Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Isse_biggles

Aktiv medlem
Fan! Jag tycker detta är en grymt bra tråd och jag anser att människor som inte kan vara hedliga skall få det riktigt surt!

Ni sitter ju med grymt mkt med info, kan inte länsman göra sitt nu? De kan väl inte vara svårt för den avdelningen som har hand om denna typ av ärenden att göra sökningar på blocket med kontaktuppgifter som angivits ovan. För att sedan konfrontera personen vid ett ev "köp". Eller är det någon sjuk lag som säger att då har man uppmanat den kriminelle person till brott?
 

wigardt

Medlem
Bedragare

Råkade ut för nåt liknande i januari. Jag var på jakt efter en Canon 7 D, och hittar en annons på blocket utan telnr. Jag mailar till personen i fråga och han ringer upp. Jag vill gör upp affären via Blockets förmedlingsservice, men han tycker att det tar för lång tid. Han föreslår att vi utbyter bilder på våra legetimationer. Så han han mailar sitt kontonummer och bild på "sitt" körkort.

När jag googlar på hans namn kommer det upp en filmsekvens från SVT/Play där en person med exakt samma namn och bild på körkort berättar att hans identitet blivit kapad!

Jag talar om det för honom när han ringer och undrar om jag satt in pengar. Han fösöker slingra sig och lägger på. Självklart fick han ingen bild på mitt leg eller några pengar.

Eftersom jag var på jakt efter just en 7D så har jag haft koll på annonser på blocket. Det verkar som det då och då dyker upp annonser utan telnr, och med ett bra pris på grejorna. Sedan hör de inte av sig när jag mailar (samma personer?). Annonserna kommer från hela landet och jag tror att du kan själv bestämma var du vill att annonsen ska komma ifrån. BETALA ALDRIG NÅT I FÖRSKOTT!
 

wigardt

Medlem
Bedragare

Kan då lägga till :

NN

Nordea
Clear:3471
Konto:2178647

Inga affärer med detta kontonummer!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Strutchopper

Ny medlem
Jag blev blåst på samma sätt nu i veckan. En person som kapat en identitet och hade en Nikon D90 till bra pris, men inte uppenbart bedragaraktigt jättebilligt. Han använde samma procedur med att skicka bild på körkort, kvitto och bilder på kameran. Jag kollade upp via hitta och googlade för att få fram lite info om personen. Allt såg grönt ut och "säljaren" kunde verkligen prata för sig. Han sade att han köpt en D7000 och hade tänkt behålla objektivet. När den inte dök upp lyckades jag hitta den riktiga personen som fått sin identitet kapad och det visade sig att flera personer hade ringt efter att inte fått sina saker (en till kamera och två iPads, minst).

Gör inte samma misstag som jag och akta er för detta konto på Forex Bank:

Clearingnr: 9420
Kontonr: 1819175
 

j2^

Aktiv medlem
Hur ska man få fram vem som äger ett visst bankkonto? Den s.k. banksekretessen förbjuder ju bankerna att ge sådana uppgifter. De får inte ens bekräfta att ett visst namn och adress hör ihop med ett visst konto. Men en förundersökning häver banksekretessen.
Att det krävs en polisiär/civilrättslig inblandning i att få ut en sådan uppgift framstår för mig som fullkomligt naturligt, och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

Vidare, att bemyndigade myndigheter kan begära ut denna information som ett led av en undersökning är inte samma sak som att "sekretessen hävs".
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Bedragare på blocket

Tyvärr så körde jag i den gamla fällan och betalade i förskott till enNN från Ljusdal - mycket trovärdigt och fanns med på en massa olika kontrollpunkter på nätet.

Har mailadress nn@gmail.com
Clearing 3010 NORDEA
Konto 2008 337
Innehavare skall vara NN
127 34 Ljusdal



Nu svarar inte fanskapet förstås - men gissa att den här kommer jagas.....
 
Senast redigerad av en moderator:

Andreas Edman

Aktiv medlem
jag jobbade 1500 meter under jord i den avdelning av gruvan som inte har mobiltäckning, så det gick inte, och då jag kom hem på kvällen kom jag inte ihåg att höra av mig, nä, ta det lugnt i två dagar till.
jag är fö. i samma situation som du, ska hämta ut en D700 på posten på onsdag, KAN ju vara en tegelsten så vi får gruva oss tillsammans :)

Varför skulle någon bemöda sig med att skicka en tegelsten!? Låter helidiotiskt, borde vara betydligt enklare att skicka en tom låda....
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Varför skulle någon bemöda sig med att skicka en tegelsten!? Låter helidiotiskt, borde vara betydligt enklare att skicka en tom låda....
Oavsett om den skickas med Posten, DHL, Schenker, DFDS eller annan så kan du ta sändningsnumret på adresslappen, gå in på speditörens hemsida och se vikten, fungerar veckor och ofta månader efteråt. Den är svår att manipulera. Skulle avsändaren skicka en tom låda kan du den vägen bevisa att den var tom. Men med barlast, hur bevisar du i efterhand att det var barlasten du fick, och att du inte bytt ut den själv?
 
Är du säker på att han inte också kapats, jag har fått både samtal och brev från lurade köpare men jag har ju fått identiteten kapad?, det verkar vara många som får identiteten kapad och använd i bedrägerier just nu, polisanmäl, hoppas det löser sig för dig.



Tyvärr så körde jag i den gamla fällan och betalade i förskott till en NN från Ljusdal - mycket trovärdigt och fanns med på en massa olika kontrollpunkter på nätet.

Har mailadress NN
Clearing 3010 NORDEA
Konto 2008 337
Innehavare skall vara NN

127 34 Ljusdal

mobil 0737- 86396X

Nu svarar inte fanskapet förstås - men gissa att den här kommer jagas.....
 
Senast redigerad av en moderator:

Haraldus

Aktiv medlem
Vad ger Internetgirot för säkerhet?
Antag att varan inte överenstämmer med beskrivningen, vad gör man då?
Man låser pengarna… Kommer man inte överens med säljaren så kvarstår låsningen… Ska man skicka tillbaka varan? För att Internetgirot ska släppa pengarna tillbaka till dej krävs att parterna är överens eller också ska man tydligen presentera en dom från svensk domstol… Om man kontaktar Internetgirot så hänvisar de bara till villkoren… Pengarna tillfaller Internetgirot efter tio år…
/Harald


Käre David, hur tänker du när du skickar 13500 kr i förskott utan garantier?

Läste du detta: http://www.blocket.se/handla_tryggt.htm?ca=15

Föra över pengar
Vi rekommenderar alltid användade av säkra betaltjänster i de fall där varan skickas, t.ex. Internetgirot.

Klen tröst nu men säkert klokare.
 

Shoog

Avslutat medlemskap
Tyvärr så körde jag i den gamla fällan och betalade i förskott till en NN från Ljusdal - mycket trovärdigt och fanns med på en massa olika kontrollpunkter på nätet.

Har mailadress NN
Clearing 3010 NORDEA
Konto 2008 337
Innehavare skall vara NN

127 34 Ljusdal

mobil 0737- 86396X

Nu svarar inte fanskapet förstås - men gissa att den här kommer jagas.....

Tackar tackar , jacglenphoto.
Har nyss pratat med Mr Dennis ang en macbook Pro som han "säljer" via blocket(http://www.blocket.se/vi/32509358.htm).
Först hade jag bara hans mail-adress (ljusdal.dennis@gmail.com). Som är väldigt annorlunda än den du hade
"NN" =P
Jag ville bara kolla om det fanns någon info om han på nätet.
Då hittade jag ditt inlägg här..
Iaf så la jag in telenumret (som du så tacksamt erbjudit) i mobilen med "Macbook-Bedragaren" som namn.
Efter ytterligare lite mail växling ringde killen upp mig. I displayen på mobilen stod det tydligt.... vänta.... Macbook-Bedragaren!!!!

Så tack igen för inlägget som sparat mig en massa tid och ev en massa pengar!

Blocket borde införa något som Tradera har med omdömen eller åtminstone en varna knapp..
Jag har även kontaktat Blocket.

Hoppas det löser sig för dig.
Mvh/Daniel
 
Senast redigerad av en moderator:

keroan

Aktiv medlem
Tyvärr så körde jag i den gamla fällan och betalade i förskott till en Dennis Oscarsson från Ljusdal - mycket trovärdigt och fanns med på en massa olika kontrollpunkter på nätet.

Har mailadress ljusdal.dennis@gmail.com
Clearing 3010 NORDEA
Konto 2008 337
Innehavare skall vara NN
127 34 Ljusdal

mobil 0737- 8639XX

Nu svarar inte fanskapet förstås - men gissa att den här kommer jagas.....
Nu säljer han en D300s också...

http://www.blocket.se/gavleborg/Nikon_d300s_18_50_32601021.htm?ca=3&w=2

// Kent
 
Senast redigerad av en moderator:

Nitobert

Aktiv medlem
Varför skulle någon bemöda sig med att skicka en tegelsten!? Låter helidiotiskt, borde vara betydligt enklare att skicka en tom låda....
-därför att då jag väntar en kamera och får ett kolli id, och det gäller PF så kan jag i förväg kolla vikten på paketet på nätet, och ser jag en försändelse som borde väga iaf 1,5 kilo väga kanske bara 0,5, så vet jag ju i förväg att det inte stämmer, och detta vet nog fler än en förslagen bedragare om och ser till att det stämmer
 

Sture E.

Aktiv medlem
En sak som väldigt klart framgår är att den/de, som håller på med dessa bedrägerier, med stort intresse följer denna tråd här på Fs.
Dock får vi inte glömma att identiteter kan stjälas och missbrukas - vilket är fruktansvärt - så det är bäst att ha ett säkert och inte bara dokumenterat underlag innan man uppsöker personen ifråga. Se bara på en sån enkel sak som jag själv råkade ut för. Jag kontaktade ett politiskt parti för att höra vad sjutton de sysslade med för ett par år sedan. De hade mitt namn och min mejladress. Därefter tog de själva fram min adress och tfn och skrev in mig som betalande medlem. Jag visste ingenting förrän förra sommaren då någon hackade sig in i SD:s server och la ut medlemsregistret på nätet. Där stod mina uppgifter samt att jag ville hjälpa till... och inte kan jag göra nåt åt saken. Sök på mitt namn så ser ni själva.
Det jag vill säga med allt detta är att man som köpare inte ska göra nåt förhastat, utan trots sin ilska och besvikelse, först måste kolla upp så att identiteten inte är kapad. Därefter ska man agera.
Ett stort lycka till åt alla er som blivit drabbade, hoppas att ni får rätsida på det. I början av denna tråd kom ett förslag på att upprätta en grupp som kollar och köper varan åt varandra. Har det skett nåt på denna front? /Sture
 

Tommy3

Ny medlem
Även jag har blivit blåst av en bedragare på blocket som uppenbarligen stulit en identitet.
Jag varnar för att göra affärer om detta kontonummer dyker upp:
Forex bank.
Clear: 9420
Konto: 1819175
Akta er för detta rötägg! Om någon vill tillägga något i fallet så välkomnar jag det.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Admin här: Jag har redigerat bort namnuppgifter och telefonnummer som pekar ut. Det riskerar att bryta mot PUL. Bankkonto och epostadresser som inte identifierar får vara ok.
 
ANNONS