbeta på - en vane sak med andra ord.

Har köpt några böcker skrivna av Scott Kelby. När man har läst igenom böckerna och testat hans arbetsflöde och de olika tricksen, så visst fångas man i Adobes programsvit (Ligthroom+PS CS). För att återknyta till Mattias ursprungliga fundering, så går det ut på att med hjälp av Lightroom i princip göra bilden helt klar, lite finputs i PS CS och ev tillbaka till Lightroom. M.a.o. du jobbar i princip helt och hållet med RAW-filen.
 
Om man nu råkar vara Nikon-ägare så är det väl bara deras egna rawprogram som läser NEF-filen korrekt?

Hur det är med Canon och andra märken vet jag inte men det kanske är liknande även där.
 
C1 v4?

Mafor skrev:

Lite synd att det inte går att beskära bilden på ett bra sätt i C1.

Jag anser nog det finns rejäla beskärningsverktyg i C1 v4!

I vänstra fältet trycker man på symbolen "Composition" och då dyker verktyget "Crop" upp nedanför. Välj om du vill skriva in beskärningsmåtten (pixlar, tum, millimeter, centimeter) eller om du vill dra upp ramen på fri hand med musen.

Alternativt trycker man på symbolen "Crop" ovanför bilden och man kan dra upp sin beskärning med musen oavsett vad man har aktivt i vänstra fältet.

Symbolen för bildrotation "Rotate" finns till höger om "Crop" ovanför stora bilden.
Man kanske skulle önska sig att man, förutom att dra en lodlinje med musen, kunde ange gradtalet för rotationen med siffror (som man kan i C1 Pro v3.7.7) men det kanske är en kommande v4 Pro-feature?

Jag gör så många justeringar jag kan i C1 v4 och så få som möjligt i Photoshop CS.

Ibland skärper jag även i C1, ofta då med "Pre sharpening 1" (Details > Sharpening > Preset-knappen) för att skärpa slutligt med Photokit Sharpener i Photoshop CS.
Rätt eller fel? Jag vet inte, ibland blir det superbra, ibland liknar det skit - jag behärskar inte skärpning.
 

Bilagor

  • beskarning_1.jpg
    beskarning_1.jpg
    55.7 KB · Visningar: 232
C1 v4: man hittar nya funktioner hela tiden...

cowboy skrev:

Man kanske skulle önska sig att man, förutom att dra en lodlinje med musen, kunde ange gradtalet för rotationen med siffror (som man kan i C1 Pro v3.7.7) men det kanske är en kommande v4 Pro-feature?
Oj, nu hittade jag ju var man kan skriva in rotationen med siffror; tryck på symbolen "Composition" och då dyker verktyget "Rotation" upp nederst, välj mellan att dra i reglage eller att knappa in gradtalet.
 
ANNONS