Jag hade kontakt med honom över hans första annonser, storyn var så korkad att det blev pinsamt till slut. I början lät han normal/vettig och förde sig bra på telefon, han la upp det som att han pendlade mellan Stockholm och Göteborg i en flytt och tisdag så bestämde vi att träffas torsdag kväll i Stockholm. Jag tyckte att kamerautrustning som
"säljs pga flytt" lät jävligt konstigt eftersom att marknaden är rikstäckande och Göteborg går lika bra att sälja grejer i som Stockholm, men brydde mig inte mycket mer om det för även ärligt folk är märkliga ibland. Ny-registrerad medlem med generiskt namn som lägger ut 4 annonser sin första vecka är också en röd flagg, men samma sak där - ibland stämmer det. Det var åtminstone tydligt från början att det här var en face-to-face situation eller inget alls.
Onsdag hörde han av sig och sa att han hade en annan köpare på distans och hellre ville få allting gjort snabbt, då fattade jag att han fiskade efter förskottsbetalning och snackade skit så jag erbjöd honom mer pengar face to face på torsdagen för att se vad som hände. Då ville han fortfarande göra distansköpet istället, trots mindre pengar OCH att det skulle ta mer tid.
Konversationen löd;
Hej! Vill bara flagga för att jag har en köpare på distans som eventuellt slår. Men hör av mig på torsdag om de är kvar. Vill bara vara rak så att det inte uppstår missförstånd mvh Michael
Jag - Aight, skit i den köparen så får du 1000 spänn till på torsdag om du vill.
Låt mig fundera! Vill ju såklart få dem sålda och stänga affären. Men återkommer.
Efter det här var det så fånigt uppenbart att det var en tomte så jag slog upp telefonnumret han använde och såg att andra hade sökt på/slagit upp samma nummer över 90 gånger de senaste 30 dagarna och att det inte var registrerat till något namn.
Jag - Då går det väl snabbare att träffa mig imorgon och ta det på plats istället?
Poäng! Men vill inte hålla de till någon och tacka nej till andra innan avslutad affär Men vi är tillbaka imorgon kväll så hör av mig om de är kvar såklart.
Då slutade jag höra av mig och tittade på annonsmarknaden, mycket riktigt försvann annonserna som han hade låtsats sälja till någon annan och 3-4 nya annonser dök upp istället med helt orelaterade/orimliga grejer som han inte nämnt sig äga från början.
Eftersom att folk som inte bor i Stockholm (och kanske inte är unga starka män som är bekväma med att möta upp folk?) inte har samma lyx att kunna föredra fysiska transaktioner så vill jag slå ett litet extra slag för blocketpaketet här. Det tar 5 minuter extra och kostar någon hundring, men ingen seriös/vettig säljare kommer säga nej på det ifall det handlar om varor för 5000kr+. Så fort folk är keffa eller någon verkar hårt inställd på distansköp med snabba puckar - ALLTID blocketpaketet. Väldigt tråkigt att höra att folk blivit blåsta, särskilt på den här lilla marknaden som annars har väldigt hög kvalitet.
Angående swish och bankkonto-kopplingen så är det tyvärr inte så skottsäkert som man tror, folk kommer bara ha bankkonton tillhörande en målvakt som antingen inte går att få tag på eller låtsas ha fått sina bankuppgifter på villovägar. När transaktionen är färdig så skickas pengarna från banken till valfri utlandsbaserad ospårbar bank istället och där slutar polisens möjlighet att följa pengarna till en person. Folk som lever på bedrägeri kommer inte ha ett normalt bankkonto i sitt eget namn som man bara kan slå upp enkelt.